artikel

Cafetaria Top-100: waar let jury op?

Horeca

De Cafetaria Top 100 gaat weer van start. Vanaf half mei gaan de mysteryguests op pad om honderden cafetaria’s te beoordelen. Maar waar letten ze eigenlijk allemaal op?

Cafetaria Top-100: waar let jury op?

Het moeilijkste van het vak van cafetariaondernemer is misschien wel dat het altijd goed moet zijn. Een eerste indruk maken, kun je immers maar één keer. Excuses tellen niet voor de gast en jury.

Ook neemt de gast geen kijkje in uw keuken en ziet niet die efficiënt ingerichte opslag. Wat de gast ziet is de ‘voorkant’ van uw bedrijf. De plek waar verkocht wordt. De plek waar het geld wordt verdiend.

Onze mysteryguests houden wel rekening met het tijdstip van bezoek. Tijdens de avondspits verwachten we niet dat à la minute dat frietje opgeruimd wordt dat op de grond is gevallen. Een personeelslid dat met lege handen door de zaak loopt en intussen die ‘vuile’ tafel niet opruimt? Ja, dat is absoluut een minnetje.

Exterieur en interieur

De gevel, reclames, het zonnescherm zien er goed onderhouden uit en zijn schoon. Afvalbakken zijn schoon en puilen niet uit. Is het meubilair goed onderhouden en niet (te veel) beschadigd.

Zijn posters en reclames niet ‘door de datum’ en met vergeeld plakband slordig opgehangen. Ook belangrijk: een nette en duidelijke assortiment- en prijsaanduiding.

Gastvrijheid, sfeer en service

We verwachten snel na binnenkomst te worden opgemerkt, een vriendelijk knikje kan al volstaan. Ook dat tijd voor ons wordt genomen als personeel niet direct met werkzaamheden voor een gast bezig is. Dat we vriendelijk, beleefd en met plezier te woord worden gestaan. Kortom, we willen ons welkom voelen.

Voorkom vergissingen in de bestelling door deze te herhalen, waarbij u kunt proberen op positieve wijze iets extra’s te verkopen. Vraag niet ‘Geen mayonaise?’, maar ‘Welke saus wilt u bij de frites?’. Voor een kroket mag u ons attent maken op dat assortiment luxere kroketten, die brengen immers meer op.

Een heet hangijzer, zo horen we keer op keer, is de frisdrankvraag. Natuurlijk hoeft u die niet te stellen aan de vaste klant van ‘vier frikandellen en voor twee personen patat’. Maar aan ons wel. Wij zijn nieuw in uw zaak en willen misschien graag iets te drinken.

Hygiëne en netheid

Uiterlijke verzorging is enorm belangrijk. Dat vraagt duidelijke bedrijfskleding, liefst met een sloof voor. Lang haar hangt niet los. Een gladde ring mag, een horloge geeft al wat puntenaftrek, net als oorbellen en piercings. Ook wordt niet eerst geld aangenomen en vervolgens met de hand een broodje klaargemaakt, zonder de handen te reinigen.

Het interieur dient pico bello te zijn. Plafond, vloer, wanden, ramen, tafels zijn schoon. Op het gastentoilet willen we geen meermalen te gebruiken handdoek zien, maar bijvoorbeeld papieren handdoekjes. Spinnenwebben in hoekjes, echt we zien ze, kunnen niet. Werkplekken worden goed bijgehouden. Natuurlijk, waar gehakt wordt vallen spaanders. Daar houden we rekening mee.

Het product

Wat we bestellen, moet lekker zijn, goed

bereid en netjes worden uitgeserveerd. Frites nog een keer opbakken, doe het niet. Servetten en vorkjes (disposables) horen voor het grijpen te liggen of liever aangereikt te worden bij een bestelling.

Een meeneembestelling hoort vergezeld te gaan van servetje(s). Ook verwachten we mosterd of de vraag of we dat willen bij een kroketje. Als een snack los in een zakje zit, is het lastig eten in de auto, dus liever een bakje en dat in een zakje.

Verantwoord

De cafetaria heeft een ‘vet’ imago. Maar we kunnen op zijn minst een poging doen dat te doorbreken. Verantwoord frituren hoort daarbij. Sinds vorig jaar is dit opgenomen in de puntentelling, dit jaar weegt het nog zwaarder mee. In uw zaak moet zichtbaar zijn dat u verantwoord frituurt. Hang op een duidelijke plaats een (het) certificaat op. Zet flyers neer, laat het campagnelogo (gevelschildje) zien. Zien we deze zaken niet, dan scheelt dat een flink aantal plaatsen. Een plaats in de Top 100 is dan lastig haalbaar.

Innovatie in menu en uitstraling

Sappen, salades en verse, frisse gerechten en maaltijden veroveren ook de cafetaria. We verwachten echt niet bij de groenteboer binnen te stappen, maar laat daarvan iets zien op uw menukaart, in uw vitrine of juist in uw promotionele uitingen (displaydia’s bijvoorbeeld).

Narrowcasting of een multimediale presentatie levert ook extra punten op in het totaalplaatje van promotionele uitingen. Steunt u goede doelen of werkt u milieu- en energiebesparend, maak dat kenbaar. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben een pre bij de consument.

Pietluttige puntjes

Alle bovenstaande punten opgeteld, leveren een totaalscore op. Die wordt omgerekend naar een percentage van het totaal aantal mogelijk te behalen punten. Deze rekenwijze voorkomt dat het niet hebben van een vitrine of gastentoilet geen invloed heeft.

Maar bij een gelijke procentuele score van meerdere bedrijven speelt zo’n item weer wel een rol. Een bedrijf met vitrine eindigt bij een gelijk percentage hoger dan een bedrijf zonder. De extra inzet die het vergt om de boel netjes te houden, wordt op die wijze beloond.

Regelmatig bereikt ons de vraag waar de jury op let bij een bedrijfsbezoek. Soms lijken het pietluttige puntjes, waarvan u denkt dat de consument er niet op let. Maar het geeft een totaalbeeld van een bedrijf. Een beeld dat de consument, al dan niet bewust, ook heeft. En als die zich thuisvoelt, komt hij terug en dat brengt extra geld in het laatje.