artikel

Dienstverlening in breedst mogelijke zin

Horeca

Formuleorganisatie Snackworld gaat sinds 1 januari jongstleden door het leven als FHC Formulebeheer. ‘De naam Snackworld dekte niet meer de lading van onze activiteiten’, verklaart directeur Wim Markwat. ‘Onze organisatie gaat stilaan veel verder dan snacks. Dat brengen we met de afkorting FHC, die staat voor Fastfood, Horeca en Catering, nu tot uiting.

Dienstverlening in breedst mogelijke zin

Snackworld begon in 1994 als overkoepelende organisatie van de cafetariaformules Family, MerkSnack en Kelly’s. Vorig jaar is daar het broodjesconcept Chaupain bijgekomen. Dit is een winkelformule, met inmiddels drie zelfstandige vestigingen, die eventueel ook als shop-in-shopconcept kan worden geëxploiteerd. Verder is een brasserieformule in ontwikkeling, die in de loop van dit jaar de grenzen van het fastfoodsegment zal overschrijden.

Daarnaast introduceert de formuleorganisatie in februari of maart aanstaande het ijsconcept Paolo Fresco. Markwat: ‘Het is een totaalconcept met alles erop en eraan, dat als shop-in-shopformule cafetariabedrijven meerwaarde biedt op het gebied van softijs. Paolo Fresco onderscheidt zich qua uitstraling én product. In samenwerking met Wisselaar Fastfood is ijs ontwikkeld dat in kwaliteit verder gaat dan het gewone softijs.’

Naast de toename van het aantal formules en concepten heeft uitbreiding van de dienstverlening ertoe geleid dat de naam Snackworld thans verleden tijd is. Onder de nieuwe noemer FHC Formulebeheer wil Markwat naar voren laten komen dat zijn bedrijf is uitgegroeid tot een professionele, fullservice franchiseorganisatie, die in staat is om ondernemers gedurende hun hele loopbaantraject te begeleiden en te adviseren.

‘We hebben de laatste jaren geïnvesteerd in de interne organisatie. Op ons hoofdkantoor zijn thans veertien medewerkers actief in formuleondersteuning in de breedst mogelijke zin, waarop trouwens ook derden eventueel een beroep kunnen doen. Zo kunnen we voor starters markt- en locatieonderzoek verrichten en ondernemings- en financieringsplannen opstellen. Met het oog op de bedrijfsvoering levert onze organisatie diensten die ondernemers assisteren bij de financiële administratie en bieden we voorlichting en trainingen op het gebied van onder meer rendementsverbetering, hygiëne en interieurverzorging.

Voorts helpen we stakers desgewenst bij de verkoop van hun zaak. Dit alles gebeurt vanuit een aantal zelfstandig opererende werkmaatschappijen met alle hun eigen kennis en uitvoeringscapaciteiten. Zelfs de ontwikkeling en realisatie van promotiemateriaal doen we in eigen beheer.’

FHC Formulebeheer kijkt niet alleen over de grenzen van het fastfoodsegment. Ook anderszins is de formuleorganisatie grensverleggend in de weer. Vorig jaar opende nabij Antwerpen de eerste buitenlandse vestiging van cafetariaformule Family haar deuren. De exploitatie is in handen van de Nederlander Harry de Wolf, die eerder al in eigen land zijn sporen in de cafetariabranche verdiende. Markwat: ‘Met zijn kennis heeft hij de zaak in no-time tot een succes gemaakt. Het bedrijf bewijst dat er voor de typisch Nederlandse fastfoodcultuur in het buitenland mogelijkheden liggen. Voor verdere expansie moet je Europees denken. De verwachting is nu dat we in België dit jaar meerdere vestigingen van Family of een van onze andere formules zullen starten. Ik sluit daarnaast niet uit dat we onze blik gaan richten op het Duitse Ruhrgebied. Mits je er iemand hebt zitten zoals Harry de Wolf. Mensen die over veel kennis van zaken beschikken, hun ogen goed de kost geven en zodoende een voortrekkersrol kunnen vervullen.’