artikel

De juiste prijs, meer vraagt Ibis niet

Horeca

Le prix juste’, oftewel de juiste prijs voor een product zonder franje. Ziedaar het verkoopverhaal van de Ibis-hotels. De strategie werkt, zelfs in deze voor de hotellerie sombere tijden. De nieuwste vestiging in Amsterdam scoorde de afgelopen maanden een bezettingsgraad van boven de negentig procent.

De juiste prijs, meer vraagt Ibis niet

Het liefst zou Remco Groenhuyzen de prix juste met koeiencijfers aan de gevel spijkeren. Maar ja, dat mag niet van de Amsterdamse welstandscommissie. Dus moet Groenhuyzen, directeur van de nieuwste Ibis-vestiging in Amsterdam, op bescheidener wijze laten weten dat een driesterrenkamer bij hem slechts f 230 kost. Bij Ibis geen prijskortingen of ander gestunt om potentiële gasten te verleiden tot een verblijf. Een zo laag mogelijke prijs zonder fratsen. Dat is wat gasten krijgen. Niet meer en niet minder.

Vergelijkbare hotels zijn volgens Groenhuyzen (38) al snel honderd piek duurder. De prix juste-strategie van Ibis werkt al jaren. Ook nu de hotellerie in een dip zit blijft de bezetting van Ibis redelijk op peil, aldus Groenhuyzen. Zijn eigen hotel Ibis Stopera, dat in augustus 2000 de deuren opende, zit ook na 11 september op een bezettingsgraad van boven de negentig procent.

Die juiste prijs is mogelijk omdat Ibis de kosten laag houdt. De keten werkt niet met intermediairs. Veel hotelboekingen komen inmiddels via internet tot stand, wat lage kosten voor reservering en administratie betekent. Participeren in het wereldwijde Ibis-reserveringssysteem levert al een basis op van 12 procent kamerbezetting. De bezettingsgraad is relatief hoog. Het actuele kamerbezettingspercentage van de Ibis-hotels in Nederland is 86,8 procent. Dit is een bedbezetting van rond 61,5 procent. Het landelijke cijfer voor diresterrenhotels ligt op 49 procent.

Spotgoedkoop
Ibis is een hotelconcept van de Franse hotelreus Accor. De Franse keten heeft zo’n 3.500 hotels in 90 landen. In de jaren dat Accor actief is het bedrijf startte in 1960 met een Novotel in het Franse Lille heeft het zo’n 12 merken ontwikkeld, van spotgoedkoop tot prijzig.De merken zijn verdeeld in twee groepen: de goedkopere economyhotels en de duurdere business & leisurehotels. In de economysector beschikt Accor over drie merken: Ibis, Etap en Formule 1. Van de goedkoopste variant, de volautomatische budgethotels van Formule 1, zijn er in Nederland maar drie. Van de iets duurdere Etap-hotels het verschil met Formule 1 is de douche op de gang of een douche op de kamer heeft ons land er nog niet een.Wel telt Nederland negen Ibis-hotels, waarvan de grootste die op Schiphol is met 644 kamers. ‘Het grootste hotel van de Benelux’, meldt Accor met enige trots. In totaal heeft Ibis in Nederland 1400 kamers, waarvan 1000 in Amsterdam: Ibis Airport, Ibis Centrum en Ibis Stopera.

Afstandsbediening
De service die Ibis biedt is beperkt, maar afdoende voor de doelgroep: de individuele zakenreiziger in het middensegment. Wie bij Ibis incheckt, krijgt een kamer van 16 m2 inclusief toilet en douche, een 24-uurs snackservice, en, niet te vergeten, probleemoplossing in 15 minuten. Ibis staat er garant voor dat een probleem van een gast binnen een kwartier is opgelost. Is dat niet het geval, dan hoeft hij zijn overnachting niet te betalen. De gast maakt trouwens amper gebruik van die mogelijkheid, meldt Groenhuyzen. Slechts enkele keren per jaar moet hij een kamer gratis aanbieden. Wereldwijd betaalt Ibis jaarlijks zo’n f 300.000 terug aan de gasten. Dat valt nog wel mee op een omzet van ruim 1 miljard.

