artikel

Broodje met de voornaam van de ondernemer

Horeca

Een gerechtje dat op de kaart staat met de voornaam van de eigenaar van de cafetaria. Dat is het broodje John bij cafetaria de kleine Tol van John Buiting in Tiel. Het is een aangekleed broodje hamburger voor gasten met flinke trek.

Broodje met de voornaam van de ondernemer

Je zou denken dat het wel een heel bijzonder broodje moet zijn dat de naam van de eigenaar zelf draagt. Maar dat is niet zo volgens Buiting. ‘Andere cafetaria’s hebben een soortgelijk broodje op het menu staan en noemen het dan een boerenhamburger.’ De naam is een paar jaar geleden bij toeval op de menukaart terecht gekomen. Buiting heeft een vaste klant die regelmatig ‘om iets anders vraagt’.

De ondernemer maakte een broodje hamburger met gebakken ui, champignons, ketjap met daar boven op satésaus en een gebakken ui. ‘Ik had vroeger een petit-restaurant en daar maakte ik dit broodje als lunchgerechtje.’

Het broodje viel zo goed in de smaak bij de klant dat deze vroeg hoe het heette voor als hij het nog een keer wilde bestellen. Buiting wist zo snel niet wat hij moest zeggen en riep: broodje John. ‘Ik dacht eigenlijk dat hij na een paar keer wel weer iets anders zou bestellen. Maar na een tijdje begonnen ook andere klanten om een broodje John te vragen. Daardoor moest ik uiteindelijk de naam wel op de menukaart zetten.’

Diep in zijn hart heeft Buiting er nog spijt van dat hij het broodje zo noemde. ‘Ik vind het eigelijk al niets als een gerecht de naam van het bedrijf heeft, laat staan mijn eigen naam.’

De ondernemer mag dan eigenlijk niet helemaal te spreken zijn over de naam, over omzet en rendement is hij meer dan tevreden. ‘Ik verkoop 20 tot 25 van die broodjes in de week.’ Normaal rekent hij €3,50 voor de aangeklede hamburger. Nu staat het gerecht als maandaanbieding voor €2,99 op de kaart. ‘Zelfs met die prijs haal ik meer dan 70 procent rendement. Dat komt doordat omdat ik de hamburgers vanwege een actie goedkoper kon inkopen. Die korting geef ik door aan de klanten.‘