artikel

Brewery

Horeca

Het spel Brewery of Brauerei werd in 1998 uitgegeven door het piepkleine uitgeverijtje Fanfor, in Duitsland. Zoals de meeste van hun spellen is het een mooi uitgegeven, origineel spel dat erg lang duurt. Iedere speler is eigenaar van een brouwerij; hij of zij brouwt bier, verscheept dit bier (in vrachtwagens) naar kroegen, supermarkten, straatverkopers en groothandels.

Brewery

Een essentieel onderdeel van deze handel is het uitsturen van vertegenwoordigers, die zo veel mogelijk kroegen en andere afnemers proberen te bewegen over te stappen op hun biermerk.Natuurlijk hangt de afzet van ieder biermerk sterk af van de wensen van de consument. Deze veranderen ieder jaar op onvoorspelbare wijze (er wordt een aantal kaarten getrokken en dicht neergelegd). Uiteraard kunnen de brouwerijen een beetje invloed uitoefenen door marktonderzoek uit te voeren en reclame te maken. Uiteindelijk moeten ze echter ieder jaar een bier op de markt brengen dat zo goed mogelijk smaakt. Elke brouwerij stuurt vervolgens zijn mensen langs de cafés om hen te overtuigen hun bier te gaan verkopen. Elk jaar is er per café maar één smaak bier te koop, dus de concurrentie is fel.
Uiteraard zijn de cafés (die niet door spelers, maar door het spel worden geregeld) geneigd het meest populaire bier te voeren. Maar een goede vertegenwoordiger of gewoon korting helpt natuurlijk ook? Nadat de markt veroverd of verloren is, moeten spelers investeren in nieuwe productiemiddelen en vrachtwagens. Zodra een van de spelers de markt domineert, heeft hij gewonnen.
Brewery heeft een heel leuk thema en is elke beurt weer bijzonder spannend om te spelen. De Engels- en Duitstalige regels zijn eenvoudig te begrijpen, en het spel ziet er dankzij een strakke, donkere uitvoering heel klassiek uit. Er is maar een nadeel: zeker met meerdere spelers (maximaal zes) duurt het spel erg lang; vier uur is zeker geen uitzondering. Met drie of vier spelers (2 à 3 uur) is het spel tot het einde toe te spelen, hoewel misschien iets minder spannend.