artikel

De speerpunten van cafetariahouder Ruud de Veen

Horeca

Geen Radio 538 en Barcardi Breezers, wel sfeer, decoratie en goed personeel. Ruud de Veen, eigenaar van cafetaria De Daltons in Voorthuizen, heeft zo zijn eigen kijk op ondernemen in de fastfoodbranche. Hij zette zijn visie onlangs voor een deel op papier en stuurde dit naar Snackkoerier. We zochten hem op en liepen een aantal van zijn speerpunten langs.

De speerpunten van cafetariahouder Ruud de Veen

Speerpunt 1
Blijf altijd sfeer creëren.

‘Het grootste gevaar voor onze sector vormen de supermarkten. Albert Heijn kan in iedere vestiging een fastfoodtoko beginnen. Het is voor AH een koud kunstje. Dat komt ook omdat supermarkten werken met een heel andere cao, waarmee ze minder arbeidskosten hebben dan horecabedrijven.’

‘We kunnen ons hier tegen wapenen door sfeer en gezelligheid te creëren en te zorgen voor goede bediening. Entertainment en goede verzorging zijn belangrijk in je zaak. Kort gezegd is dat gewoon de horecamentaliteit, en die hebben de retailers niet.’

Speerpunt 2
Denk goed na alvorens bij een keten aan te sluiten.

‘De ketenvorming gaat zich nog verder uitbreiden in onze branche. In diverse straten zitten al twee tot vijf fastfoodformules. Wat voegen die formules dan nog toe? De acties van de ketens lijken nu al steeds meer op elkaar. Ik denk dat op termijn verzadiging optreedt binnen de vele formules.’

‘Voor mijn bedrijf op deze locatie, voegt een formule niets toe. Ik zit bij een alliantie van cafetariabedrijven die gezamenlijk inkoopt en ook kennis deelt. Daar haal ik meer voordeel uit.Voor een beginnende ondernemer kan een keten daarentegen wel veel betekenen. Weeg daarom altijd alle voor- en nadelen tegen elkaar af.’

Speerpunt 3
Doelgroep in de gaten houden.

‘Je moet je zaak en assortiment afstemmen op je doelgroep. Heb je een brede doelgroep, zoals ik die heb, zet dan niet Radio 538 aan.’ ‘Ik denk dat de traditionele cafetaria op den duur ophoudt te bestaan. Bijna alle cafetaria’s hebben tegenwoordig ook een zitgedeelte en ontwikkelen zich naar een horecagelegenheid die tussen cafetaria en restaurant in zit. Daar moet ook het assortiment op worden aangepast, dus bied niet alleen snackmenu’s aan.’

Speerpunt 4
Zorgen dat zaak er goed uitziet.

‘De eerste indruk is bepalend. Je kunt nog zulke goede snacks verkopen, maar als je zaak er niet uitziet komen er geen klanten. Klanten vinden het leuk als je geregeld veranderingen aanbrengt. Dan bedoel ik niet meteen verbouwingen, maar bijvoorbeeld aan een andere aankleding. Wij hadden onze zaak rondom Pasen in het geel aangekleed. Klanten waarderen dat.’

‘Ik heb een horecavergunning en mag dus alcohol schenken. In het zitgedeelte kun je een pilsje bij het eten bestellen, maar daar blijft het ook bij. Ik verkoop bijvoorbeeld bewust geen Barcardi Breezer, hoewel ik veel ‘Breezers’ kan verkopen aan de jeugd. Het zou echter slechte reclame voor mijn zaak kunnen betekenen. Wellicht creëer je zo een hangplek voor je zaak.’

Speerpunt 5
Personeel opleiden.

‘Het is belangrijk je personeel op te leiden. Zij zijn het visitekaartje van je zaak.’