artikel

De vijf fouten van Oil & Vinegar

Horeca

De bomen leken de afgelopen jaren tot in de hemel te groeien voor Oil & Vinegar met een razendsnelle internationale expansie. De geruchten over financiële problemen namen de laatste tijd echter toe en vandaag kwam het nieuws dat uitstel van betaling dreigt voor de winkelketen. Zibb Retail bekijkt waar het fout ging met Oil & Vinegar.

De vijf fouten van Oil & Vinegar

1. Een te snelle expansie
De eerste vestiging van Oil & Vinegar opende amper acht jaar geleden in het Bredase winkelcentrum Barones, een maand later ging de vestiging in Amstelveen open. Een jaar later sloot in Nijmegen de eerste franchiser zich aan bij het bedrijf, dat zich nationaal en internationaal als een olievlek uitspreidde. Hoewel de resultaten lange tijd bemoedigend waren, beschikte het bedrijf eigenlijk niet over de financiële draagkracht om de snelle expansie te kunnen financieren. Het werd een kind met een waterhoofd. De oprichting van een speciale afdeling voor de Nederlandse winkels, met een eigen hoofdkantoor en een eigen directeur heeft vooralsnog het tij niet kunnen keren.

2. Overschatting van de eigen formule
In een interview met het blad Elsevier Retail in 2004 blaakte oprichter John Blogg van het zelfvertrouwen over de formule en het succes in het buitenland. ‘De winkels zijn daar niet anders dan in Nederland, met exact hetzelfde assortiment. Nergens hebben we last van de concurrentie, of het zou Frankrijk moeten zijn. Daar zit een culinaire geschenkenwinkel, met enkel en alleen Franse artikelen. Oil & Vinegar is een Europees concept. Dat is ons geheim voor de Verenigde Staten. De Amerikanen hebben een passie voor Europa. Die passie die de Amerikanen voor Europa hebben, hebben wij als Europeanen absoluut niet voor Amerika.’
Het klonk allemaal prachtig, maar intussen hebben volgens De Telegraaf de afgelopen periode al 65 van de uiteindelijke honderdvijftig winkels de deuren gesloten. Klaarblijkelijk was de werkelijkheid toch moeilijker dan de theorie.

3. Gebrek aan innovatie
Een van de redenen waarom veel van de winkels zo moeizaam draaien, is het gebrek aan innovatie in het assortiment. ‘Culinaire cadeautjes verkopen sloeg aan. Het was eens wat anders dan de geijkte standaardcadeaus’, herinnerde Blogg zich een paar jaar geleden in het blad Elsevier Retail. De klant raakte echter blijkbaar ook weer snel uitgekeken op de verschillende olijfolies, tapenades en andere producten in het assortiment. ‘Het assortiment wordt niet of nauwelijks vernieuwd. Onze klanten raken op ons uitgekeken. Er zijn grote strategische fouten gemaakt’, zegt een anonieme franchisenemer in De Telegraaf. Oil & Vinegar was een zeer vernieuwende winkelketen, maar vergat de voorsprong op de concurrentie te behouden.

4. De concurrentie wordt sterker
De uitbreiding van de assortimenten luxe producten in de supermarkten en de snelle groei van het aantal toko’s in Nederland zorgen ervoor dat klanten die op zoek zijn naar aparte eetproducten op steeds meer plekken terecht kunnen voor een onderscheidend assortiment. Voor de échte kookliefhebber bieden de winkels van Oil & Vinegar een te klein assortiment. Daardoor zijn de winkels afhankelijk van het cadeaupubliek en die hebben het blijkbaar na een paar keer kopen bij Oil & Vinegar wel gezien. De lancering van de productlijn Every Day om de meer prijsgevoelige consument binnen te lokken, is ook niet het succes geworden waarop gehoopt werd.

5. Te strakke formuleleiding
Ondernemers kregen de afgelopen jaren ook niet de kans om de fouten van het formulemanagement te corrigeren. Volgens De Telegraaf wilde een groot aantal franchisenemers het assortiment uitbreiden om omzet en winst een duw in de rug te geven. Hiervoor stak het management echter een stokje. ‘Ik wilde graag ook een sortering exotische koffie verkopen, maar dat mocht niet. Ze hebben me gedreigd met sancties. Later kwamen vage beloftes dat het allemaal goed zou komen, maar de verliezen bleven zich opstapelen. Uiteindelijk heeft mijn advocaat me weten los te weken uit wat ik de Oil & Vinegar-hel noem. Mijn winkel is doorverkocht aan een andere franchisenemer’, zegt een winkelier.