artikel

Discussie nieuw Heineken-bierglas Galaxy

Horeca

Het nieuwe, grotere bierglas van Heineken, de Galaxy, heeft bij horecaondernemers voor veel ophef gezorgd. Na 26 jaar wordt de bekende stier vervangen door de Galaxy. Wat vindt u van deze ontwikkeling? Laat het ons weten en geef uw mening over de wissel van de stier naar de Galaxy.
Mail de redactie…

Discussie nieuw Heineken-bierglas Galaxy

Het nieuwe, grotere bierglas van Heineken, de Galaxy, heeft bij horecaondernemers voor veel ophef gezorgd. Na 26 jaar wordt de bekende stier vervangen door de Galaxy. Wat vindt u van deze ontwikkeling? Laat het ons weten en geef uw mening (maximaal 100 woorden) over de wissel van de stier naar de Galaxy.

Mail uw reactie…

REACTIES
Het werd hoog tijd dat de stier als bedrieglijk bierglas vervangen werd. Een kraag van schuim in het breedste deel en in het smalle deel het bier waar het om gaat. Horecaondernemers luister naar uw klanten en omarm een ‘eerlijk glas’ voor een correcte prijs. Je klant zal dankbaar zijn. Ik dacht dat het daarom ging………….
Ton Begijn, de kwaliteitsmakelaar, Vlissingen

Wat denkt Heineken wel met deze glazen te bereiken? Ik als hoteleigenaar zou meteen Heineken opzeggen.
F.Alblas, De Rustende Jager in Eext

Ik ben een nieuwe horecaondernemer, die sinds 1 oktober is gestart. Direct met het nieuwe glaswerk weliswaar. En ik zie geen problemen. De oude fluitjes kon je vroeger ook al niet stapelen en deze grotere ook niet. Geeft niks, gewoon genoeg klaar hebben staan.
En de prijs, als een oud fluitje bij de collega 1,60 euro kost en in mijn nieuwe fluitje meer als 10 procent extra bier zit, rond ik mijn prijs toch mooier af. Maak je er 1,80 euro van in plaats van 1,76 euro. Pak je zelf ook een paar centen. En gezeur over de prijs? Je krijgt toch meer! Zet een oud fluitje naast je nieuwe in je toogkast en niemand die zeurt. Geef mij maar zo’n nieuw glas.
Angelo Cancedda, Sportcafe Maasdijk

Hoe moet je in een Dancing fluitjes gebruiken? We moeten goede stapelglazen hebben. Ik ben het met die ene reactie eens, dat we zelf maar een fabrikant op moeten zoeken. Ik heb al contact gehad met glas Heinz in Nieuw Buinen. Laten we bijvoorbeeld via Horeca Nederland iets regelen, of een groothandel? Er ligt een gat in de markt.
Johann Smit, d`Oale Heerdt in Hoogeveen.

Ik heb er op dit moment nog geen last van omdat wij Grolsch tappen. Maar als na Interbrew vorig jaar nu ook Heineken overstapt om ongevraagd de inhoudsmaten van de glazen te veranderen, ben ik zeer bang dat Grolsch binnen korte tijd zal volgen.
Ik vind deze ontwikkeling op zijn zachts gezegd een zeer kwalijke zaak. Het is nu al nauwelijks aan de klant uit te leggen hoe wij aan onze ‘dure’ verkoopprijs komen, want in de supermarkt kan men toch ‘gewoon’ een kratje bier van 7,2 liter voor 6,50 euro tot maximaal 10 euro kopen. Als wij ze dan proberen uit te leggen dat we veel en veel meer per liter betalen, geloven ze je haast niet. ‘Jullie nemen toch meer af?’
Heren bierboeren; Houd toch eens op met horecaatje pesten!
R. Arnthof, Eetcafé De Harlekijn in Delden

Het is gewoon belachelijk dat wij het gewone fluitje niet meer kunnen gebruiken. Het kan wel, maar dan zonder opdruk. Dit toont gewoon niet en dat weten ze heel goed. De vriendelijke prijs die er aan hangt zal dus ook verdwijnen. Mijn reactie aan onze vertegenwoordiger was een rekensommetje: nu kost een fluitje 1,60 euro (18cl) en dan gaat dus het ‘instapmodel’ ineens 1,95 euro kosten. (1,60 gedeeld door 0,18 x 0,22 = 1,95). Doe je dit niet, dan ga je dus gewoon je geld inleveren.
De reactie van de vertegenwoordiger was: ‘Dat hoeft niet zo te zijn. Je biervolume is hoger en dus kan je het voor minder verkopen aangezien je meer gaat verkopen en je dus in een hogere hectoliter korting komt’. Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar tankbier is al een cent of 7 duurder per liter dan fustbier. En aangezien we op het punt staan om aan tankbier te beginnen, floten mijn oren. Heineken spoort aan om hogere volumes voor minder aan te bieden, terwijl ze zelf bij grotere volumes meer vragen.
Rob van den Berg, Café de Lindeboom in Voorthuizen

