artikel

De laatste loodjes wegen het zwaarst

Horeca

In een bloedhete zomerzon ligt de ss Rotterdam te zinderen aan het Rotterdamse Derde Katendrechtse Hoofd. De helft van de honderden containers en tientallen portocabins aan de kade is inmiddels afgevoerd en uit de andere helft worden meubilair, lampen en decennia oude accessoires aan boord gesjouwd. Het is dus flink afzien in de ijzeren dame die nog niet van een werkende ademhaling is voorzien.

De laatste loodjes wegen het zwaarst

In de serie tegenslagen die ons lot zijn aan boord, valt te melden dat één van de belangrijkste leveranciers uit Italië het loodje heeft gelegd. En net nu we volop aan het afbouwen zijn. De helpende hand wordt geboden door een aantal Nederlandse bedrijven die vol animo de afbouw hebben overgenomen. Dat moet voor hen toch een soort van legpuzzel zijn. Maar dan zie je dat we over vaklui beschikken in Nederland. Vaklui die gewend zijn te improviseren en oplossingen creëren.

Deze week liep ik aan boord rond met Klaas Krijnen . Klaas zijn levenswerk (naast een zware fulltime baan) is de zo authentiek mogelijke afbouw van het schip te bewaken. Als klein jochie ging Klaas al met zijn ouders cruisen op de ss Rotterdam. En ook zijn (inmiddels volwassen) kinderen maakte menigmaal een cruise mee. Van duizenden onderdelen en onderwerpen aan boord weet Klaas af. Of het nu gaat om de kunst, de motoren, de wandbekleding van de Grand Ballroom. Van de oorspronkelijke kleur van het hele schip tot de kleurvariatie van de schemerlampjes in de Ambassador Lounge. Klaas is een wandelende encyclopedie. Voor dat er met de restauratie werd begonnen heeft Klaas alles op beeld vastgelegd waardoor we er nu van verzekerd zijn dat daar waar dat kan de authentieke staat van het schip minutieus wordt teruggebracht. Alhoewel Klaas te boek staat als purist is hij gelukkig ook realist. Daardoor beschikken we nu over een beter te exploiteren multifunctioneel theater met vlakke vloer en hebben we op een aantal plaatsen aan boord pantry’s kunnen inrichten die er voorheen niet waren. Die pantry’s zijn overigens voorzien van authentieke glanzende rvs/chromen wanden. Dat dan weer wel.

De doelgroepmix begint zich nadrukkelijk af te tekenen. Naast de verwachte belangstelling van het bedrijfsleven krijgen we vrijwel wekelijks aanvragen uit het buitenland voor de organisatie van congressen. Maar ook de Rotterdamse bevolking staat in de rij om aan boord te trouwen, een verjaardag of een inauguratie te vieren. Hetgeen enige aanpassingen vergt in onze verkoopstrategie en de inrichting van de website. Ook op dat vlak zijn het weer de laatste loodjes die tellen: afgelopen week ging versie 2.0 van www.onboardonshore.nl de lucht in. Eind augustus volgt versie 2.1 waarbij we ook een site in het Engels zullen lanceren en een intranet deel creëren voor de professionele markt.

Nog enkele weken en dan is het zover. De Rotterdam gaat open. De eerste activiteiten vinden plaats op 25 en 26 juli . Enkele duizenden gasten, bewoners van Katendrecht en leden van Vereninging de Lijn, bezoeken (op uitnodiging!) het schip.

De eerste drie weken van augustus vinden er enkel besloten activiteiten plaats. In deze periode worden diverse testpanels ingezet. Dit wordt gedaan om de samenhang en de samenwerking tussen de verschillende onderdelen aan boord te kunnen testen en waar nodig te optimaliseren.

Op donderdag 3 september staat de officiële opening van de ss Rotterdam gepland. Ik vrees dat er de komende weken heel wat van ons improvisatievermogen zal worden gevergd. En dat er nog vele momenten zijn die we telkens maar weer scharen onder die spreekwoordelijke laatste loodjes.

Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.

Henk Kronenberg, directeur On Board, On Shore

Eerder verschenen: