artikel

Commercieel denken, durven en doen

Horeca

Henk Kloosterhuis is geen onbekende in de horeca. Met 22 jaar advieservaring bij meer dan duizend bedrijven kent hij de bedrijfstak als geen ander.

Commercieel denken, durven en doen

Hij studeerde aan de Hotel School van Cornell University USA, behaalde als eerste Nederlander de titel CHSE (Certified Hotel en Sales Executive), is professioneel Food Service Consultant International (FSCI) en lid van de Cornell Society of Hotelmen. Hij was werkzaam in diverse managementfuncties in de horeca en heeft bovendien een groot aantal publicaties op zijn naam staan. We wisten hem te ‘strikken’ voor een serie zeer bruikbare, praktijkgerichte marketing- en verdientips.
,Commercieel denken, durven en doen is voor mij een tweede natuur geworden,, vertelt Kloosterhuis. Vooral omdat ik met horecaondernemers te maken heb die voor eigen rekening en risico een bedrijf runnen. Dat betekent dat je heel praktisch moet zijn met dingen die ze meteen in hun eigen portemonnee voelen. Ik reken ondernemers ook altijd meteen voor wat een advies ze oplevert als ze het uitvoeren.
Kloosterhuis heeft vier stelregels:
1. Resultaatgericht denken. Dat betekent: alles wat je doet moet iets opleveren.
2. De juiste dingen op tijd doen. De activiteiten van een bedrijf bepalen voor een groot deel de kosten. Als die activiteiten niets opleveren moet je er meteen mee stoppen. Bijvoorbeeld: een avondzaak gaat om vijf uur open. Om half zeven komen de eerste klanten. Tot die tijd staat het personeel niets te doen. Zo zijn er meer voorbeelden: een zaal die niets oplevert, een bar in je bedrijf die niets oplevert, of een restaurant in je hotel dat alleen maar geld staat te kosten. En ook: de asperges zijn al twee weken de grond uit en dan kom je pas met je lentekaart. Iedereen weet toch dat de lente op 21 maart begint? Dat kun je dus tijdig plannen.
3. Bestaande middelen eerst optimaal benutten. Dat betekent onder meer: bestaande vierkante meters en middelen eerst uitbuiten voordat je gaat uitbreiden of nieuw kopen.
4. Kijk van buiten naar binnen. Kijk met de kritische blik van een Michelin-inspecteur of Johannes van Dam naar je zaak en vraag je af waarom je hier naar binnen zou gaan. Wat gebeurt er in het bedrijf van aankomst tot vertrek en waar kan je iets verbeteren?
Meer tips van Henk Kloosterhuis in de komende afleveringen.