artikel

De markt voor halal kipsnacks groeit

Horeca

Naar eigen zeggen was Chicken Cottage in 1968 de eerste fastfoodketen in Europa met alleen maar halal bereide producten in het assortiment. Zoals de naam van het bedrijf al aangeeft, zijn het kipsnacks die daarin de boventoon voeren. Vanuit bakermat Engeland, waar het bedrijf inmiddels naar 39 outlets is gegroeid, maakte de formule begin dit jaar de oversteek naar het Europese vasteland.

De markt voor halal kipsnacks groeit

In Leiden leest de klant tussen de felgekleurde diapresentaties: ‘Welcome to the 1st Chicken Cottage in Holland. ‘Thair Feely is een van de drie directeuren van het Britse bedrijf. Pendelend tussen Engeland en Nederland is hij verantwoordelijk voor Europese expansie. Om allereerst vaste voet op Nederlandse bodem te krijgen, koos hij bewust voor een pilotstore in Leiden. ‘Het is een kleine stad met weinig internationaal toerisme en veel autochtone inwoners’, verklaart Feely. ‘Juist dan kun je testen of de consument in Nederland rijp is voor onze snacks die door hun halal bereiding en speciale kruiderij een bijzondere kwaliteit en smaak hebben.We gingen ervan uit dat als onze formule hier een succes zou worden, deze ook in grotere steden aanslaat.’

Driekwart jaar na de start lijkt het de formule in Leiden voor de wind te gaan. Thair Feely: ‘De smaak van onze kipsnacks blijkt raak. We gebruiken voor onze vleugeltjes, pootjes, burgers, nuggets en hele of halve kippen dezelfde kruidencombinaties als in Engeland. We kennen zes melanges, die hoofdzakelijk op Indiaanse en Amerikaanse leest zijn geschoeid.’ Daarnaast merkt Feely dat de Nederlandse consument oog heeft voor de kwaliteit van het vlees. ‘Die is door de halal bereiding beter van smaak en gezonder’, zo is hij van mening.

‘Halal houdt in dat een dier niet ziek is en dat er na de slacht geen druppel bloed in achterblijft. Dat proef je! Tevens moet de slacht worden verricht door Moslims. Ook hierop hanteren wij een strenge controle.’ Chicken Cottage heeft bovendien de versheid van de producten hoog in het vaandel staan. Een kip die bij het krieken van de dag nog rondscharrelt, ligt enkele uren later in Leiden onder de grill of in de steamer. ‘Frituren in de olie is bij ons uit den boze’, benadrukt Feely. ‘Toegevoegde vetten zijn niet halal. Om een kip te garen is het vet in het velletje voldoende.’

Thair Feely schat dat zo’n 25 procent van de klandizie in de Leidse pilotstore allochtoon is. Het grootste deel is van Nederlandse komaf. Zo weten onder meer veel studenten de weg naar het fastfoodrestaurant te vinden. Door het gebleken succes acht Feely nu de tijd gekomen om begin volgend jaar een tweede filiaal van Chicken Cottage te openen in Amsterdam. Ook in Den Haag heeft de in Irak geboren ondernemer een locatie op het oog waar de consument terecht kan voor halal bereide kipsnacks.

Het vinden van een geschikt pand ging overigens niet zonder slag of stoot. Feely streeft naar vestigingen op A-locaties met een oppervlakte van minimaal 300 vierkante meter. ‘Maar die zijn in Nederlandse stadscentra bijna onbetaalbaar. In Amsterdam zijn we voor een A-locatie drie keer zoveel kwijt als in Londen.’ De kipsnackketen wil naar 20 Nederlandse vestigingen in 2005. Thair Feely zegt er zeker van te zijn dat dit doel wordt bereikt. ‘De markt voor halal kipsnacks groeit. Ook autochtone Nederlanders proeven het verschil en zien de hygiënische aspecten.’ Om zijn visie kracht bij te zetten, wijst hij op de tafeltjes in de zaak. Asbakken ontbreken. ‘Roken is niet echt verboden, maar stimuleren doen we het evenmin. De gezondheid staat in onze bedrijven voorop.’