artikel

De Kollebol

Horeca

Een rijkelijk belegde vers afgebakken Italiaanse bol. Dat is de specialiteit van Robert van Kol van cafetaria De Brink in St.Anthonis. De naam Kollebol, is afgeleid van de achternaam van de ondernemer.

De Kollebol

Op het eerste gezicht verschilt de Kollebol niet van het broodje dat op veelal als Italiaanse bol verkrijgbaar is, beaamt Van Kol. Het beleg bestaat uit sla, tomaat, komkommer, ham, salami, chorizo, en jong belegen kaas. ‘Als extraatje leg ik er, in plaats van paprika, drie plakjes uitgebakken ontbijtspek bovenop. Dat geeft een lekkere smaak en maakt er echt iets anders van, ook doordat het spek iets zout is.’

Van Kol verhuisde twee jaar geleden van een friteskraam naar een naastliggend verenigingsgebouw. Dat verbouwde hij tot een grote cafetaria met daarbij een eetcafé. Sinds die tijd staat het gerecht op de kaart. ‘We wilden graag een specialiteit, met een bijzondere naam die iets met het bedrijf heeft te maken. Toen kwamen we op Kollebol, dat klinkt wel lekker.’ In het ‘frietkot’ verkocht de ondernemer dit soort luxe broodjes niet. ‘Het was er de locatie niet voor. We verkochten hooguit een of twee broodjes gezond in de week. Dat zijn er nu, als het terras in de zomer staat, al wel eens honderd geweest.’

De Kollebol heeft vooral een schare vaste aanhangers. ‘Klanten die het broodje een keer geproefd hebben, bestellen het vaker. We hebben een gezin als klant die van te voren opbellen om de bol te bestellen. Ze weten dat ze dan een versgebakken broodje krijgen.’

Het ‘gezonde verse imago’ van het broodje doet verkopen. ‘We hebben hier veel fietsers en wandelaars als klant. Dat zijn mensen die vaak voor ‘gezond’ gaan. Die worden nieuwsgierig door de naam. Als we dan uitleg geven over het broodje kiezen ze daarvoor in plaats van het obligate broodje gezond.’ Om de verkoop van het broodje extra te stimuleren gaat Van Kol het presenteren als displaydia. ‘Het ziet er mooi en lekker uit. Zien doet eten.’

Op het eerste gezicht verschilt de Kollebol niet van het broodje dat op veelal als Italiaanse bol verkrijgbaar is, beaamt Van Kol. Het beleg bestaat uit sla, tomaat, komkommer, ham, salami, chorizo, en jong belegen kaas. ‘Als extraatje leg ik er, in plaats van paprika, drie plakjes uitgebakken ontbijtspek bovenop. Dat geeft een lekkere smaak en maakt er echt iets anders van, ook doordat het spek iets zout is.’

Van Kol verhuisde twee jaar geleden van een friteskraam naar een naastliggend verenigingsgebouw. Dat verbouwde hij tot een grote cafetaria met daarbij een eetcafé. Sinds die tijd staat het gerecht op de kaart. ‘We wilden graag een specialiteit, met een bijzondere naam die iets met het bedrijf heeft te maken. Toen kwamen we op Kollebol, dat klinkt wel lekker.’ In het ‘frietkot’ verkocht de ondernemer dit soort luxe broodjes niet. ‘Het was er de locatie niet voor. We verkochten hooguit een of twee broodjes gezond in de week. Dat zijn er nu, als het terras in de zomer staat, al wel eens honderd geweest.’

De Kollebol heeft vooral een schare vaste aanhangers. ‘Klanten die het broodje een keer geproefd hebben, bestellen het vaker. We hebben een gezin als klant die van te voren opbellen om de bol te bestellen. Ze weten dat ze dan een versgebakken broodje krijgen.’

Het ‘gezonde verse imago’ van het broodje doet verkopen. ‘We hebben hier veel fietsers en wandelaars als klant. Dat zijn mensen die vaak voor ‘gezond’ gaan. Die worden nieuwsgierig door de naam. Als we dan uitleg geven over het broodje kiezen ze daarvoor in plaats van het obligate broodje gezond.’ Om de verkoop van het broodje extra te stimuleren gaat Van Kol het presenteren als displaydia. ‘Het ziet er mooi en lekker uit. Zien doet eten.’