artikel

Buitenlucht smaakt prima

Horeca

Nederland begint in de mooie maanden van het jaar steeds meer een openluchttheater te worden. Het explosief gestegen terrasbezoek en de opkomst van de barbecue zijn veelzeggend. En de picknickmand lijkt niet meer te stuiten. Picknickologen verzorgen zelfs cursussen op dit specifieke terrein. Ook professionele aanbieders van feesten en partijen beginnen de outdoorcatering te ontdekken.

Buitenlucht smaakt prima

Vertoeven in de open lucht is populair, maar er zit een nadeel aan: je kunt nat worden. Toch vallen de meeste druppels niet op je, maar naast je, zeggen de Schotten. En Nico Buitendijk van Relatie Evenementen Marketing (REM) uit Amsterdam vindt dat een prachtuitspraak en een prettige gedachte. Zijn bedrijf organiseert namelijk veel evenementen in de open lucht.Waarom eigenlijk? Buitendijk: ‘Als je in een restaurant verblijft, dan zit je min of meer vast aan die bepaalde sfeer. Buiten kun je, al dan niet met behulp van een tent, veel makkelijker een eigen sfeer creëren. En dat kan belangrijk zijn. Daarbij hebben we het geluk dat Nederland een slecht ontdekt land is. Er zijn ontzettend veel mooie plekjes, waar nooit iemand komt.’
Dat neemt niet weg dat steeds meer mensen de buitenlucht omarmen. Aan de Volksuniversiteit Woerden worden zelfs picknickcursussen gegeven, waar liefhebbers van Marlies Smits leren dat ze, uit oogpunt van hygiëne, beter geen filet americain en verse paté in de mand kunnen stoppen. Want dat is vragen om voedselinfectie.
Verder verstrekt deze picknickologe tal van tips en trucjes. ‘Ik laat zien hoe je brood uitholt en opvult met lekkere dingen. Makkelijk mee te nemen natuurlijk. En ik raad mensen aan pakjes frisdrank bevroren in de mand te doen. Dan vang je twee vliegen: je zorgt voor koeling én voor frisse dranken.’

Professionele vormen
Ondertussen begint de outdoorcatering hier en daar professionele vormen aan te nemen. René Leenders van het bedrijf Catering & Concept Feesten uit Boxtel draait zijn hand niet om voor het leveren van picknickmanden of knapzakken ten behoeve van evenementen in de openlucht. 4000 Stuks is al eens voorgekomen. Het picknickproduct gaat daarbij ‘vers’ in de mand. Kant en klaar.
Maar Leenders wil meer. Naast de zakelijke markt zou hij ook graag de consumentenmarkt willen betreden. Hoe? Daarover heeft hij verschillende ideeën. ‘Je zou via internet picknickmanden kunnen aanbieden, van eenvoudig tot luxe. In het laatste geval kun je bijvoorbeeld champagne toevoegen en koude soepen. Of artikelen die opgewarmd kunnen worden.’ Kan toch niet? ‘Jawel’, zegt Leenders, ‘we kunnen er een butagasstelletje bijleveren.’

Hoe naar de mensen?
De vraag is hoe je de manden bij de mensen krijgt. Daarvoor zal een logistiek traject bedacht moeten worden. En dat is verre van eenvoudig, ondervond Leenders, die al drie jaar probeert dit probleem op te lossen. ‘Ik heb me al georiënteerd op samenwerkingsverbanden met supermarkten en tankstations.’
Maar hij ziet nog geen mogelijkheden om deze zaak rendabel te krijgen. Ook de dealerachtige constructies, die hij overwoog, bieden vooralsnog geen uitkomst. Wellicht kan hij iets gaan opzetten in samenwerking met een ontbijtcateraar. Hoe dan ook; het plan de consumentenmarkt van picknickmanden en picknickproviand te voorzien, blijft hem bezighouden. ‘Picknicken heeft zonder meer toekomst. Dat blijkt uit alles. Kijk maar eens naar de pakketten met relatiegeschenken. Daar maakt de picknickmand tegenwoordig al bijna standaard deel van uit.’

