artikel

Dance valley maakt ondernemer wijzer

Horeca

De kloof tussen disco- en clubeigenaren en festivalorganisatoren lijkt door de recessie groter te worden. Dat is jammer, zegt directeur Brian Bout van United Dance Company (UDC), want ondernemers kunnen veel leren van dance-events. Volgende maand organiseert Bout weer het grootste outdoor dancefestival van Nederland, Dance Valley. ,,De horeca zou wat minder statisch moeten zijn en wat creatiever.”

Dance valley maakt ondernemer wijzer

De kloof tussen disco- en clubeigenaren en festivalorganisatoren lijkt door de recessie groter te worden. Dat is jammer, zegt directeur Brian Bout van United Dance Company (UDC), want ondernemers kunnen veel leren van dance-events. Volgende maand organiseert Bout weer het grootste outdoor dancefestival van Nederland, Dance Valley.

‘De horeca zou wat minder statisch moeten zijn en wat creatiever.’ Hans SchmeinckOok de fervente stapper laat zich leiden door de recessie. Hij koestert zijn zuurverdiende eurocenten, moet meer dan ooit keuzes maken en waagt zich wat minder op de dansvloer van clubs en disco’s . Tijdens de zomer wil hij bovendien graag naar een dancefestival. De clubs- en disco-eigenaren voelden ook in de vette jaren al de hete adem de festivaljongens. Nu de recessie een feit is, lijkt de concurrentie van de dance-events groter dan ooit.

Brian Bout kan zich goed voorstellen dat horecaondernemers klagen. ‘Hun omzetten staan onder druk. Mensen hebben minder te besteden. Ze kijken naar de dure entreeprijzen en denken ‘voor wat euro’s meer kan ik op een festival veel meer dj’s en acts zien’.’Bout denkt dat de horeca met dit signaal iets moet doen. ‘Horecaondernemers zouden wat minder statisch moeten zijn en wat creatiever. Verzin goede thema’s. Een prima voorbeeld is Get Back, de seventies en eighties-zaak van de jongens van de Après Ski Hut in Rotterdam.’

Big business
Dance blijkt inmiddels een groter exportproduct dan kaas. Partners als Heineken en Coca Cola gooiden het reclameroer om en investeren nu volop in dance. Aldus Bout, die zijn belangrijkste evenement, Dance Valley, straks terugziet op 25 miljoen (!) speciale blikjes van Coca Cola. Hij wil alleen maar zeggen dat dance niet meer weg te denken is. ‘Dance en ook wij houden discotheken levendig. De horeca kan trends en creativiteit bij ons op doen. Het maakt ze wijzer. En horecaondernemers kunnen met goede ideeën ook altijd bij ons terecht.’ Festivals en uitgaanscentra kunnen best samen gaan, ook tijdens een recessie. ‘De wens van de mens om massaal bij elkaar te komen zal altijd blijven.’ En: ‘Mensen willen ontladen in slechtere tijden.’

Enkele UDC-ers hebben zelf horecaondernemingen, al behoren die niet tot het concern. In tegenstelling tot concurrent ID&T met bijvoorbeeld restaurant/cocktailbar Mme. Jeanette in Amsterdam en de Bloemendaalse strandzaak Bloomingdale. ‘Ik zeg ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Al kunnen we op festivals natuurlijk niet zonder horeca. Daar regelen we het, met onze partner De Wit Events, ook zelf. Voor het indoorfestival 4Elements kopen we in Ahoy de horeca uit. Zo houden we het in eigen hand en blijft de kwaliteit gegarandeerd. Grote partners willen zich niet voor niets met ons identificeren.’

Aviodome
UDC wil een permanente partylocatie. Het kogelronde luchtvaartmuseum Aviodome bij Schiphol is in beeld. Het architectonisch fraaie en zeer gunstig gelegen pand wordt over enkele jaren gesloopt. Bout wil Aviodome tot die tijd gebruiken als feestaccommodatie, want de capaciteit van 3000 man is precies wat UDC zoekt. Eén tegenvaller, het pand blijkt zoveel asbest te bezitten dat een groot feest, Thirst van Heineken, al niet door kon gaan.

UDC ziet de groei overigens niet in het binnenland. Hij verwacht dat de kleinere festivals zullen ‘omvallen’. Dat zou de horeca ook schelen. Toch kijkt de horeca steeds met een scheef oog naar ‘danceorganisatoren’. Het bericht ‘Dancefeesten maken zich schuldig aan fraude’ leek koren op de molen. ‘Dat was een onderzoek van het Regionaal Interdisciplinair Fraudeteam Rotterdam waaraan wij als een soort adviseur hebben meegewerkt.

Het probleem zit hem niet bij UDC en andere organisaties op groot niveau, maar wel in de kleine feestjes in de discotheken. Deze huurders frauderen op grote schaal door geen belasting e.d. te betalen. Ik vind natuurlijk dat hier gelijke regels moeten gelden en dat locatieverhuurders de plicht krijgen hun klanten te checken en of alles in orde is.’

Dance valley binnen
Het buitenland is waar Bout c.s. zich nu bezig houden. ‘We kennen het kunstje van het organiseren natuurlijk. Maar omdat het buitenland tamelijk onbekend is, hebben wij het pioniersgevoel weer terug. In Spanje werken zijn bijvoorbeeld discotheekeigenaren onze partners, omdat die goed op de hoogte zijn van wat wel en niet mag.’

Volgens de UDC-directeur is Nederland erg gewild op dancegebied. ‘Dat komt door artiesten als Ferry Corsten, Armin van Buuren en Tiësto, maar ook omdat onze producties organisatorisch fantastisch zijn.’ In Barcelona staat al een groot evenement op stapel, er zijn vergevorderde plannen voor Amerika en Japan.In Nederland staan een nieuw concept in Ahoy in Rotterdam en zelfs een indoor wintereditie van Dance Valley in februari 2004 op het programma.