artikel

Campina: Belang Foodservice is groeiende

Horeca

Het out of home kanaal heeft binnen Campina een hoge prioriteit en is groeiend. De zuivelfabrikant ziet steeds duidelijker in dat dit kanaal veel mogelijkheden biedt om omzetgroei te realiseren en merken te bouwen. Om die reden wordt ook fors geïnvesteerd in innovatie en zichtbaarheid van haar merken en concepten.

Campina: Belang Foodservice is groeiende

Sales Group Manager Wim Sturrus spreekt de hoop uit dat het FoodService Cooperation Onderzoek doorgroeit naar het aangekondigde ambitieniveau van de Industributietrofee. ‘Dit is een prima eerste start. We zijn als derde geëindigd in de categorie en dat betekent in onze ogen een podiumplaats die voor verbetering vatbaar is. Daar zetten we sterk op in. Dat Campina Out of Home op betrouwbaarheid als hoogste in de categorie scoort, voelt absoluut goed en sluit ook aan op onze ambitie. Voor zuivel is dit voor onze accounts een zeer belangrijk criterium.’

Sturrus verwacht dat de groei van Foodservice ten koste van het retailkanaal zal gaan. ‘Campina zal met een brede zuivelportfolio en een gericht Marketing & Sales beleid per afzetkanaal hier leading in worden. De afzetkanalen die wij hierin onderkennen zijn: instellingen, catering (in al haar vormen), education (w.o. primair onderwijs), on-the-move en horeca. Deze kanalen bedienen we met Campina, Mona, Vifit, Optimel, Goede Morgen, Yogho Yogho, Groene Koe en binnenkort Milner 30+ kaas.’

Het gefragmenteerde marktsegment dat Foodservice kenmerkt vraagt om een intensieve samenwerking in de keten. ‘Het omzetbelang, de assortimentsbreedte en de complexiteit van de zuivelcategorie geeft hier ook alle aanleiding toe. Verbeterslagen zijn wat ons betreft te maken in assortimentsrationalisaties per afzetkanaal en het toevoegen van waarde aan de markt door onder andere marktverruimende introducties. Gezondheid speelt daarin een belangrijke rol. Campina zal voor 2008 dan ook het accent leggen op gezondheidsconcepten. De sterke merken Optimel, Vifit en Milner zijn hier goede voorbeelden van.’