artikel

Decoreren is communiceren

Horeca

De feestdagen staan voor de deur. Tijd voor een speciale sfeer in het restaurant. Waaraan moet een goede decoratie voldoen? Decoreren is geen kwestie meer van zoveel mogelijk producten uitstallen op een paar vierkante meter. Tien tips om van uw presentatie een effectief communicatie-instrument te maken.

Decoreren is communiceren

Zet het product in de hoofdrol. De decoratiematerialen zijn bijzaak. Zorg dat de consument niet hoeft te zoeken naar het product waar het uiteindelijk om draait. Minimalisme ‘scoort’.

Breng eenheid aan in het decoratiemateriaal: of glas, of beton of metaal. Gebruik niet te veel materialen door elkaar.

Let op de looprichting van de consument, zet de artikelen zo neer dat het oog van de klant er direct op valt. Laat poppen oogcontact maken met de consument. Zorg ervoor dat ze niet naar een muur kijken.

Besteed veel aandacht aan verlichting. Licht producten goed uit en let op de kleur van de verlichting. Gebruik wit licht voor goedkopere producten en geel licht voor een luxe uitstraling. Breng accentverlichting aan waar nodig.

Let op de kleur van de achtergrond. Een donkere achtergrond zorgt voor een spiegeleffect: de consument ziet zichzelf in plaats van het product. Voorkom dit door het gebruik van ontspiegeld glas of de juiste verlichting. Lichte producten tegen een donkere achtergrond vallen extra op. Gebruik een lichte achtergrond bij donkere producten.

Veel producten in dezelfde kleur hebben een hogere attentiewaarde dan verschillende kleuren door elkaar. Gebruik eventueel wel een accentkleur.

Leef u in de doelgroep in; verkoopt u een product voor jonge mensen, bezoek dan houseparty’s en ga naar tentoonstellingen, musea en het theater wanneer uw doelgroep bestaat uit de hogere welstandsklasse.

Meet de effectiviteit van de presentatie door de reacties van de consument. Vraagt hij/zij naar het product dat in de etalage is uitgestald?

Speel in op de laatste trends en actualiteiten. Let op modekleuren, het seizoen en grote evenementen: WK voetbal, Olympische Spelen, Sail. Ook subtiele details werken.

Communiceer de prijs, maar niet te opzichtig.