artikel

De basis

Horeca

Het fundament voor gulle gastvrijheid: een goed en betrouwbaar product, een schoon bedrijf en een aangename omgeving. Als het hier al fout gaat, vergeet het dan maar. Vergelijk het met een ladder waarvan de onderstede treden zijn afgebroken: een instabiele basis. Zorg dus dat u op al deze fronten een ruime voldoende scoort.

De basis

Tip 1

Het verstrekken van eten, drinken (en logies) vormen samen met geld verdienen de primaire functie van een horecabedrijf. De gast mag bij vertrek niet meer dorstig of hongerig zijn: zorg dus voor acceptabele porties.

Tip 2

Hanteer het hoogste hygiëneniveau: van entree tot toilet, van bar tot keuken. Controleer de hygiëne regelmatig. Maak een schema voor de schoonmaak van de toiletten. Hang het lijstje op in het toilet, zodat gasten zien dat u er aandacht voor heeft.

Tip 3

De gast moet tevreden zijn over de hoeveelheid, de kwaliteit en de rpijs.

Tip 4

Check regelmatig glazen en bestek op hygiëne. Lippenstift op bierglazen en etensresten op vorken, messen en lepels zijn heel irritant.

Tip 5

Geef helder en overzichtelijk aan wat u verkoopt: op menukaarten, krijtborden en tafelkaartjes. Vermeld prijzen duidelijk.

Tip 6

Hanteer het hoogste kwaliteitsniveau, passend bij uw bedrijfsformule. Kies voor de belangrijkste producten (bier, koffie, frisdrank, gedistilleerd, wijn) altijd A-merken. Besef dat alles wat de gast kan proeven, ruiken, horen, voelen en zien behoort bij de kwaliteit van het product.

Tip 7

Serveer drankjes, snacks en maaltijden zo snel mogelijk. Wachten wordt heel snel als negatief ervaren en scoort altijd hoog in de top-10 van ergernissen.

Tip 8

Zie er op toe dat gasten niet buitensporig drinken. In hun eigen belang en dat van de overige gasten.

Tip 9

Zie er op toe dat gasten het rookverbod respecteren.

Tip 10

Vraag de gast regelmatig naar zijn kwaliteitsbeleving. Niet alleen uit beleefdheid, maar gemeend. Vraag door als er opmerkingen, suggesties of klachten zijn.