artikel

Campagne moet tilapia op de kaart krijgen

Horeca

Bij de bereiding van een vismaaltijd valt de keus vaak op kabeljauw. Vanwege problemen met de kabeljauwstand heeft de Europese Unie op 14 februari besloten de Noordzee voor tien weken te sluiten.

Campagne moet tilapia op de kaart krijgen

Als gevolg van dit besluit neemt de vraag naar een goed alternatief voor kabeljauw toe. Visspecialisten en ambulante handelaren gaan daarom komende maanden de tilapiavis grootschalig promoten. De actie is een initiatief van het Verbond van de Nederlandse Visdetailhandel (VNV). Als startsein voor de campagne gold vorige week een tilapiaproeverij bij Imko’s in IJmuiden.

Tilapia is een zoetwatervis met het uiterlijk van een baars. De smaak doet denken aan die van andere, duurdere (wit)visfilets. Van oorsprong komt de vis uit Afrika en het Midden-Oosten, maar tegenwoordig is ze ook op kleine schaal afkomstig van Nederlandse kwekerijen. De vis wordt vers geïmporteerd in filetvorm en is volledig graatloos. Tilapiafilet is sporadisch terug te vinden op een menukaart. Dat Albert Heijn de vis al een jaar in de schappen heeft liggen, gaat aan menig consument voorbij. Doel van de promotiecampagne is dat kok en consument in de toekomst ook aan tilapia denken wanneer ze kiezen voor vis. De campagne richt zich in eerste instantie op de consument. Doel is om ook jonge mensen die niet vaak vis eten, meer voor het product vis te interesseren. Naar verwachting zal tilapia vanwege de milde smaak ook bij de beginnend viseter in de smaak vallen.

Vegetarisch
Jan van Rijsingen, Stichting Aquacultuur Zuid Oost Nederland: ‘Tilapia is de meest gekweekte vis. Bijzonder is dat hij op plantaardige eiwitten kan groeien. Dat is goedkoper. In tegenstelling tot andere kweekvissen krijgt de tilapia grotendeels plantaardig voedsel. Het voer bestaat voor slechts zes procent uit vismeel. Dit is minimaal in vergelijking met de kweekzalm. Deze krijgt voer dat voor 80 procent uit vismeel bestaat.’

Bereiden
Tilapia leent zich voor vele bereidingswijzen zoals pocheren, sauteren, grillen, bakken, magnetronbereiding, stomen en frituren. Door de subtiele smaak laat de vis zich makkelijk combineren met andere smaken. Importeur Anova hoopt de vis binnen 5 jaar in de topvijf van meest gekozen vissoorten te krijgen. Hoewel de voerkosten laag zijn, is de prijs van tilapia ongeveer gelijk aan die van kabeljauw. Dit komt door de kosten van het kweken en het invliegen.

Imko
Patroncuisinier Imko Binnerts van restaurant Imko’s in IJmuiden is niet van plan tilapia op de kaart te zetten. ‘We liggen aan de Noordzee en kiezen daarom voor Noordzeevis. Maar commercieel denkend heb ik een goed gevoel over tilapia. Het zou me niet verbazen als deze vis zich ook leent voor de barbecue. De filets zijn stevig en makkelijk in gebruik. Ik zie tilapia overigens niet als plaatsvervanger van kabeljauw, maar eerder als een leuk alternatief. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de geïmporteerde tilapia. De exemplaren van de Nederlandse kwekers smaakten wat te gronderig.’

Voedingswaarde per 100 gram tilapiafilet

Energie (kcal) 83Eiwitten 19 gramVetten 01 gramNatrium 35 mgIJzer 0,5 mg