Ik ben het er ook niet mee eens en heb bedacht dat we er iets aan moeten proberen te doen in plaats van klagen. Heb inmiddels een fabriek opgespoord die de originele vaasjes (amsterdammertjes) kan leveren inclusief gouden rand en een bedrukking “VAASJE”. Iedereen die interesse heeft, kan zich melden. Misschien komt de brouwerij dan wel met een goed alternatief.
Karel Sijf Rotterdam (sijf@xs4all.nl)

Wij hebben sinds zestien jaar de pacht van de horeca van een sport en cultureel centrum in een dorp.Al die tijd hebben we fluitjes van 18 cl. en daar dus ook een vriendelijk prijsje bij. Nu willen ze ons verplichten om die grote glazen te gaan gebruiken. Dat is jammer. Ze zijn niet handig in gebruik, want wij moeten ze kunnen stapelen. Zie je het al voor je, om met drie verschillende soorten glazen het lege glaswerk ophalen? Het weg zetten op de bar is ook zeker niet handig.
En dan de prijs. Ze zien je aankomen om het weer te verhogen. Dus ze bekijken het maar bij Heineken. Wij kopen wel ergens anders onze glazen. Dan maar geen Amstel op het glas. Dat maakt de klanten niet uit, de prijs wel. Heineken verdient al meer dan genoeg aan ons.
Jolanda Kurvers, Sport en Cultureel centrum de Camp te Woudenberg

Beste mensen, hierbij mijn reactie op de nieuwe glaswerklijn van Heineken.
1. Ik ben zeer enthousiast .
2. Word af en toe erg moe van alle nieuwe dingen die gelijk weer door allerlei mensen met teveel negatieve energie de grond in worden geboord. Zag het glas afgelopen zomer in Frankrijk. Ben bij terugkomst gelijk gaan informeren en ben er trots op ze nu in huis te hebben. Het Stier-glas dat al 21 jaar in omloop was, daar zijn we nu eindelijk vanaf.
3. Wat hebben wij horecamensen het toch allemaal slecht hè. Voorlopig is een zeer vernieuwend Nederland voetbalelftal er in geslaagd om de meeste van ons volgens jaar zomer een extra biertje te laten verkopen.
Hans Laheij, SSCC De Wipmolen in Alblasserdam

Ik heb er geen problemen mee dat Heineken z’n bierglazen wil ‘updaten’. Maar waarom moet de inhoudsmaat hierbij gewijzigd worden? Drinken we soms niet genoeg? Waarom niet meteen een halve liter. Een ‘echte’ kerel drinkt ten slotte tot hij erbij neervalt.
Ik vind het behoorlijk schijnheilig om enerzijds mensen te bewegen om met mate te drinken en anderzijds de mensen méér voor te zetten. Bier is een product dat gezondheidsproblemen kan veroorzaken en dient met mate genuttigd te worden. Bij de flesjes is dat ook gebeurd; van 0.33 naar 0.30 cc. Had van mij trouwens ook 0.25 cc mogen zijn. De meeste mensen meten de hoeveelheid genuttigd bier in het aantal glazen en niet in het aantal cc bier. Een slechte zet dus, waarin Heineken overigens Interbrew volgt die dit al eerder heeft gedaan.
Grietje Snip

Ben het niet met Heineken eens. Op de tennisvereniging tappen wij jaar in jaar uit in het fluitje en stapelglazen bij drukke evenementen. Het nieuwe glas zal bij ons zijn intrede niet doen. Al moeten we naar een andere brouwerij stappen. Mischien zelf maar bij Makro of Sligro fluitjes kopen. Heineken brengt ze nu toch ook in rekening.
Aad Kok, LTC ’t Loo in De Lier

