artikel

De power van pepdranken

Horeca

Spierballen, snelheid en uithoudingsvermogen. Powerdrinks in combinatie met rode wodka beginnen het uitgaansleven steeds nadrukkelijker te domineren. Trendy jongeren grijpen minder vaak naar bier en cola om de voorkeur te geven aan kleurrijke mixdranken. De extra energie die ze daaruit putten, komt goed van pas.

De power van pepdranken

Bier is een beetje uit de tijd, terwijl powerdrinks in combinatie met rode wodka en andere mixdranken je-van-het worden gevonden. Trendy jongeren schrikken er niet voor terug om daar in het uitgaansleven ƒ12,- of meer per consumptie voor te betalen. Ze hebben geld zat, hoor je overal, en ze willen erbij horen. Vandaar.
Daarnaast kunnen ze een beetje extra power goed gebruiken. Party’s kunnen uren duren en als ze op hun eind lopen is er dikwijls wel ergens anders een after-party waar ook acte de présence gegeven moet worden. En natuurlijk is het van belang om ook daar van start tot finish met volle teugen van te kunnen genieten. Zeker als er daarna nog een after-after-party op het programma staat.

Fris van geest
Jongeren denken fris van geest en lichaam te blijven door powerdrinks tot zich te nemen. Want daarin zitten stoffen, zoals guarana, kava-kava, taurine en cafeïne, die een oppeppende werking hebben. Daarnaast kun je met deze drinks goed voor de dag komen, want ze hebben de juiste uitstraling: stoer, snel en sterk. En ze smaken nog goed ook. Zeker in de mix met de alcoholische dranken.
Als je al deze zaken in ogenschouw neemt, is het helemaal niet zo verwonderlijk dat de groei er flink in lijkt te zitten. Vrumona, producent van Xí Climax dat in postmixverpakking (sinds kort ook in blik) wordt aangeboden, laat weten dat het aantal consumpties van dit drankje dit jaar naar schatting op 52 miljoen zal komen te liggen, 20 miljoen meer dan vorig jaar.

Postmix pepdrank
Die groei is grotendeels te danken aan het feit dat steeds meer uitbaters van drukbezochte uitgaansgelegenheden de voorkeur geven aan postmix. Harry Kroesen bijvoorbeeld. Hij was tot enkele maanden terug eigenaar van Double Diamond te Spijkenisse. Aldaar introduceerde hij Xí Climax.
Waarom? Omdat hij in deze drukke zaak liever niet met blikjes of flesjes werkt. Die zijn niet fraai en brengen teveel gesleep met zich mee, vindt hij. Daarnaast verdient postmix uit oogpunt van snelheid, bergruimte en inkoopprijs de voorkeur. Kroesen, thans general manager van Bowling -en Partycentrum Scheveningen, signaleert nog een voordeel: ‘Als zo’n drankje uit de postmixinstallatie komt dan is ie altijd koel. Met die blikjes is dat de vraag.’
Over het inkoopvoordeel: ‘Ten opzichte van Red Bull bedraagt dat ongeveer één gulden per consumptie. De inkoopprijs van Xí Climax met rode wodka of een andere drank bedraagt ongeveer ƒ3,50, die van Red Bull ligt in de buurt van ƒ4,50.’
Rolf Stam, channel manager Specialities & Waters van Vrumona, is daarover nog optimistischer gestemd. ‘Inkoop is de ondernemer ƒ1,- kwijt voor Xí Climax en voor de rode wodka kun je ƒ1,50 rekenen. Dan kon je uit op een bedrag van ƒ2,50. Als je nagaat dat ondernemers daar zomaar ƒ14,- per consumptie voor kunnen vragen, dan weet je dat er een prima rendement op zit.’

Onbetwiste marktleider
Maar Red Bull is nog steeds de onbetwiste marktleider in Nederland en zal dat voorlopig ook nog wel blijven. Het merk kan al jaren bogen op een grote schare liefhebbers. En dat is gezien de voorgeschiedenis logisch. Red Bull werd door de Oostenrijker Dietrich Mateschnitz al in 1984 als eerste energydrink op de markt gebracht in Europa en maakte daarna jaar na jaar een stevige groei door. Red Bull werd een fenomeen waarvan de naam dikwijls ten onrechte wordt gebruikt.
Kroesen: ‘Als ik in Amsterdam ga stappen en vraag om een Red Bull met rode Wodka krijg ik maar al te vaak Xí Climax. Ik heb daar oog voor, maar het gros van de consumenten heeft dat niet in de gaten. Ik moet zeggen dat ik het ook niet zo’n punt vind. Het gebeurt vaker dat merknamen als productnamen worden gebruikt. Heel veel mensen die bronwater met bubbeltjes willen hebben, bestellen Spa Rood. Als ze dan bronwater van een ander merk krijgen aangeboden, dan kraait daar geen haan naar.’
Andere woordvoerders melden dat er meer powerdrinks verkocht worden onder de noemer Red Bull. De naam van Big Pump klinkt in dat verband vaak. Dit merk richt zich voornamelijk op de horeca en is op de markt gekomen met een postmixvariant van 20 liter. Big Pump wordt daarnaast aangeboden in flessen van anderhalve liter.
Vraag is of de marketingafdeling van Red Bull Nederland nog plannen heeft om in actie te komen tegen het misbruik van de naam. Helaas, ondanks herhaaldelijke telefoontjes, krijgen we geen woordvoerder van Red Bull te spreken die zou kunnen reageren op de ontwikkelingen.

