artikel

Cafetariahouder kan wèl gastronoom worden

Horeca

Cafetariahouders kunnen de strijd om het maagaandeel winnen van de supermarkten. Met name in samenwerking met diezelfde supermarkten liggen kansen voor de cafetariahouder. Dat meldde Enrique Figee, Principal Consultant van Cap Gemini Ernst & Young tijdens zijn presentatie ‘De consument bepaalt wie u bent (dus ook uw assortiment)’.

Cafetariahouder kan wèl gastronoom worden

Supermarkten blijven pogingen ondernemer om in het out-of-home-kanaal binnen te dringen, maar horecaondernemers hebben een groot voordeel, volgens Figee. ‘Een cafetariahouder kan nu gastronoom worden. Een supermarktondernemer kan dat niet. Het zit gewoonweg niet in zijn genen’, aldus Figee. ‘U wint het op punten, omdat retailers geen culinaire ondergrond hebben.’Maar er moet nog wel het nodige gebeuren, blijkt volgens een onderzoek naar de toekomst van foodservice door Cap Gemini Ernst & Young. ‘De consument wil meer gezond en etnisch, en complete maaltijden, het liefst zelf gemaakt. Naast snacks moeten ook luxe verse broodjes verkrijgbaar zijn, verse salades en gezonde, verse maaltijden. Denk daarbij liever aan gekookte dan gebakken aardappelen.’

Bij dit assortiment hoort volgens Figee ook een upgrading van de inventaris, nette bedrijfskleding en het snel thuisbezorgen van goed ogende maaltijden. Er zijn tal van mogelijkheden, zoals een samenwerkingsverband met een ander bedrijf, denkt Figee. ‘Er zijn diverse bedrijven die graag catering willen, maar gewoonweg te klein voor een cateraar zijn. Cafetariahouders zouden kunnen samenwerken met zulke bedrijven om tussen de middag voor catering te zorgen.’

Een cafetariahouder merkte op dat 98 procent van zijn klanten toch voor frites en snacks naar zijn zaak kwam en niet voor maaltijden. ‘Het is een kwestie van lange adem’, pareerde Figee. ‘Ik vraag me af wie een dergelijk concept formulegewijs durft op te pakken.’

‘Beleving’ wordt volgens Figee steeds belangrijker in de fastfood. Daar horen ook retailachtige promoties bij zoals funboxen voor kinderen, spaaracties en bijeenkomsten en cursussen. Als voorbeeld noemde hij de Amerikaanse koffieketen Starbucks. ‘Deze keten creëert een beleving rondom koffie. Via internet kunnen producten en cadeaus worden gekocht. De beleving is in feite nog belangrijker dan het product.

Tenslotte denkt Figee dat samenwerking van cafetaria’s met bijvoorbeeld supermarkten kansrijk kan zijn. ‘Supermarkten kunnen geen foodserviceconcept neerzetten’, aldus Figee. ‘Wellicht bent u er te klein voor. Zoek dan samenwerking, daar liggen kansen.’