Al sinds de introductie gebruik ik de glazen Ram, Stier en Raaf en laat me er niet van de wijs brengen om andere te gaan gebruiken. Ik ben al 33 jaar klant bij Heineken en heb al te kennen gegeven oude voorraad, die ingezameld wordt, op te kopen. Ze willen niet zo erg medewerken. Maar ze zullen wel moeten, want anders gaan we zo over naar een ander merk.
We zijn niet van plan om na al die tijd ons voor de kar te laten spannen. Ze dienen de eigen problemen maar op te lossen. Dit moet men niet over de rug van de klanten doen. Vorig jaar, toen de collega brouwerij Allied Brewery zich ook bediende van zulke lage methodes, hadden ze er de mond vol over.
Heineken moet één ding goed in de oren knopen: de klanten maken het uit. Daarom dient er geluisterd te worden. Ze moeten het glaswerk aanpassen aan de wensen van onze klanten. Wat moet ik gaan vertellen aan de mensen? Moet ik ze maar een vaas voorzetten? Daar wordt helemaal niet om gevraagd.
Het is alleen het profijt van Heineken dat telt. Ze zitten met een overschot aan vaten en die moeten wij maar leeg zien te krijgen voor dezelfde prijs die hun stellen. Als de nood dan zo hoog is, laat ze dan gewoon 20 procent korting geven op de inkoop.
Trek gewoon allemaal je conclusie en laat je niet in de hoek zetten in deze toch al niet al te goede periode. Je bent verplicht om je prijzen te verhogen, terwijl deze al op een toppunt zijn. En aan de klant uitleggen dat er meer inzit, laat ik graag over aan de fabrikant.
T. Luykx, café/cafetaria Leonita in Bergen op Zoom

Ik vind het helemaal niets, het nieuwe glazenplan van Heineken.Was eerder al het AM 22 glas niet meer te verkrijgen, thans zijn ook detulp, klein fluitje, en het normale vaasglas met goudrand gedoemd teverdwijnen. Aansluiten bij de internationale trend van grote glazen? Ikdacht dat wij een eigen tapcultuur hebben. Een gezellige rondjescultuur,… Amstel voor elkaar.. Dat wordt er straks niet goedkoper op.Weg sociale kroegbeleving. Een bar met een paar van die megaglazen halfgevuld met bier waarbij je het lachen vergaat? Nee dat is gezellig!Marktonderzoek? Mij hebben ze in ieder geval nooit iets gevraagd. Latende heren dan maar eens een middagje aan de bar in het café gaan zitten,daar valt vast nog wel iets te leren.
Karel Stemmerik, Café Merakels in Nieuwveen

Wij tappen al jaren ons bier in het type am21 /22cl, in de volksmond een Rotterdammer. Dit soort glaswerk is bijna het gelijke aan het nieuwe Heineken Galaxy. Dus waarom die verandering? Ik verkoop bier in glazen en niet in bloemvazen, dus ik blijf bij het oude.
R. de Vries, Hotel Café Het Wapen in Roden

Dat het omzetvolume van Heineken terugloopt, is voor hen heel vervelend. Maar dat ze dat terug willen krijgen door grotere glazen in te zetten, vind ik niet erg netjes. Ook al omdat het zomaar zonder overleg met hun klanten gebeurt. Wij als horeca kunnen het niet doorberekenen omdat er bij de consument toch al een slecht gedachte leeft dat de horeca de prijzen enorm verhoogd heeft. Ik denk dat Heineken door deze actie juist nog meer gaat verliezen. Ik koop mijn glazen wel ergens anders. Het maakt de klanten echt niet uit of er nu Heineken op staat of een eigen naam. Al met al Heineken, ik vind het een schande.
T.Bader, Restaurant Malden

De horeca lijkt het slachtoffer te worden van de dumpprijzen in de supermarkten, waar bier alsmaar goedkoper wordt.
Paul Silvertand

Ik heb een fantastisch horecabedrijf. In september is er weer 7200 liter bier verkocht. Dat zijn 34.000 glazen. Als straks die grotere glazen komen, zal ik minder gaan verkopen en moet ik meer bier inkopen. Het is echt een drama.
Joop Bohlmeijer, Café Anno 1890 in Amsterdam

Een fluitje kost bij ons nu nog 1,60 euro. Dat willen we zo houden. Stijgt je inkoop met tien procent, dan moet ook de consument meer gaan betalen. Het is gewoon niet fair. De consument moppert tegen ons en niet tegen de brouwerij. Bovendien vind ik het niet netjes dat wij er niet in gekend zijn dat de glazen er aan komen. De oude glazen zijn al niet meer te bestellen.
Piet van der Graaf, café Elzas in Amsterdam

Ik begrijp niet waarom de brouwerij dat doet als de glazen er toch uit gaan. Ik ga het nieuwe Galaxy-glas alleen gebruiken tijdens evenementen als carnaval. Op een tank van 1000 liter betekent dat wel een verschil van 80 liter. Ik wil de prijs van mijn bier niet verhogen dus zal de brouwerij dat moeten compenseren.
Jan van Kollenburg, Bar le Duc in ’s Hertogenbosch

De brouwer kan wel zeggen dat de consument nu ziet hoeveel bier er in het glas zit, maar dan moet hij ook weten dat wij tien procent op onze marge inleveren. Valse voorlichting heet dat. Daarom houd ik mijn oude glaswerk. Of ik wil een extra korting om zo toch een acceptabele prijs naar de consument te kunnen rekenen.
Karin de Groot, De Bruiloft in Vianen

Mail uw reactie…