artikel

Consument verwent zichzelf weer

Horeca

Een megaportie frites met veel of grote snacks en veel frisdrank. Daar is volgens Rodger Schoester van Burger King Nederland een markt voor in Nederland. ‘Knoop dat goed in uw oren’, meldde hij tegen de cafetariahouder tijdens zijn presentatie ‘Everyday value voor de consument’ op het Fano Food Forum in Eindhoven.

Consument verwent zichzelf weer

Uit een onderzoek naar consumententrends van de hamburgerketen bleek volgens Schoester onder andere dat na een tijd van streng voor zichzelf zijn, de consument zichzelf nu weer ‘verwent’. Burger King speelt daar onder meer op in door grotere producten zoals de Big King XXL. ‘Met een hele grote portie frites en 0,7 liter frisdrank’, aldus Schoester. ‘De consument pakt het. Deze vraag is aanwezig op de Nederlandse markt.’

Burger King’s belangrijkste doelgroep zijn de jongeren. ‘Teenagers hebben veel te besteden. Speel daar op in en vermaak ze. Kijk of de sfeer van uw zaak er bij past.’Dat geldt ook voor allochtonen. ‘Er is een toename van het aantal allochtonen zowel in de grote steden als op het platteland. Dat vormt een belangrijke groep klanten die geïnteresseerd is in fastfood. Laat dat niet liggen.’ Burger King speelt daar op in met een ‘compleet aanbod’ aan kipproducten. ‘Mede door de behoefte van de consument aan gezond eten, groeit de populariteit van wit vlees.’ Cafetaria’s moeten ook kijken naar ‘global consumers’. Het vele reizen laat consumenten kennismaken met andere smaken. ‘Pak een land en maak er een thema van.’

Schoester voorziet zeker een toekomst voor de cafetariaondernemer, mits deze ‘dynamisch’ blijft. ‘Varieer, kijk naar je presentatie, blijf vernieuwen en ontwikkelen, praat met je klanten over hun wensen en kijk vooral ook om je heen’, aldus Schoester. ‘Bekijk je concurrent. Stap eens een AH-to-go binnen, kijk goed en neem mee wat je voor jouw zaak kunt gebruiken.’