Keurig gegarneerd
Op het gebied van outdoorcatering is er meer dan picknicken. Neem barbecue. Ook een groeimarkt, concludeerde Jack Willems van A-Z Barbecue & Gourmet Party Service uit Sevenum 14 jaar geleden al. Dit bedrijf produceert en distribueert, tegen ƒ 18,35 per persoon, complete barbecue- of gourmetpakketten. De mensen hoeven zelf alleen maar te roosteren en te eten. Verder niets. Alles wordt keurig gegarneerd geleverd op schalen of in bakjes. De afwas en het gebruik van een gasgestookte barbecue zitten bij de prijs inbegrepen. Ook dat onderdeel neemt A-Z voor zijn rekening.
Als we Willems eind mei spreken, heeft hij het beredruk. Op die bewuste zondagmorgen heeft hij zojuist negen busjes, vol met bestellingen, het land in gestuurd, want er zal die dag weer veel gebarbecued worden. De dag ervoor was het nog gekker. Toen reden 15 beladen busjes het terrein af. ‘Ik stel vast’, zegt Willems, ‘dat de mensen meer in en om het eigen huis gaan doen. De horeca wordt duurder en thuis kunnen de mensen doen en laten wat ze willen.’
Willems richt zich ook op campings, sportverenigingen en tuincentra. Ook bedrijven die op vrijdagmiddag iets leuks willen doen voor het personeel, kloppen geregeld bij hem aan. ‘Een beetje in de geest van het Ikea-idee. Zelf dingen doen, maar dan wel gemakkelijk graag. Daar voorzien wij in.’

Barbecuemammoet
A-Z groeide de laatste 14 jaar uit tot een professioneel geleide mammoet op barbecuegebied. De routes die de busjes in Brabant en Limburg afleggen, worden uitgestippeld met behulp van routeplanner Intratour. Dat scheelt in de kosten. Niet onbelangrijk. A-Z moet immers op de kleintjes letten, want het bedrijf berekent geen voorrijkosten. Door zéér scherp in te kopen en een grote omzet te genereren, slaagt A-Z erin om tegen ƒ 18,35, bij een minimale afname van vijf porties, te leveren.
Willems ontpopte zich als een creatieve, calculerende ondernemer, die uitbesteedt wat uitbesteed kan worden. Het porselein en de busjes, bijvoorbeeld, huurt hij, zodat hij daar nauwelijks omkijken naar heeft. En geen afwas! De leveranciers verstrekken hem, zonder tussenkomst van de handel, een smal assortiment van hoge kwaliteit. Willems heeft er ‘private labels’ van gemaakt. ‘Onze salades bijvoorbeeld bevatten geen conserveringsmiddelen, waardoor ze anders smaken dan wat je normaal gesproken krijgt. Beter vooral. Daarmee onderscheiden we ons dus des te meer.’
In de productiehal van A-Z, die is uitgerust met een lopende band, kan het werk snel en efficiënt plaats vinden. Het lijkt wel airlinecatering, denkt Willems vaak bij zichzelf, als hij zijn mensen bezig ziet. En dan ziet hij dat het goed is.

Radio 1
Ondertussen hebben journalisten het Limburgse bedrijf ook ontdekt. Op zaterdag 26 mei kwam Radio 1 met een barbecuereportage, die trouwens nog steeds beluisterd kan worden, via de internetsite van Willems. De cateraar toerde met de verslaggever van barbecueparty naar barbecueparty.
Daarnaast kan A-Z pakketten leveren ten behoeve van grote bijeenkomsten. Ook buiten Brabant en Limburg. De Limburgse ondernemer presenteert zich in meer dan één opzicht als een voorloper. Zo komt 15 procent van de reserveringen via de internetsite (A-Z.nl) tot stand. Het bijbehorende reserveringssysteem mag geavanceerd genoemd worden. Klanten, die een bestelling hebben ingevoerd, kunnen ’s avonds op de site zien hoe laat de bestelling ongeveer zal worden geleverd. ‘Als je een onderneming exploiteert als deze dan moet je heel veel zaken zelf uitzoeken. Kost veel tijd, maar je leert er wel van.’
Nog even en Willems krijgt weer iets meer tijd. Het barbecueseizoen loopt op zijn laatste benen. ‘Zo’n seizoen loopt van week 18 tot en met week 38. Daarna is het ineens afgelopen met de barbecues. Dat is ieder jaar nog zo geweest. En dat zal ook altijd wel zo blijven.’

Vegetarisch barbecuen

Vegetarisch barbecuen is tegenwoordig heel goed mogelijk. Er zijn vleesvervangende producten in omloop van uitstekende kwaliteit. A-Z Barbecue biedt een vegetarisch menu aan. Met keuze uit vier vleesvervangers: groenteburger, vegetarische hamburger, maïsburger en vegetarische worst.