artikel

Cold Food-directeur streeft actievere benadering van de markt na

Horeca

Snackproducent Cold Food gaat de komende tijd haar vizier richten op het uitbouwen van de krokettenmerken Van Dobben en Kwekkeboom. Op de beurs in Rosmalen vond al de introductie van nieuwe krokettenvarianten plaats, en op de Horecava volgen meer nieuwe producten. Verder wil de snackfabrikant een ‘pro-actief beleid’ voeren volgens directeur Sjoerd Zwanenburg. ‘We willen goed naar de markt kijken en luisteren. Verder gaan we praten met cafetariahouders, grossiers en branche-organisaties.

Cold Food-directeur streeft actievere benadering van de markt na

Sinds de komst, anderhalf jaar geleden, van Sjoerd Zwanenburg bij de snackfabrikant, is heel wat veranderd bij Cold Food, voorheen Laan Snacks. Onder zijn leiding vond een verhuizing van de productielijnen van snackmerken Rijk’s en Kwekkeboom van Lopik naar Oostzaan plaats. Ook de kroketten en kaassoufflés van Gouda’s Glorie gingen op in het merk Laan Snacks. De deeglijn verkaste van Lopik naar Oostzaan. De hele verhuisoperatie was nodig omdat moederbedrijf Van Dijk Food Products besloten had de productie van snacks te centraliseren op één plek.

Verdubbeld‘
Dat levert voordelen op in het bedrijf. Verder zitten de verkoop en marketing nu op hetzelfde punt’, aldus de directeur. Om de verhuizing mogelijk te maken werd het bedrijfspand van Cold Food verbouwd. De capaciteit, oppervlakte, omzet en arbeidskrachten zijn verdubbeld. Inmiddels worden onder één en hetzelfde dak de snackmerken Van Dobben, Laan Snacks, Rijk’s en Kwekkeboom geproduceerd. ‘De naam Cold Food houden we op de achtergrond, onze vier merknamen zijn het belangrijkst.’

Promotieteam
De verkoop en marketing van de vier merken zijn inmiddels gestationeerd in Oostzaan. ‘We hebben hier nu een aparte afdeling marketing. Die was er tot voor een jaar geleden niet bij Laan Snacks.’ Bij zowel de productie, de verkoop als de marketing zijn de krokettenmerken Van Dobben en Kwekkeboom strikt gescheiden. Beide kroketten rollen beslist niet van dezelfde productielijn. ‘We hebben een promotieteam van vijf dames voor Kwekkeboom en vijf vertegenwoordigers langs de weg voor Van Dobben, Laan Snacks en Rijk’s.’ Ook zijn de twee krokettenmerken bij twee verschillende marketingassistenten ondergebracht.

Emotie‘
We hebben de strategie om de merken zo min mogelijk in elkaar te laten overlopen’, aldus de directeur. Beide kroketten zitten in het topsegment van de krokettenmarkt maar zijn wel verschillend. ‘Voor beide hebben we een andere strategie.’ Van Dobben is volgens Zwanenburg een merk dat de uitstraling heeft ‘recht door zee, direct en typisch Amsterdams.’ Kwekkeboom straalt volgens de Cold Food-directeur de ‘authenticiteit van vroeger’ uit. Dat beeld is terug te vinden in de reclame-uitingen van beide merken. ‘Consumenten zijn fan van één van deze twee merken. Veel snackbars hebben één van de twee merken. Het gaat om emotie’, beweert de directeur.

Impuls
Deze twee bekende krokettenmerken: Van Dobben en Kwekkeboom, gaat Cold Food een nieuwe impuls geven. ‘We gaan de twee merken met nieuwe producten laden’, aldus Zwanenburg. Op de horecavakbeurs Brabant in Rosmalen lanceert de snackfabrikant de kaascroquette van Van Dobben en het vernieuwde Amsterdamse borrelgarnituur van dat merk. Op de Horecava 2001 volgt een Van Dobben groentecroquette. In Rosmalen presenteert Cold Food ook een nieuwe Boeuf Bourguignon kroket van het merk Kwekkeboom. De andere twee snackmerken worden overigens niet vergeten door Cold Food: ‘Op de Horecava introduceren we een nieuw product voor Rijk’s. Ook voor het merk Laan Snacks zijn we bezig, maar we hebben nog niets concreet.’

Tilburgse wijnbaron
De Boeuf Bourguignon is de enige nieuw ontwikkelde kroket. De snack is speciaal voor Kwekkeboom samengesteld door de onlangs overleden Hans van der Kuip uit Tilburg. Deze stond bekend als de ‘Tilburgse wijnbaron’ volgens Zwanenburg. ‘Hij heeft het recept aangeleverd. Het gaat om een ragout met wijnsmaak. Zelf hebben wij er stukjes wortel aan toegevoegd. Het is erg jammer dat Van der Kuip de introductie de Boeuf Bourguignon niet meer mee heeft kunnen maken.’ De samenwerking met de Tilburgenaar is Cold Food goed bevallen. ‘We staan open voor ideeën van buitenstaanders. Iedereen die een idee heeft, mag dat ons melden.’

Baktijden aangepast
Voor het Amsterdamse borrelgarnituur van Van Dobben geldt dat de baktijden van de snacks aangepast zijn. ‘Ze zijn op elkaar afgestemd zodat alles in één mandje tegelijk te bakken is.’ Cold Food kwam tot deze aanpassing nadat daarover vragen uit de markt waren gekomen. De kaascroquette is niet helemaal nieuw: hij zat al in de borrelgarnituur. De groentecroquette wordt geïntroduceerd nadat daar veel vraag naar was uit de cafetariabranche. In het retailkanaal is het product al een tijdje te koop.

Direct contact
Bij het op de markt brengen van de nieuwe Van Dobben en Kwekkeboom kroketvarianten speelt een nieuwe marktbenadering van Cold Food een rol. ‘We willen een pro-actief beleid voeren. We willen goed naar de markt kijken en luisteren.’ Zwanenburg benadrukt dat zijn bedrijf graag uit de markt, van de cafetariahouder, wil vernemen wat er leeft. Daarom heeft het bedrijf sinds dit jaar ook haar naam en telefoonnummer op de snackdozen staan. ‘Vroeger belden mensen naar de groothandel. Wij willen nu graag direct contact met de klant zonder dat de grossier ertussen zit.’ Volgens de directeur van Cold Food is klachtenafhandeling belangrijk. ‘Niet elke klacht is een klacht. Het kan ook een vraag om hulp en ondersteuning zijn. Elke klacht is een kans voor ons. Als je deze goed oplost, krijg je een tevreden klant en verkoop je meer.’ Op dit moment kunnen cafetariahouders Cold Food bellen tijdens kantooruren van acht uur ’s morgens tot half zes ‘s avonds. Binnenkort komt daar verandering in. ‘We zijn bezig om de bereikbaarheid te vergroten tot 21 uur ’s avonds. Maar cafetariahouders kunnen ook naar hun vertegenwoordiger bellen als ze vragen hebben.’