artikel

De toekomst van het terras

Horeca

Het leven van de consument verplaatst zich naar buiten. Het terras is een essentieel onderdeel van de Nederlandse horeca en het straatbeeld, en wordt alleen maar belangrijk.

De toekomst van het terras

De buitenbios

In de Verenigde Staten een oud concept, maar nog niet in Nederland gebruikt. De pop-up cinema. Een videoscherm van opblaasbaar materiaal. Hiermee kunnen films en outside bioscopen worden georganiseerd. Het kan bij terrassen worden gebruikt tijdens het buiten uitzenden van livewedstrijden bij bijvoorbeeld grote voetbalevenementen.

Terrasspecials

Verschillende merken zullen hun assortiment uitbreiden door het aanbieden van specials die maar een korte tijd geldig zijn en het effect van een hype uitlokken. Bijvoorbeeld Douwe Egberts met een juni ice coffee special.

Brand stores

Brand stores komen er steeds meer. Heineken heeft er één geopend waar onder andere kleren worden verkocht. Het is wachten op de eerste brand store die zijn eigen terras gaat exploiteren. Deze trend kan zich ook uiten in het zogenaamde pop-up terras. Dit zijn terrassen die voor een korte periode ergens in het land kunnen worden neergezet. Er zijn reeds pop-up restaurants op bijzondere plekken, bijvoorbeeld in bomen.

www.terrassen.nl

Nu de Terras Top 100 is geïntroduceerd en het terras een steeds belangrijker onderdeel wordt van de Nederlandse horeca, is het wachten op sites die de terrassen gaan beoordelen.

Opvallende marketing

Bedrijven maken steeds meer gebruik van opvallende marketing tools die veel publiciteit met zich meebrengen. Vaak gaat dit in combinatie met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een jassenfabrikant in de Verenigde Staten vraagt bijvoorbeeld aan zijn klanten om elke keer als ze hun jas aantrekken iets aardigs te doen voor iemand. Dus opstaan in de bus, of iemand helpen met oversteken. Dit gaan we op terrassen terugzien in de vorm van bijvoorbeeld een fortune cookie. Deze krijgt men mee om aan iemand anders te geven en in sommige van de koekjes zit naast de spreuk een coupon voor een gratis drankje. Een andere optie is het steunen van goede doelen. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Well Water’; van de inkoopkosten (€1,-) wordt €0,25 gedoneerd aan Simavi (stichting die schoon drinkwater voor de hele wereld nastreeft). Hotelketen Mercure is recent dit water gaan verkopen.

Beste publieke ruimte

Detroit heeft zichzelf als doel gesteld de beste publieke ruimte van de wereld te creëren. Dit heeft ze gedaan door een groot stadspark (Campus Martius Park) aan te leggen waar evenementen, winterse schaatsbanen en openluchtbars de boventoon voeren. Dit plan is door de burgemeester in 2003 goedgekeurd en was in 2004 al afgerond. Horeca speelt hierin een bijzondere rol. Het is wachten tot dit ook gebeurt in de Nederlandse grote steden: terrassen gaan bij openbare ruimtes een prominentere rol innemen.

Interieur gaat naar buiten

De diversiteit van faciliteiten op de terrassen wordt uitgebreider. Dit betekent dat naast stoelen en tafels bijvoorbeeld ook een bar en een keuken met koks op het terras worden gestationeerd, waardoor de gast nog meer ziet gebeuren.