artikel

Brood trendy basis

Horeca

De consumptie van luxe brood, broodjes en voorgebakken brood stijgt. Brood ontwikkelt zich tot een trendy basisproduct dat naadloos aansluit bij een versbrede aanpak. Bake-off groeit door tot luxe en gemakkelijk verwenproduct dat de versuitstraling verder versterkt. Brood en bake-off vertegenwoordigen vers voor alle eetmomenten.

Brood trendy basis

Het assortiment brood, broodsnacks en voorgebakken kleinbrood is zeer uitgebreid. Dit oeroude versproduct beweegt steeds meer mee met trends en voorkeuren. Momenteel doen bijvoorbeeld broodsoorten met een zeer ambachtelijke uitstraling, zoals de grove, vol gevulde naturevarianten, het goed.
De consument eet de nieuwe broodvariaties gretig. Vooral het kleinbrood valt in de smaak. Voorgebakken harde broodjes en bruine, tarwe en volkoren broodjes verkopen goed, zeker als u ze combineert tot kant-en-klare versproducten.

Alle eetmomenten
Brood is vers en gezond, de basis voor vers en daarom geschikt voor alle eetmomenten. Er zijn voor elk eetmoment andere broodproducten verkrijgbaar. U kunt als versspecialist met margerijke meeneem- of ready-to-eatproducten door de dag heen aansluiten bij die momenten.
Bied ‘s morgens ontbijtbrood aan: broodjes en croissants ruim belegd met kaas en vleeswaren, croissants en de zoete producten zoals stokbrood met jam, hapklare muffins, donuts en brownies. Zoete hapjes raken weer in trek bij de consument. Hij eet ‘s avonds wat later en heeft dan ‘s morgens nog niet veel trek. Daarom slaat hij het ontbijt thuis over en eet vaker buitenshuis. Omdat brood bij het ontbijt moet concurreren met andere, vooral snelle ontbijtproducten, is het zaak om kant-en-klare producten aan te bieden.
Na het ontbijt maakt het aanbod plaats voor tussendoortjes: hartige broodsnacks, salades, warme producten en brownies of wafels met een vruchtensalade, bladerdeegbroodjes en pizzasnacks met salade.

Lunch en diner
Presenteer rond lunchtijd aangeklede kant-en-klare broodspecialiteiten en hapjes. De klant kiest tegenwoordig steeds vaker voor snelle, verzorgde kant-en-klare hapjes in plaats van het broodje met koffie. Italiaanse broodjes en ingrediënten zijn een sterke trend. Dat zijn bijvoorbeeld panini of bruschette, licht gegrillde broodjes ciabatta met groenten, kaas, prosciuttoham, gerookte zalm en sla, besmeerd met roomkaas, pesto of tapenade.
Ook thee raakt weer in als eetmoment. Presenteer tijdens theetijd hartige en zoete bake-offproducten zoals luxe hapjes, mini-hapjes, Engelse theesandwiches, gebakjes, muffins en warme saucijzenbroodjes.
Een idee voor het begin van de warme maaltijd zijn minibroodjes of ruim belegd stokbrood. In plaats van pasta en aardappelen op tafel komen er vaker op broodsoorten op tafel. Geroosterd brood past prima bij een paté of verfijnd voorgerecht, een busbroodje gaat goed bij soepen en wat zwaarder donker brood smaakt het best bij het hoofdgerecht. Wordt het borreltijd, dan komen er kleine hapjes van bladerdeeg en belegde minibroodjes op tafel.

Klantgericht
De consument wil regelmatig variatie in brood. Bied nieuwe broodsoorten aan in klantgerichte combinatie-aanbiedingen met andere versproducten. Houd bij de samenstelling van het broodassortiment rekening met de behoefte van uw klanten. Huishoudens met kinderen kopen minder brood en kleinere porties, jonge en oudere huishoudens zonder kinderen kopen daarentegen meer brood.
Houd ook rekening met het seizoen, het weer en de dag van week. In de zomer koopt de klant lichter en meer klein brood dan in de winter. In het weekend ligt het accent meer op specialiteiten en nieuwe producten dan door de week. Bij slecht weer koopt hij zwaarder en donker brood dan bij mooi weer.

Versuitstraling
Versheid en kwaliteit bepalen succesvol verkopen van margerijke gemaksproducten in brood. Door brood in bake-off aan te bieden breidt u uw versuitstraling verder uit. Met het afbakken van diepgevroren halffabrikaten tot eindproducten biedt u de klant ambachtelijkheid en versheid op het gewenste moment.
Dat geldt ook voor bake-offproducten. Een bake-offhoek in de winkel is een klantentrekker bij uitstek. De geur van vers gebakken producten werkt verkoopstimulerend en komt tegemoet aan de impulsaankoop.
Medewerkers bepalen het succes. Maak een goed opgeleide, gemotiveerde medewerker verantwoordelijk voor de bakplanning, het afbakken, het presenteren en het verkopen van bake-off. De computergestuurde bake-offovens zijn veelal voorgeprogrammeerd en gemakkelijk te bedienen.
Besteed extra aandacht aan bake-off rond lunchtijd en tussen 16.00 en 18.00 uur. Verhoog het rendement door de producten iets extra’s te geven. Bestrooi een snack met geraspte kaas of leg op een hamburgerbroodje een plakje tomaat of stukje paprika. Presenteer de diverse producten groepsgewijs met een goede aanduiding van naam en prijs.