artikel

De vraag: Wijze wijngasten, wat nu?

Horeca

Gasten weten steeds meer van wijn. Hoe gaat u als wijngastheer/-vrouw om met zo’n mondige klant? Geeft u ze altijd gelijk of probeert u ze opnieuw op te leiden? Lees hier de reacties van diverse sommeliers en reageer nu ook zelf.

De vraag: Wijze wijngasten, wat nu?

Martin Wolvers:

‘Het is kenmerkend voor deze tijd. Door de vele kookprogramma’s hebben mensen steeds meer interesse in wijn. Ze komen met verhalen over wijnen die ze op vakantie hebben gedronken. Dat gaat meestal met wederzijds respoect voor elkaar kennis. Eigenwijze wijngasten vind ik niet irritant, eerder amusant. Ze zijn vaak te herkennen aan hun lichaamstaal en willen indruk maken op de rest van hun gezelschap. Ook bestellen ze graag wijnen van grote namen. Ik ga dan niet de betweter uithangen, maar probeer het op een leuke manier op te lossen, met een kwinkslag.’

Sommelier van De Heeren van Harinxma, Beetsterzwaag

Bas Hurenkamp:

‘Aan de manier waarop sommige gasten in de wijnkaart kijken, kan ik zien of ze veel wijnkennis hebben. Ook vertellen ze vaak wat ze ervan weten. Als ze iets zeggen wat niet klopt, laat ik ze in hun waarde. Dat is gastvrijheid. Deze mensen zijn er meestal niet van gediend dat je ze corrigeert. Als ik merk dat gasten wel voor mijn opmerkingen openstaan, zoek ik soms dingen op in de wijnboeken die we hier hebben om mijn gelijk aan te tonen. Vaak helpt dat.’

Sommerlier bij ‘t Nonnetje, Harderwijk

Erik van Kampen:

‘Als gasten zich wijzer voordoen dan ze zijn, kan dat lastig zijn. Als sommelier ga je jouw gast niet terechtwijzen. Als dingen niet kloppen ga ik er wel op in, maar dat doe ik op een leuke manier. Daarbij is de toonzetting belangrijk. Het mag niet belerend zijn. Als iemand een rode Chablis bestelt, dan zeg ik niet dat die niet bestaat, maar dat de gast misschien abuis is. Mijn ervaring is dat vrouwen beter luisteren en meer openstaan voor suggesties. Mannen willen vaak hun kennis etaleren.’

Maître-sommelier van het Jachthuis, Hoog Soeren

Martio Tertschnig:

‘Gelukkig hebben gasten steeds meer interesse in wijn. Het is fijn dat de wijnkennis is toegenomen. Als ik zie dat een gast bewust een wijn bestelt waarvan hij zegt dat hij die lekker vindt, dan ga ik me daar niet mee bemoeien. Ook niet als hij eigenlijk niet past bij de gerechten. Lekker is een persoonlijk begrip. Het hangt ook af van de situatie. Als een zakelijke gast aan tafel zit met zes mensen en een wijn kiest die niet goed combineert, ga ik hem daar niet op aanspreken. Dat zou niet gastvrij zijn.’

Maître d’hotel en sommelier van chateau St. Gerlach in Valkenburg

Karina van der Kolk:

‘Voor mij is het niet lastig als ik merk dat mijn gasten verstand hebben van wijn. Ik vind het leuk: met deze mensen heb ik gelijk een connectie. Wat voor hen een hobby is, is voor mij mijn vak. Het is altijd leuk om daarover te vertellen. Deze mensen weten welke wijn ze lekker vinden, en meestal geven ze dat ook zelf aan. Het is ook niet moeilijk om ze te adviseren. Als ze bijvoorbeeld van pinot noir uit de Bourgogne houden, dan vraag ik of ze er een uit Nieuw-Zeeland willen proeven.

Gastvrouw en sommerlier van ‘t Raedthuys, Duiven

Zelf reageren?

Stuur een mail naar: vivie.brandligt@reedbusiness.nl