Minder bier
De opkomst van mixdranken gaat onder andere ten koste van de hoeveelheid bier die in uitgaansgelegenheden wordt omgezet. Hoe jonger de consumenten, hoe meer mixdranken ze tot zich nemen. De jeugd schijnt bier niet meer lekker te vinden. En met een pilsje in de hand tel je niet meer zo mee, je wordt dan al snel old fashioned gevonden. Dat bierbrouwer Grolsch onlangs besloot om zijn zware speciaalbier Het Kanon (11,6% alcohol) ook als shooter op de markt te brengen, was voor velen dan ook een logische stap. Zo worden jongeren toch in staat gesteld om op eigentijdse wijze bier te drinken.
Horecaman Kroesen begrijpt wel waarom de jongeren bier niet meer zo hoog in het vaandel hebben. ‘Ze vinden het prachtig om te experimenteren. En dat kan met bier niet. Ze kiezen daarom bijvoorbeeld voor wodka’s met power drinks. Nee, niet met cola, want dat kunnen ze thuis ook drinken, da’s veel te gewoon.’
De jongeren zoeken producten met een imago dat bij hen past. Aangezien velen van hen in een behoorlijk tempo drinken gaat er veel geld in om. En dat geld is niet alleen afkomstig van de vele bijbaantjes. Ook de ouders dragen bij. Kroesen: ‘De moderne jeugd eist de kinderbijslag ook gewoon op. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Geef dat maar aan ons, zeggen ze, daar hebben wij recht op.’
Als Kroesen praat over jongeren doelt hij op de leeftijdscategorie van 13 tot 20 jaar. Is het uitgaanspubliek ouder dan komen traditonele dranken weer meer in aanmerking. ‘Als ik in een zaak kom waar voornamelijk mensen van 23 en ouder uitgaan, dan kom je die supertrendy drankjes meestal niet tegen.’

Geen twijfel meer
Dit neemt niet weg dat powerdrinks de gewoonste zaak van de wereld zijn geworden. De suggestie dat ze wellicht tot hyperactiviteit kunnen leiden met alle gevolgen van dien, wordt door de meeste ‘kenners’ van de hand gewezen. Er zijn wat dat betreft zwaardere middelen die gevreesd moeten worden, krijgen we te horen.
Tot een aantal jaren geleden was dat anders. Toen hing er nog een zweem van illegaliteit omheen, weet Martijn Veen van Bob’s Party Palace te Uitgeest zich nog voor de geest te halen. ‘Ik moest er aanvankelijk helemaal niets van hebben. Is dit wel koosjer, vroeg ik me af.’
Intussen is Veen een grote postmix powerdrink-fan geworden. Er is eigenlijk maar één ding dat hij jammer vindt. ‘Het zou mogelijk moeten zijn om de mix kant-en-klaar uit de tap te laten stromen. Maar jammergenoeg is dat technisch nog niet haalbaar.’
Los van de praktische en de financiële pre’s ziet Veen nog een paar andere voordelen van pepdranken uit de postmixinstallatie. ‘Ze zijn sprankelender doordat er flink wat koolzuur aan toegevoegd kan worden. Dat geeft de drank een hele verse uitstraling en dat slaat enorm aan.’Het zijn trouwens niet alleen de powerdrinks die in Bob’s Party Palace gretig aftrek vinden. Ook andere mixdranken zijn gewild. Bacardi Breezer bijvoorbeeld. ‘Bier is hier niet meer in.’

Uitstraling
In café Rumours in Nijmegen is zowel Red Bull als Xí Climax verkrijgbaar. Veel bezoekers vragen om de eerstgenoemde. En die krijgen ze ook als het niet al te druk is. Is het wel druk dan schakelt men over op Xí Climax uit de postmixinstallatie. Eigenaar Jelle Muris: ‘Dan hebben we geen tijd om iedere keer die blikjes te pakken.’
Op de vraag of hij smaakverschillen tussen de een en de ander kan ontdekken, antwoordt Muris: ‘D’r zit niet zo heel veel verschil tussen. Xí is wat zachter en persoonlijk vind ik dat lekkerder. Maar ik denk niet dat die smaak zo ontzettend belangrijk is. Het is toch vaak de uitstraling die de doorslag geeft bij het publiek.’

Mixvarianten

Powerdrinks worden vaak met rode wodka gemixt, maar dat is natuurlijk geen must. Enkele suggesties van de producent van Black Booster. Blackjack: voeg naar believen een shot Jack Daniel’s Tennessee whisky toe en stel vast dat het goed is. Black Vanilla: in combinatie met vanille-ijs in een lang smal glas zorgt de powerdrink voor een verfrissende oppepper. Booscardi: in de mix met Bacardi rum komt Black Booster verrassend voor de dag.