artikel

Broodjes van Bakkerij Kamstra in trek

Horeca

Bakkerij Kamstra in Wolvega is één van de grootste producenten van kleinbrood voor cafetaria’s. ‘Ons bedrijf is het enige in Nederland dat ter zake gespecialiseerd is’, zegt directeur Peter Kamstra. Hij is de derde generatie van een familie-onderneming die al sinds de jaren dertig aan de weg timmert. Snackkoerier toog naar Friesland en nam een kijkje in een geautomatiseerd bedrijf met een ambachtelijke visie…

Broodjes van Bakkerij Kamstra in trek

In de productiehal geeft een teller 20.160 aan. ‘Dat is het aantal broodjes dat per uur wordt gebakken’, verduidelijkt Kamstra. ‘Wij bakken ons kleinbrood volgens ambachtelijk recept op traditionele verwerkingswijze. Het enige verschil met echte ambachtelijke bakkers is dat de productie geheel geautomatiseerd gebeurt. Met de speciaal voor ons ontworpen apparatuur garanderen wij een stuk continuïteit in de kwaliteit. Ons bedrijf doet geen concessies aan het product. Onze afnemers stellen dat op prijs. Bovendien leveren wij alle broodjes voorgesneden. Dat scheelt de cafetariahouder een handeling.’

Decentraal
Cafetariahouders nemen de puntjes en bolletjes af via de groothandel. Volgens Peter Kamstra is circa 85 procent van de Nederlandse groothandels door zijn bedrijf gedekt. ‘Dagelijks rijden drie grote trailers met ons kleinbrood door het land. Per week worden de groothandels één à twee keer bevoorraad. Overigens kan dat per seizoen wel wat verschillen. In toeristische delen van het land kan met name in de zomer levering vaker plaatsvinden. Snackondernemers verkopen dan immers meer broodjes.’ Kamstra vindt niet dat zijn bakkerij als distributiepunt decentraal ligt. ‘Je bent tegenwoordig sneller van Wolvega in Utrecht dan van Utrecht in Amsterdam.’

Bakkerij annex winkel
Reeds voor de oorlog begon opa Kamstra in een dorpje onder de rook van Leeuwarden met een bakkerij annex winkel. Eind jaren veertig verhuisde hij met zijn zaak naar de Noordoostpolder, van waaruit hij ook brood leverde aan kruideniers en supermarkten. ‘Nadat mijn vader en een broer van hem het bedrijf hadden overgenomen en de winkel inmiddels was afgestoten, kwamen zij in de jaren zestig in contact met de horeca’, weet Peter Kamstra. ‘De meeste horecabedrijven kochten de broodjes nog bij plaatselijke bakkers. Zij vonden echter dat de continuïteit van de bakkerskwaliteit nog wel eens in het geding was. Mijn vader en oom zijn daarop ingesprongen en hebben zich uiteindelijk, midden jaren tachtig, gespecialiseerd in productie van kleinbrood.’ Weer tien jaar later werd de bakkerij in Wolvega geopend en staakte bakkerij Kamstra de levering aan supermarkten. Het familiebedrijf concentreert zich sindsdien volledig op horeca, grootverbruik en evenementen.’ Inmiddels nemen cafetaria’s zo’n 85 procent van onze productie af’, aldus Kamstra.

Verouderingsproces
Het ambachtelijk recept en de traditionele verwerkingswijze resulteren volgens Peter Kamstra in een brood dat smakelijk is en langer vers blijft. Het vrijwel volledig geautomatiseerde productieproces werkt de continuïteit daarvan in de hand. Om kwaliteitsverlies tussen productie en verkoop te voorkomen, worden de gebakken broodjes voor het transport naar de groothandel ingevroren. Kamstra: ‘Dit gebeurt met snelvriezers bij een temperatuur van –40C. Binnen 15 uur na aanvang van de deegbereiding is het product zodoende afgekoeld tot –15C. Dit is de temperatuur waarbij het verouderingsproces stopt. Overigens keurt het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen de broodjes regelmatig. Volgens deze organisatie scoren onze producten bovengemiddeld hoog ten opzichte van ambachtelijke bakkers’, meldt Peter Kamstra trots.

Nieuwe ontwikkelingen
Het bedrijf, met momenteel 35 medewerkers in dienst, ziet de toekomst positief. ‘De marktontwikkeling is gunstig’, meent Kamstra. ‘We beperken ons verspreidingsgebied trouwens tot Nederland. Een jaar of twee terug hebben we geprobeerd om onze broodjes ook in België en Duitsland af te zetten. Het succes viel tegen en we hebben ons weer teruggetrokken. Onze bakkerij is gespecialiseerd in zacht kleinbrood, waar in het buitenland vrijwel geen markt voor is.
Inderdaad, wij zijn gespecialiseerd in een typisch Nederlands product.’ Dat neemt niet weg dat het bedrijf geen oog heeft voor nieuwe ontwikkelingen. Via geregelde contacten tussen vertegenwoordigers en de eindgebruikers blijft het bedrijf van trends op de hoogte. Kamstra: ‘In de cafetaria blijkt steeds meer vraag naar zachte tarwebroodjes en kadetjes en puntjes met sesam- of maanzaad. Uiteraard spelen we daar op in.’