Om inzicht te krijgen in de aard van de klachten en de afhandeling door het personeel, houdt Ibis zorgvuldig lijsten bij van het aantal klachten, het type, de oplossing en de snelheid waarmee de oplossing is geboden. Overigens zijn die klachten niet al te dramatisch. Klacht nummer 1 is een weigerende afstandsbediening van de tv. Nummer twee is een kapotte lamp. De 15-minutengarantie vraagt wel wat eigen zelfredzaamheid van het personeel. De medewerkers worden getraind in probleemoplossing. Ibis heeft de opleiding ‘Acteurs 2003’ gedoopt. De medewerkers kunnen zich in vier etappes ontwikkelen van confirmé nieuwe medewerkers die zich alleen in hun eigen afdeling verdiepen tot leader, een mogelijke kandidaat voor leidinggevende functies. Wie een etappe volbrengt krijgt een certificaat en een bonus.

De formule
De bedrijvenrubriek De Formule licht regelmatig horeca-formules door die in de vorm van grotere of kleinere ketens opereren. Ook samenwerkingsverbanden kunnen een gedegen formule vormen, met eigen opvattingen en doelgroepen, producten, promotie en concurrentie. In deze aflevering: Ibis-hotels.

Product
Een hotelkamer van 16 m2 inclusief natte cel, tv en datapoort, een receptie (24 uur), een gelimiteerd restaurantproduct en een 24-uurs snackservice. Een belangrijk onderdeel van de formule is de 15-minutengarantie. Een klacht wordt altijd binnen 15 minuten opgelost. Lukt dat niet, krijgt de gast z’n geld terug. De (uniforme) hotelkamers worden eenmaal per zes jaar vernieuwd en opnieuw gedecoreerd.

Prijs
De ‘prix juste’. Een juiste prijs – gelet op de concurrentie – voor een product zonder franje. Ibis werkt nauwelijks met prijskortingen. Uitzonderingen zijn enkele zéér grote afnemers. Verder is er prijsdifferentiatie in week- en weekendverblijf. Gasten die in het bezit zijn van een Ibis-card (kosten ƒ242,41 per jaar) krijgen 10 procent korting.

Plaats
Gemakkelijk bereikbaar met de auto, parkeergelegenheid. Een criterium voor de vestigingsplaats is een aanbod van minimaal 80 hotelkamers. De bereikbaarheid wordt ondersteund door een duidelijk herkenbare (Ibis-logo) bewegwijzering in de steden (en soms langs de autowegen).

Promotie

Heeft een lage prioriteit. De naamsbekendheid van Ibis in Nederland is inmiddels 75,3 procent. De promotie-inspanningen worden centraal georganiseerd door Accor en deze inspanningen zijn altijd direct gericht op de gebruiker. Voorbeelden zijn de Ibis-gids en de internetactiviteiten. In Nederland ook radioreclame. De hoteldirecteuren zijn verantwoordelijk voor het regionale relatiebeheer (zakelijke markt).

Presentatie

Samen met ‘Product’ heeft ‘Presentatie’ de hoogste prioriteit. De professionele en herkenbare huisstijl wordt consequent doorgevoerd in de Ibis-gids, de Ibis-card, het exterieur van het hotelpand, het interieur van de kamers, de presentatie van de medewerkers (bedrijfskleding e.d.), de menukaarten en de promotie-uitingen. De publieke ruimten (entree, hal, bar, restaurant) verschillen per vestiging.

Personeel

Duidelijke arbeidsvoorwaarden en loopbaanplanning. Een centrale stafafdeling Personeel & Organisatie. De 15-minutengarantie vraagt initiatief van de medewerkers. Medewerkers moeten kleine technische problemen zoals een kapotte lamp zelf op kunnen lossen.

Profiel

Naam en adres
Accor Economy Hotels Benelux
Nieuwezijds Voorburgwal 120
1012 SH Amsterdam
tel. (020) 522 16 66
www.Ibishotel.com
Type bedrijf
Hotelketen, classificatie 3 sterren Benelux, 2 sterren NN
Eigenaar
Accor
Aantal vestigingen
596 Ibis-hotels wereldwijd, 9 in Nederland met in totaal 1.467 kamers
Omzet
95 miljoen (Nederland)
Aantal medewerkers
280 fte (housekeeping is uitbesteed)