artikel

Domme brouwers

Horeca

Brouwers snijden zich in de vingers: ze leveren marge in bij de supermarkt én leveren volume in de horeca in. Oftewel, ze geven hun liters goedkoop weg via de super en vragen de hoofdprijs in de horeca. Slimme jongens daar, achter het blond schuimend bier.

Domme brouwers

Een collega van supermarktvakblad Distrifood stuurt mij deze tip. Ik moet meteen denken aan een ander verhaal dat ik onlangs schreef. De Telegraaf berichtte op de website over een scherpe omzetdaling in de horeca. Bijna zeshonderd mensen reageerden onder het bericht negatief. ‘De horeca heeft het aan zichzelf te danken. Ze hebben de prijzen schofterig verhoogd.’

Ik zet het maar even scherp aan, want dat is immers zoals nog steeds veel gasten het ervaren sinds het akkefietje van het invoeren van de euro. Éen reactie bleef me in het bijzonder bij. Iemand schreef ongeveer als volgt: ‘Ze kopen de kipfiletjes bij de Lidl naast het restaurant. Wij betalen vervolgens de hoofdprijs.’ Woordelijk herinner ik het me niet meer, maar het punt was gemaakt en het woord ‘kipfiletjes’ bleef hangen.

Wat zou er gebeuren bij Jumbo Euroborg als de horecaondernemers daan hun ‘goedkope partijhandel’ staan in te laden? Doen ze dat stiekem, in het geniep, via de achterkant van het magazijn? Als dieven in de nacht met afgeplakte bestelbusjes? Als klant zou ik ook de wenkbrauwen fronsen als ik het busje van gerenommeerd restaurant X bij de Jumbo zie wegrijden.

Het probleem zit diep. De schuld ligt voor een groot deel ook bij de brouwers. Grote internationale concerns zijn het, wereldwijde spelers, maar ze hebben zich laten piepelen door de supermarktinkopers in Nederland. Die hebben over hun rug een prijzenoorlog gevoerd. Kratjes bier gingen uiteindelijk weg voor de geef. Geen brouwer die hard terugsloeg en de leveranties even stillegde in dit kleine apelandje, waar een paar inkopers hun business kapotmaakten. