artikel

Carlton de Brug werkt aan conditie

Horeca

De Carlton Hotel Collection pompte bijna 6,6 miljoen euro in een opknapbeurt van het indoor sport- en ontspanningscentrum van Carlton De Brug in Mierlo. Geen ondoordachte beslissing. Carlton (zes hotels in Nederland en drie in Engeland) focust op optimale zakelijke en leisure faciliteiten. De keten liet in 1999 bewust het oog vallen op De Brug en trof daar de voedingsbodem voor een nieuw type hotelgast en een fors aandeel in de lokale markt.

Carlton de Brug werkt aan conditie

De Brug in Mierlo maakt sinds 1999 deel uit van de Carlton-collectie en is 100 procent eigendom van de Britse Foundation Group, tevens eigenaar van Glendola Leisure dat in Engeland pubs, clubs en partyrooms exploiteert.De Brug bv dateert uit begin jaren ’80 toen een aannemer drie loodsen met tennisbanen, een zwembad en bowlingbanen bouwde aan de Arkweg in Mierlo.

Drie jaar later zette hij er een viersterren zaken- en leisurehotel tegenaan met zestien vergaderzalen. Later nam een groep investeerders het complex over.Een poging om De Brug via een Holiday Inn-franchise breder in de markt te zetten, leverde onvoldoende op, waarna het hotel en de sporthallen in 1998 te koop werden gezet. Carlton hapte toe en stuurde general manager Marcel van den Bunder (38) van het Carlton Spijkenisse naar Mierlo om het complex, waar sinds de jaren ’80 niet meer in was geïnvesteerd, naar de normen van de nieuwe eigenaar te stroomlijnen. A major facility reorientation noemt moedermaatschappij The Foundation Group dat.

Van den Bunder stelde vast dat de vorige eigenaars er veel uit wilden halen, maar er weinig ingestopt hadden. Niettemin had De Brug een goede reputatie en was vooral bekend van trainingskampen die verschillende voetbalploegen er houden en vanwege het onderbrengen van tegenstanders van PSV. In verband hiermee zou het niet verstandig zijn geweest de sportlink te verwaarlozen of af te stoten.

De general manager zette in op een nieuwe doelgroep voor zowel het hotel als de sportfaciliteiten: Mensen voor wie leisure een way of life is.’ Hotelgasten van dat kaliber, maar ook vooral de lokale bevolking. Dat resulteerde in een investeringsplan en de oprichting van De Brug Active. De drie loodsen moesten worden omgetoverd en uitgebreid tot een 9600 vierkante meter tellend vrijetijdsparadijs met accent op ‘werken aan je lijf’.

Cardio-theater
De Brug Active bestaat onder meer uit een cardio-theater, drie squashbanen, een multifunctionele sporthal (voor onder meer badminton, volleybal en basketbal), een golfsimulator, een zwembad met sauna, whirlpools en Turks stoombad, tennisbanen en ruimtes voor circuittraining en groep-workouts, waarvan body combat (het leren van vechttechnieken op muziek) en RPM Spinning (fietsen op een hometrainer met muziek) het meest in het oog springen.In het cardio-theater en in andere ruimtes staat voor een kapitaal aan apparatuur van het merk Life Fitness. Er hangen televisieschermen waarop de deelnemers hun favoriete programma kunnen volgen. Het geluid, ook van radiostations naar keuze, krijgen ze via een hoofdtelefoon. Voor de groepsactiviteiten heeft De Brug Active professionele begeleiders aangetrokken. Een health spa is in aanbouw en gaat in april open.

In de juicebar kan het fitnesspubliek terecht voor energie- en frisdranken, fruitsalades of kleine gerechten met prijzen tussen de 4 en 12,50 euro. Uitgebreider eten kan in het active cooking grillrestaurant, waar ook de bowlingbanen zijn. Bowlen mag weer’, laat Van den Bunder weten. Vooral het blacklight- en disco-bowlen met lichteffecten is populair, door groepen graag gecombineerd met steengrillen. Een uur bowlen in combinatie met steengrillen kost 25 euro en het arrangementje vindt gretig aftrek.De general manager liet het interieur van het sportcomplex aankleden door Today Design bv in Hoorn. Qua kleurstelling is het een vrolijke boel in De Brug Active. Niets zo erg als het deprimerende interieur van een gemiddelde sporthal, vindt de general manager. Het moet zo gezellig zijn dat mensen na het sporten hier een drankje nemen en niet thuis.’

All inclusive
De brug heeft om klantenbinding te bevorderen het lidmaatschap geïntroduceerd van de All Inclusive Active Club. 700 euro kost een jaartje onbeperkt fitnessen bij De Brug Active. Het publiek uit Mierlo en omgeving heeft het er graag voor over. Het vernieuwde complex is een maand open en 400 mensen zijn intussen lid geworden. Van den Bunder rekent op 1500 tot 2000 leden over een jaar. Sportieve hotelgasten (en daar mikt Van den Bunder met midweekarrangementjes op) maken gratis gebruik van de Active Club en hebben toegang tot de hallen door middel van hun keycard. Van den Bunder wil binnen drie jaar een jaaromzet van 13,6 miljoen euro voor het hele complex, inclusief het hotel dat intussen van een lik verf wordt voorzien.

Het wat sombere jaren ‘80 hoteldecor, met donker getint glas, contrasteert nogal met de sprankelende kleuren van De Brug Active. De stoffen wandbekleding verdwijnt van de muren in de hotelgangen en op de vloer is gedeeltelijk al tapijt met bloemmotief gelegd. De sluis tussen het hotel en De Brug Active gaat Van den Bunder volhangen met ingelijste voetbalshirts van de clubs (inclusief die van zijn favoriete ploeg Roda JC) die in het hotel verbleven. In het hotel zelf wil hij niet te veel een link met de sport leggen, omdat het ‘overdone’ zou zijn. In plaats daarvan zijn zeefdrukken van de kunstenaar Corneille besteld.Er zijn nog geen concrete plannen voor de immens grote lobby van het hotel. Van den Bunder: Die is kennelijk gebouwd in een tijd dat vierkante meters niets kosten. Misschien dat we te zijner tijd hier een bar openen.’