artikel

De IJsfabriek produceert in overleg met klanten

Horeca

Jan Monster heeft een lade vol goede ideeën. Met regelmaat kan de eigenaar van De IJsfabriek er eentje uithalen. De la van de ambachtelijke ijsbereider blijft echter gevuld, sterker nog: er komt alleen maar meer bij. Het gaat volgens Monster goed met zijn ijsfabriek in Doetinchem.

De IJsfabriek produceert in overleg met klanten

‘Voor mij is van belang dat ijs een lekkere roomsmaak heeft, ijs moet smelten op de tong en mag niet te lang blijven hangen. Ik hou niet van ijs dat als boter aan je gehemelte blijft plakken. Een kwestie van teveel boter of room’, aldus de vakman.
Een goede basismix, dat is de eerste vereiste voor goed ijs, stelt Monster. ‘Een hoog droge stoffengehalte zorgt ervoor dat het ijs niet te hard wordt.’ Hij haalt een bak ijs uit de vrieskamer. ‘Daar is het 22 graden onder nul en nog is het ijs gemakkelijk te scheppen. Hoe harder het ijs, hoe meer water er in zit en hoe minder de kwaliteit is. Uit een bak kwalitatief beter ijs kunnen ook meer bolletjes worden geschept. De enige manier waarop in mijn ijs ijskristallen kunnen ontstaan is doordat de schep nat het ijs ingaat. Ik wijs mijn klanten daar altijd op.’

Ballon
Naast schepijs verkoopt De IJsfabriek ook diverse andere ijsproducten zoals bekertjes ijs, bijvoorbeeld met het logo van een bedrijf. ‘Dat is toch veel leuker om op een evenement weg te geven dan een pen, ballon of aansteker.’
Creatief met ijstaarten is Monster ook. Zo levert zijn bedrijf bijvoorbeeld ijstaarten voor feestdagen aan de Schuitemagroep, waar supermarkten als C1000 en Spar onder vallen. Voor het Paasfeest vlogen onlangs taarten in de vorm van versierde hazengezichten, kippen en eieren de deur uit. ‘Dergelijke feestdagen zijn pieken voor onze fabriek. Alleen al voor Kerstmis hebben we vorig jaar 20.000 taarten gemaakt. Inmiddels is de productie zo ingesteld dat de ijsfabriek al vooraf grote pieken kan opvangen, waardoor de lijn stabieler is geworden.’

Smakelijk
Monster hecht naast kwaliteit ook veel waarde aan de uitstraling van zijn producten. ‘Het ijs moet er goed, mooi en smakelijk uitzien. Ook een mooie, opvallende en stevige verpakking is belangrijk. Dat geldt ook voor de presentatie van mijn bedrijf tijdens mijn bezoeken aan klanten. Je moet altijd goed voorbereid voor de dag komen.’
Het bovenstaande citaat past bij Monster, die er eigen ideeën over het ondernemerschap op na houdt. Producten ontwikkelt hij het liefst met de klant samen. De IJsfabriek levert alleen aan de groothandel. Als die een klant heeft met een exclusieve wens, is Monster graag bereid daarop in te spelen. ‘Dat is het mooiste wat er is. Ik kan producten leveren, die de groothandel kan verkopen en waar de ondernemer helemaal achter staat. Hij heeft immers meegesproken over het product. Hij gaat er dan voor. Ik hoef hem niet meer te overtuigen. Dat vind ik een mooie wisselwerking.’
‘Voorbeeld: een klant vroeg aan zijn grossier of hij iemand kende die dropijs kon maken. De grossier kwam bij mij en ik vond het meteen een leuk idee. Op deze wijze spring ik in op kleine gaten in de markt. Daardoor staat de klant ook open voor de rest van mijn assortiment. Het is een methode van ondernemen die mij tot dusverre geen windeieren heeft gelegd.’

Omzet
Het heeft wel de nodige tijd en voorbereiding gekost voordat De IJsfabriek de huidige positie wist te verwerven. ‘Het eerste jaar hadden we een omzet van niks’, vertelt Monster. ‘Ik was toen vooral bezig met het zoeken naar markten, klanten en productinnovaties. Het tweede jaar ging het een stuk beter. Het derde jaar haalde ik het dubbele aan omzet dan het jaar ervoor. En ook dit jaar groeien we verder. Doordat het zo druk is zijn we gestopt met directe acquisitie, maar leveren we meer via de groothandel.’
Een tip voor beginners van Monster: ‘Ik wil iedere startende ondernemer meegeven om vooraf een goed ondernemersplan op te stellen, dit regelmatig kritisch te bekijken en desnoods bij te schaven.’

Machine
Momenteel kan De IJsfabriek 300 liter ijs per uur maken. Binnenkort komt er een nieuwe machine bij en gaat de productiecapaciteit omhoog naar 600 liter. In de fabriek zijn acht tot tien parttimers actief. Monster levert op vijf fronten: retail, horecagroothandel, homeservice, export en instellingenmarkt.
De IJsfabriek maakt ijs van verse room en verse melk. ‘Ik gebruik geen boter, want dan moet bij de ijsbereiding van boter weer room worden gemaakt. Dat is naar mijn mening een extra productieproces, waarbij aroma en smaak verloren gaan.’
Verder wordt enkel gebruikt gemaakt van natuurlijke kleur- en smaakstoffen. ‘Daar scoor ik goed mee’, zegt Monster. ‘Met alleen maar ijs maken redt niemand het meer, de fabrikant moet toegevoegde waarde kunnen bieden.’
Onlangs kreeg Monster een aanbod om kwalitatief minder en goedkoper ijs te maken voor een groothandel. Een grote order, maar de ijsbereider twijfelt. ‘Ik heb het al erg druk. Bovendien weet ik niet of ik wel kwalitatief minder ijs wil maken. Mijn naam is verbonden aan een kwalitatief goed product. Ik ga de bewuste groothandel proberen te overtuigen om beter ijs te nemen. Dat biedt volgens mij op de lange termijn veel meer voordelen. Klanten in een restaurant sluiten het diner met ijs of koffie. Dat is het laatste wat zij tot zich nemen. Als dat net als de maaltijd goed is, zijn de klanten tevreden en komen ze vaker terug.’
Volgens Monster heeft hij het mooiste beroep dat er is. ‘Het is een prachtig vak. Als ik tegen mensen zeg dat ik ijscoboer ben, ontstaat er altijd een glimlach op hun gezicht.’