artikel

Bunzl Food Design Talent 2008

Horeca

Binnen de dynamische wereld van Foodservice is het noodzakelijk om voorop te blijven lopen. De zoektocht naar innovatie krijgt een bijzondere bijdrage met de nieuwe Bunzl Food Design Talent 2008. Met deze verkiezing kunnen Food Design studenten zich onderscheiden met baanbrekende, vernieuwende verpakkingsconcepten.

Bunzl Food Design Talent 2008

Organisatoren voor de prijs zijn Bunzl, leverancier van verpakkingen, disposables en hygiëneartikelen, de opleiding Food Design & Innovation van HAS Den Bosch, gericht op het ontwerpen van verpakkingen en voedselpresentatie, en Horecava. De verkiezing van de Bunzl Food Design Talent vindt plaats op donderdag 10 januari op het Horecava-evenement STRAND. Daar zijn alle beursdagen de ingezonden werkstukken van studenten te bewonderen.

De opleiding Food Design & Innovation van HAS richt zich op het ontwerpen van verpakkingen en voedselpresentatie en sluit daarmee naadloos aan op de wensen en markten van Bunzl. Die marktwensen heeft Bunzl verwoordt in een uitdagende opdracht. Aan twintig tweedejaars Food Design studenten is gevraagd een vernieuwend en baanbrekend verpakkingsconcept te ontwikkelen met een vertaling naar Beleving, Mobiliteit of Bewust Consumeren.

Genomineerden

Tijdens de halve finale op maandag 5 november 2007 hebben Bunzl, HAS en de Horecava gezamenlijk vijf studenten genomineerd voor de Bunzl Food Design Talent 2008. Vrijwel alle twintig deelnemers hebben gewerkt vanuit een bestaand probleem in de markt en hebben daar een oplossing voor uitgewerkt. De jury: “Sommige concepten zijn ingenieus, andere zijn prachtig door hun eenvoud. Sommigen zijn zo inventief, dat je je afvraagt waarom niemand ze eerder heeft bedacht. De concepten van de vijf genomineerden voegden overduidelijk waarde toe aan het bestaande assortiment.

De vijf genomineerden zijn: Annemarie Snackers, Nick Twaalfhoven, Carmen Houben, Sanne de Block en Inge Meijs. Allen hebben ze innovatieve oplossingen gevonden voor bestaande problemen, die geweldig ingebed kunnen worden in de bestaande foodservice en retailmarkt.”

Finale op Horecava

Op donderdag 10 januari 2008 vindt op de beursvloer de finale plaats. De vakjury wordt samengesteld met kopstukken uit de Foodservice wereld; afnemers, producenten en designers. Met deze verkiezing is Bunzl vanaf de basis betrokken bij het inspelen op de wensen vanuit de markt. Bunzl wil niet wachten tot de trends voor de deur staan, maar initieert zelf de ontwikkelingen. Veel belangrijker nog vindt Bunzl de kansen die deze opdracht de studenten biedt. Niet alleen krijgen de studenten meer feeling met de commerciële wereld waar zij in de toekomst hun innovaties uit zullen zetten, ook de prijs biedt de winnende student de mogelijkheid om te bouwen aan connecties die van belang kunnen zijn tijdens de rest van zijn of haar carrière.

De winnaar krijgt de titel Bunzl Food Design Talent 2008 en gaat bovendien mee op de Trendtour van Shoot my Food naar Chicago en New York om daar met belangrijke spelers uit de Foodservicewereld de NRA te bezoeken. Dat biedt een stimulerende kans voor de student om zijn of haar carrière vorm te gaan geven.