artikel

Doek gevallen voor NRC

Horeca

Het Nederlands Reserverings Centrum (NRC) bestaat sinds vrijdag 1 december niet meer. Problemen met het vinden van een partner voor het uitbouwen van de eigen (internet)activiteiten, hebben ertoe geleid dat het doek voor het NRC is gevallen. Onderhandelingen over samenwerking met de overkoepelende toeristische organisatie AVN zijn op het laatste moment stukgelopen.

Twee jaar geleden presenteerde directeur Job Grobben van het NRC nog trots de eigen NRC-website www.hotelres.nl. Het systeem dat het NRC in licentie van het Zweedse Hotelbank exploiteerde werd in de markt gezet onder het motto dat de hotelier de macht over z’n kamers terugkreeg, omdat hiermee de grootkamerinkoop door reisagenten met hun hoge commissies en bedongen kortingen van de baan zou zijn. Om wereldwijd bereikbaar te zijn voor de consument (via bijvoorbeeld een callcenter) zocht het NRC aansluiting bij grotere organisaties met een uitgebreide infrastructuur.
Onderhandelingen, in eerste instantie, met GWK (Grens Wissel Kantoren) liepen echter op niets uit. En ook bij AVN, het samenwerkingsverband van ANWB, VVV’s en NBT, vond het NRC, na lang onderhandelen, uiteindelijk geen aansluiting.

Website
De website van NRC, die wel al gelinkt was aan de sites van onder meer ANWB, TRN (Toerisme Recreatie Nederland) én AVN, is inmiddels uit de lucht. Hotels die met het NRC een internetreserveringscontract hebben gesloten (waaronder veel familiehotels), zijn schriftelijk op de hoogte gesteld van het opheffen van de organisatie, die 27 jaar heeft bestaan. Voor de negen personeelseden van het NRC is een ontslagvergunning verleend.
Of de hoteliers nog iets van hun investering terugzien (met enkele honderden hotels zijn jaarcontracten van zo’n 775 gulden afgesloten), is niet duidelijk.
Uit de brief waarin het NRC de beëindiging van z’n activiteiten bekendmaakt, blijkt dat AVN de gesprekken over samenwerking in een dusdanig laat stadium heeft afgebroken dat een liquidatie van het NRC niet meer te voorkomen was. De reserveringsorganisatie was door de aanloopkosten van het internetavontuur niet alleen op zoek naar een samenwerkingspartner, maar ook naar een financiële redder.
Het NRC is intussen een juridische procedure begonnen tegen AVN om financiële middelen te verkrijgen om schuldeisers te voldoen.
Met het verdwijnen van het NRC heeft ook de bekende Horeca Waarschuwings Dienst het loodje gelegd. Een dienst die in de toekomst mogelijk wordt voortgezet door Koninklijk Horeca Nederland.

Samenwerking
Het NRC werd in 1973 opgericht door het toenmalige Bedrijfschap Horeca, Horecaf, Horeca Nederland en het Nederlands Bureau voor Toerisme. Onder leiding van directeur Floris Naber en later Job Grobben bracht het NRC enorme aantallen toeristen en congresgangers onder in Nederlandse hotels. In de jaren ’90 ontwikkelde het NRC zich ook sterk op de evenementenmarkt, waarbij grote projecten als de Rembrandt Tentoonstelling, Vermeer, de Gay Games en de Glorie van de Gouden Eeuw veel hotelboekingen opleverden. De kaartverkoop voor dit soort evenementen werd een specialisme van het NRC.
In verband met veranderingen in de arbeidsmarkt en de nieuwe (internet)reserveringsmethoden zocht het NRC naar vergaande samenwerking met derden, zoals GWK en AVN.
Directeur Job Grobben van het NRC wilde, met het oog op de juridische stappen tegen AVN, niet op de ontstane situatie reageren. Directeur Frans Jansen van AVN zegt het buitengewoon spijtig te vinden dat het NRC zijn lot verbonden heeft aan de samenwerking. ‘Maar wij zagen uiteindelijk geen mogelijkheden en dan moet je de onderhandelingen stopzetten.’

Www.hotelres.nl, de website van het Nederlands Reserverings Centrum (NRC), is inmiddels uit de lucht