artikel

Decibellen taboe in crewhotel

Horeca

Piloten en stewardessen van de KLM en zijn alliantiepartners logeren in Amsterdam uitsluitend nog in speciale crewhotels. Dat is goedkoper en efficiënter. Het tweede hotel voor vliegtuigpersoneel in de hoofdstad, Golden Tulip Museum Quarter, opende eind maart de deuren.

Decibellen taboe in crewhotel

Continental Airlines uit Detroit heeft wind mee en ligt een half uur voor op schema. Het toestel landt niet om tien uur maar om half tien. Bij de housekeeping van Golden Tulip Museum Quarter gaan onmiddellijk de alarmbellen rinkelen. De crew zal eerder inchecken dan gepland. Snel even de kamers in orde maken dus.

Gekste tijden
General manager Paul Elsinger kijkt er al niet meer van op. Nu is het een vervroegde vlucht, straks is er wellicht een toestel vertraagd: het hoort er een beetje bij in een hotel dat hoofdzakelijk vliegtuigpersoneel onderbrengt. ‘Zeker als je bedenkt dat wij veel meer dan een gewoon hotel een 24-uurs bedrijf zijn. We kennen geen duidelijke ochtend- of avondpiek. Bij ons kan het op elk moment van de dag spitsuur zijn. Inchecken om zes uur ’s ochtends of uitchecken om vier uur ’s nachts is niets ongewoons. En ja, dat legt automatisch een behoorlijke druk op de kamermeisjes. Die moeten op de gekste tijden aan de slag.’
Het Museum Quarter hotel aan de Amsterdamse Hobbemakade (163 kamers) draait nu bijna twee maanden op volle kracht. Tot grote opluchting van de KLM. Het kostte de maatschappij de laatste jaren steeds meer geld en moeite om zijn cabinepersoneel, en dat van de maatschappijen waarmee het nauw samenwerkt, in verschillende hotels onder te brengen. In tijden met lage bezetting komen crewcontracten goed van pas. Maar als het goed gaat, zoals nu, zijn stewardessen en piloten alleen maar lastig voor de hoofdstedelijke hotels. Omdat een kamer de laatste paar jaar steeds meer is gaan opleveren, moeten ook de maatschappijen fors meer neertellen voor hun overnachtingen. De contracten kwamen dusdanig onder druk te staan dat het voor de KLM beter was om het cabinepersoneel voortaan in eigen hotels te laten overnachten.

Onder GT-vlag
Daarvoor werd samenwerking gezocht met Golden Tulip. Onder de GT-vlag werd anderhalf jaar geleden al crewhotel City North geopend. 260 kamers waren echter niet voldoende voor de KLM. De buitenlandse piloten en stewardessen van de maatschappij en zijn alliantiepartners zijn in Amsterdam goed voor 500 overnachtingen per dag. Er was dus nog een hotel nodig, bij voorkeur in of dicht tegen het centrum, maar met de peperdure grondprijzen leek dat een onmogelijke opgave. Totdat de directie van Golden Tulip hoorde van een locatie aan de Hobbemakade, ingeklemd tussen de Pijp en het Museumplein. Een projectontwikkelaar was daar bezig met de bouw van een appartementencomplex, maar de belangstelling voor de wooneenheden bleef ver achter bij de verwachtingen. Golden Tulip kocht het complex op, gooide de bouwplannen om en het Museum Quarter hotel was een feit.

Zich verslaapt
Een hotel voor vliegtuigpersoneel vereist een geheel eigen operationele aanpak. Neem bijvoorbeeld de wekservice. Die moet 100 procent in orde zijn. General manager Paul Elsinger: ‘Wij kunnen het ons niet permitteren dat door een fout bij ons een piloot zich verslaapt of een groep stewardessen niet op tijd klaarstaat voor vertrek naar Schiphol. Dat kan in het ergste geval tot vertraging van een vlucht leiden, hetgeen veel geld kost.’
En dan de kamers. Om snelle schoonmaak te waarborgen zijn overbodige plinten en richels weggelaten. Kastruimte is tot een minimum beperkt. Een stewardess leeft uit de koffer, waarvoor wel een aparte plek is ingeruimd. Omdat vliegtuigbemanningen vaak overdag moeten slapen zijn de kamers voorzien van extra verduistering. Dubbele isolatie in deuren en ramen moet voorkomen dat herrie op straat de gasten uit de slaap houdt. Geluid van buiten mag niet boven de 5 decibel uitkomen, zo bepalen de richtlijnen van de KLM.

Minibar
De food & beverage is een verhaal apart. Geen uitgebreid restaurant, want vliegtuigpersoneel eet veelal buiten de deur, zo heeft anderhalf jaar City North uitgewezen. Toch is de keuken in het Museum Quarter hotel rond de klok bemand. Elsinger: ‘Stewardessen weten over het algemeen goed gebruik te maken van de roomservice. Je moet er niet gek van staan te kijken als iemand rond middernacht een ontbijtje bestelt of ’s morgens om tien een lunch. Dat krijg je met die tijdverschillen.’
De minibar. Wel aanwezig maar altijd leeg. Althans hij wordt niet door het hotel gevuld. ‘De ervaring leert dat stewardessen de minibar vullen met eigen spullen. Drankjes die ze uit het vliegtuig meenemen, dat soort zaken. Andere reden is een puur praktische: we willen voorkomen dat bij het uitchecken nog van alles moet worden afgerekend. Dat kost alleen maar onnodig veel tijd.’

Populair onder sterwardessen zijn faciliteiten als laundry service. Ook de fitnesszaal is dikwijls drukbezet. In de Crew Lounge kunnen crewmembers terecht voor een broodje, een kop koffie en er staan twee computers om e-mailtjes naar huis te sturen. Roken is verboden in de crewkamer. En niet alleen daar. Het hele hotel, dus ook de kamers, is door de KLM tot non-smoking area verklaard.
Het Museum Quarter is waarschijnlijk het enige hotel in Amsterdam zonder parkeerproblemen. Onder het gebouw zit weliswaar een ultramoderne parkeergarage – in het oorspronkelijke bouwplan bedoeld voor bewoners van het appartementencomplex – maar de garage staat leeg. Paul Elsinger: ‘Onze gasten komen allemaal met het vliegtuig.’ De parkeerkelder wordt op termijn verhuurd aan medewerkers van bedrijven en kantoren in de buurt.