artikel

De Leeuw brult weer

Horeca

Dit voorjaar werd Bierbrouwerij De Leeuw uit Valkenburg overgenomen door de Belgische branchegenoot Haacht. De brouwers van het Primus-pils hebben zoveel mogelijk bij het oude gelaten. Er werd dan ook een weliswaar kleine, maar gezonde brouwerij gekocht. ‘Maar onze financiële armslag is groter geworden’, zegt commercieel adjunct-directeur Harry Wijdeveld. En daar gaat De Leeuw gebruik van maken.

De Leeuw brult weer

Met een marktaandeel van ongeveer één procent kan Leeuw niet tot de grote spelers op de Nederlandse biermarkt worden gerekend. Dat de brouwerij dit voorjaar werd overgenomen kwam dan ook niet echt als een verrassing. Maar dat het uitgerekend Haacht was die de brouwer uit Valkenburg onder zijn hoede nam, was wel opmerkelijk. Immers, de brouwer van onder andere het Primus-pils en de abdijbieren van Tongerlo, was anders dan bijvoorbeeld de bierconcerns Alken Maes en Interbrew nooit overduidelijk op het overnamepad. Toch is Haacht geen ‘kleintje’, met een jaarproductie die in de richting gaat van de 1 miljoen hectoliter en hiermee zeven tot acht keer groter is dan Leeuw.

Rimpelloos‘
Het is niet de bedoeling dat we nu hun pils, Primus, op de Nederlandse markt gaan verkopen. Voor een Belgisch pilsmerk is het gewoon moeilijk hier te infiltreren. Het merk Leeuw zal dan ook gewoon blijven bestaan. Het was echt een rimpelloze overgang, waarbij Haacht zich steeds positief heeft gepresenteerd. Haacht is zeer solvabel en daardoor zijn onze financiële mogelijkheden ook toegenomen’, licht Harry Wijdeveld, commercieel adjunct-directeur van De Leeuw toe. ‘Het was in onze politiek bijvoorbeeld nooit mogelijk te praten over aankoop van onroerend goed. Dat zou nu wel kunnen, al laten we de prestigeobjecten waar de grote brouwerijen mee bezig zijn met rust. We weten onze plaats.’

Onderscheiden
Met zijn woorden wil Wijdeveld maar zeggen dat De Leeuw weliswaar geen al te grote brouwerij is, het merk heeft wel landelijke uitstraling en ambities die alleen maar zijn toegenomen door de overname. ‘We beschikken bijvoorbeeld intern over net zoveel know-how van bijvoorbeeld financiële constructies of samenwerking met banken als de grotere collega’s. En sinds vorig jaar hebben we ook tankbier. Dus in die behoefte kunnen we eveneens voorzien. Waar we bier kunnen leveren, daar willen we leveren.’

Schaalvergroting
Horecaondernemers die met Leeuw in zee willen gaan, kiezen volgens Wijdeveld voor een merk waarmee ze zich kunnen onderscheiden. ‘Daarnaast werken we samen met een landelijk netwerk van zelfstandige drankenhandelaren die niet alleen veel service bieden, maar ook de lokale markt goed kennen.’ De commercieel adjunct-directeur van De Leeuw, die vanuit de vergaderkamer niet alleen zicht heeft op de binnenplaats van de brouwerij, maar ook op de erachter opdoemende Cauberg, noemt als bijkomend voordeel van de overname dat er voortaan ook een beroep kan worden gedaan op het architectenbureau van Haacht. En dat ook de horecatrainingen die deze brouwer geeft, voortaan aan de Nederlandse klanten kunnen worden aangeboden. Voor de brouwerij zelf kan er onder andere wat betreft de inkoop van grondstoffen en reclamematerialen geprofiteerd worden van de schaalvergroting.

Positioneren
In 1999 zette De Leeuw een proces in gang dat het merk beter moest positioneren. Inmiddels gaan Leeuw Pilsener, het goed verkopende witbier Valkenburgs Wit, en de drie seizoensspecialiteiten Voorjaarsbock, Najaarsbock en Winter Wit getooid met de opdruk ‘Klassiek Gebrouwen’ en wordt er in de toegenomen reclame-uitingen benadrukt dat wie Leeuw-bier drinkt, de ‘smaak van het goede leven’ te pakken heeft.
Wijdeveld noemt de vijf bieren de pijlers waarop de brouwerij de komende jaren wil uitbouwen. ‘Oud Bruin handhaven we ook omdat dat met name in Limburg veel wordt gedronken. Andere soorten zoals de Dortmunder en het Venloosch Alt gaan mogelijk verdwijnen. Die voegen niet veel toe aan het assortiment.’ De woorden van Wijdeveld, dat alles eigenlijk zoveel mogelijk bij het oude zal blijven, worden onderstreept tijdens een rondleiding door de brouwerij. Slechts op het grote terrein met leeggoed blijkt er een ‘link’ met Haacht te zijn: er staan verschillende stapels met Primus Haacht-kratten. Er zijn dan ook enkele cafés in de grensstreek van Brabant en Limburg die het bier schenken. Maar als gezegd zal het bier verder niet actief gepromoot worden op de Nederlandse markt. Dit is wel het geval met de bij Haacht gebrouwen abdijbieren van Tongerlo die aan de Leeuw-relaties zullen worden aangeboden. Andersom gaat ook De Leeuw de grens over. In veel Belgische Haacht-cafés zal de komende maanden het Leeuw Winter Wit worden getapt.

Info: www.leeuwbier.nl.

Reageer op dit artikel