artikel

Commercieel

Horeca

Cateraars gaan commercieel. Dat klinkt heel stoer, maar het gaat vooralsnog wel voetje voor voetje en op dikke wollen sokken. Soms denk ik zelfs een soort gêne te ontdekken bij cateraars die mij vertellen welke commerciële activiteiten ze ontplooien. Ze breiden hun assortiment uit met luxe broodjes, waar ze dan maar liefst 3 euro voor […]

Cateraars gaan commercieel. Dat klinkt heel stoer, maar het gaat vooralsnog wel voetje voor voetje en op dikke wollen sokken.
Soms denk ik zelfs een soort gêne te ontdekken bij cateraars die mij vertellen welke commerciële activiteiten ze ontplooien. Ze breiden hun assortiment uit met luxe broodjes, waar ze dan maar liefst 3 euro voor vragen. Ze melden zich voor de horeca-exploitatie in een dierentuin of pretpark. Of ze halen een fabrikant binnen, die zijn merk in de schijnwerpers zet en zo ongegeneerd geld verdient aan de merkenliefde van de consument.

Misschien vergis ik me, maar bij veel cateraars denk ik een zekere terughoudendheid te constateren op dit front. We zijn immers cateraars en geen horecabedrijven. We moeten aan ons imago denken, en ons imago is dat van de gesubsidieerde boterham. Waarom nou toch, denk ik dan. Waarom zijn cateraars zo voorzichtig, angstig bijna, als het gaat om geld verdienen?
De markt schreeuwt er toch om? Iedereen kan toch zien dat een Panini di Perugia, met een prijskaartje van 3,50 euro, beter verkoopt dan een wit puntje met ham van 1,20. Iedereen ziet toch dat mensen die uit zijn, of dat nou in de dierentuin is, op het vliegveld of in het museum, niet eens kíjken naar de prijs, maar gewoon die sappige salade met gerookte kip bestellen.

Mensen willen sfeer, beleving, en daar betalen ze grif voor. U als cateraar hoeft zich daarom ook volstrekt niet te schamen om daar geld aan te verdienen. Zo werkt de economie. En u als cateraar mag daar ongegeneerd op in springen hoor! U hebt kennis van producten, van bereiding, van sfeer en gastvrijheid: ga maar lekker die commerciële markt op. Word maar een beetje horeca-ondernemer. Aan uw branche wordt ook geknaagd, dus bijt gerust terug. Ik wens u veel commercieel succes!