artikel

Broodje met gat wint terrein

Horeca

In Amerika is de bagel al jaar en dag ongekend populair. In Nederland is deze broodsnack langzaam maar zeker in opkomst. Gusta Jasper en haar partner Mark Bennink doen hard hun best om het bekende broodje, dat op een donut lijkt, te promoten. Dat doen ze met hun ontbijt- en lunchcafé Bagels & Zo in Utrecht en sinds enige tijd met de groothandel Bagel Imp. (Imperium).

Broodje met gat wint terrein

Zonder enige ervaring stapten Jasper en Bennink in de horeca. Zij gaven goede jobs in de zakenwereld op voor hun eigen broodjeszaak. Gusta Jasper was eerst werkzaam als officemanager van een assurantiekantoor en haar vriend was bedrijfsleider bij de Makro. Nu 2,5 jaar later zijn ze ervan overtuigd de juiste stap te hebben gemaakt. ‘Toen de deur van Bagel & Zo open ging, wist ik bij wijze van spreken niet eens hoe je koffie moest zetten of hoe je een broodje moest bakken’, vertelt Jasper. Dat leerde ze echter zeer snel. ‘De eerste dag zat de zaak gelijk goed vol en dat is eigenlijk zo gebleven’, vertelt ze. ‘Het bedrijf is alleen maar gegroeid. Het was aanvankelijk de bedoeling dat ik alleen met vijf personeelsleden het werk zou doen, maar het liep zo goed dat Mark na een maand ook de overstap maakte. Nu hebben we twintig mensen in dienst.

In april dit jaar besloot het duo ook een groothandel in diepvries bake-off bagels op te starten. Dat had een duidelijke reden. ‘We waren niet tevreden over onze leverancier en dachten: ‘Dat kunnen wij beter.’ Wij hebben toen ook daad bij woord gevoegd. We zagen er natuurlijk wel brood in. Er zijn wel bagels via groothandels verkrijgbaar, maar die zijn naar onze mening minder van kwaliteit dan die van ons. Bovendien hebben wij veel meer soorten. Standaard zijn er drie tot vier soorten via groothandels verkrijgbaar, wij hebben er tien. Daar komen nog vier soorten minibagels, diverse muffins, creamcheese en brownies bij.’

Distributie
Jasper houdt zich nu hoofdzakelijk met de groothandel bezig, terwijl Bennink meer in de broodjeszaak actief is. Er is geen loods of hal waar iets van de groothandel te zien is. ‘De groothandel dat ben ik’, zegt Jasper. ‘We werken op twee manieren. Een klant kan rechtstreeks inkopen. Natuurlijk wel onder voorwaarden, zoals bepaalde hoeveelheden. Direct bestellen doen eigenlijk alleen de grote jongens. Verder is het mogelijk bagels of andere producten van Bagel Imp. te bestellen via diverse leveranciers. We hebben geen eigen distributiekanaal, dat hebben we bewust uitbesteed. Dat scheelt personeel en een hoop investeringen.’Bagel Imp. draait volgens Jasper na een half jaar al naar tevredenheid. ‘We zijn begonnen met leveranciers in Utrecht. Inmiddels zijn al we veel verder qua dekking.

Destijds belde ik bijvoorbeeld ook hotel- en restaurantketens op met de vraag of ik mijn groothandel mocht voorstellen. Velen waren nogal kritisch, maar met een goede productpresentatie en mijn ervaring met bagels in onze zaak, kon ik hier en daar binnenkomen. Zo is de jaarbeurs Utrecht inmiddels helemaal om. Die gaan volop aan de slag met bagels en minibagels.’ De bagel heeft echter nog een lange weg te gaan, om tot algemeen goed te behoren.‘Toen we begonnen, waren er eigenlijk alleen een paar bagelzaken in steden als Amsterdam. Nu dus ook in Utrecht, maar in een grote delen van ons land is de bagel nog helemaal niet bekend. Er volgens mij nog heel wat mensen die niet eens weten wat een bagel is. Verscheidene spreken het ook uit als ‘baagel’ of ‘bagèl’.

Ambassadrice
Maar de tijd is rijp voor groei, meent de bagelondernemer. ‘Het broodje gezond, de pistolet en het broodje kroket zijn wel bekend. Veel mensen willen een keer wat anders. Met name de groep dertigers en ouder willen ook meer gezond. Dat is toch de trend. De bagels passen daar goed in. We hebben de smaak iets aangepast aan de Nederlandse normen. De Amerikaanse bagels zijn vaak groter en een beetje klef. We hebben klanten gehad die de bagels in Amerika niet lekker vonden, maar hier juist wel.’

Intussen is Jasper volgens eigen zeggen een beetje uitgegroeid tot een ‘bagelambassadrice’. ‘Er zijn zoveel mogelijkheden met bagels’, vertelt ze. ‘Door mijn ervaringen in de zaak kan ik de klanten dat ook laten zien. Ik voel soms net een bagelambassadrice. We kunnen met onze groothandel prima inspelen op wensen van klanten. Zo hadden we een keer een hotelketen die minimuffins wilde hebben. Dat heb ik met mijn bakker doorgenomen, er is een markt voor.’Angst voor een grote Amerikaanse bagelketen in Nederland heeft ze niet. ‘Ik vind het juist goed als de bagels beter bekend worden in Nederland. Ik moet echter eerst nog zien of zo’n keten begint. Er zijn al diverse ondernemers geweest die hebben gepoogd bagelzaken op te zetten. Ze waren, denk ik, te vroeg. Timing is bij ondernemen van zeer groot belang. Je kunt te vroeg, te laat of op tijd zijn.’ Ze lacht: ‘ik denk dat wij op tijd zijn.’