artikel

Cateraar met toegevoegde waarde

Horeca

Eigenlijk houdt hij er niet zo van om in de schijnwerpers te staan. ‘Doe maar gewoon…’ dat is hem met de Twentse paplepel ingegoten. Maar diep in zijn hart is Patrick Beijk van het gelijknamige cateringbedrijf uit Groningen reuze trots op de onderscheiding ‘Meest Markante Horecaondernemer uit de provincie Groningen’ die hij onlangs van Koninklijke Horeca Nederland ontving.

Cateraar met toegevoegde waarde

Wat is er zo markant aan Patrick Beijk? Met die vraag in het hoofd toog CM naar het hoge Noorden. Zijn organisatietalent, teamgeest en creativiteit werden in het juryrapport van de Horeca Nederland Awards geroemd. Kwaliteiten die de meeste cateraars wel (moeten) bezitten om het hoofd boven water te houden. Maar wat onderscheidt de 37-jarige Beijk van zijn collega’s?

Ik begon eigenlijk als cateraar toen ik nog als 23-jarig studentje op de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) hier in Groningen zat. Er werd een bijeenkomst voor zo’n 400 studenten georganiseerd en ik heb toen de catering op me genomen. Dat is niet zo heel vreemd als het misschien lijkt omdat ik al jaren in de Twentse horeca bijkluste, zowel in de witte als in de zwarte brigade. Het bestuur van de ALO vroeg me, vlak voor mijn afstuderen in 1988, of ik zin had om de kantine te gaan runnen. En zo begon ik, met een oud busje en twee man personeel. Liet ’s nachts uren bouillon trekken om ’s morgens echte soep te kunnen maken. Zo had ik het in de horeca geleerd. Tot dat ik uit nood een keer met pakjes moest werken. Niemand proefde het verschil! Dat was een grote teleurstelling. Maar ik leerde ervan dat je in de bedrijfscatering geen hoogstaande restaurantkwaliteit hoeft neer te zetten.’

Ook horeca
Naast de catering van de ALO en de Pedagogische Academie stortte Beijk zich vanaf het begin ook op de partyservice. Opdrachten kwamen in eerste instantie via de beide academies. Inmiddels, dertien jaar later, maakt de afdeling partyservice zo’n 40% van zijn omzet uit. Beijk Catering Service gevestigd in een buitenwijk van de stad Groningen, telt in totaal ruim 100 medewerkers. Het bedrijf houdt zich bezig met contractcatering op veertien locaties, partyservice én horeca.

‘In 1996 heb ik hier in Groningen een café gekocht, Chaplin’s Pub en een jaar later in Midlaren een theaterrestaurant: het Ei van Columbus. Ik wilde minder afhankelijk zijn van de cateringlocaties, mijn business verbreden. Maar ik wilde ook mijn ideeën over horeca en catering kwijt.’ Want ideeën heeft Beijk te over. Vooral nieuwe concepten bedenken vind hij prachtig. Zijn nieuwste creatie is Baloney’s: nu nog een oude, vervallen boerderij maar volgend voorjaar moet tout Groningen hier naar toe om pannenkoeken, wraps en tortilla’s te eten. Maar vooral vanwege de fun en de show. Beijk heeft wilde plannen over hoe het eten bereid en gepresenteerd moet worden. Liefst met veel acrobatische toeren om de pannenkoeken op het bord van de gasten te krijgen. Want: ‘De consument wil eten met toegevoegde waarde’, meent deze creatieve cateraar.