artikel

De week van André Lacroix

Horeca

André Lacroix is een van de grote bazen bij Burger King. vorige week landde hij op Schiphol om de toekomstplannen van de fastfoodgigant in Nederland toe te lichten.

U gaat de komende drie jaar dertig nieuwe restaurants opzetten in nederland. vanwaar ineens die haast?
We openen in heel veel landen in Europa nieuwe zaken; in het Midden-Oosten en Afrika hetzelfde verhaal. De omzet in die markten nam vorig jaar met 20 procent toe. In Duitsland bijvoorbeeld gaan we heel hard.’

In nederland bent u tot nog toe altijd een kleintje gebleven. twintig bedrijven in twintig jaar. Mcdonald’s telt ruim tweehonderd vestigingen. is daar tegenop te boksen?
Natuurlijk heeft McDonald’s het goed gedaan, maar dat wil niet zeggen dat er voor ons geen plaats meer is. Nederland is een sterke markt voor hamburgerrestaurants. Bovendien is ons product anders dan dat van McDonald’s. Niet iedereen is dol op de Big Mac. Er zijn ook heel veel Whopper-fans. We zijn bovendien vernieuwend. Het afgelopen jaar alleen al hebben we 24 nieuwe producten in de markt gezet.’

Hoe gaat u de groei aanpakken?
Belangrijke voorwaarde is wel dat we het in eigen beheer doen. Alle franchisebedrijven zijn overgenomen en ook krijgen we een 50-procentaandeel van de negen restaurants op de treinstations.’

En waar moeten die nieuwe bedrijven komen? nederland is volgebouwd. langs de autosnelwegen heeft McDonald’s het voor het zeggen.
Op de treinstations doen we het goed en daar zal dus de komende jaren uitbreiding plaatsvinden. Maar ook op andere verkeersknooppunten waar veel mensen samenkomen. Op Schiphol zijn we al goed vertegenwoordigd met de grootste Burger King wereldwijd. Verder ligt de nadruk op de groei van het aantal drive-through restaurants.’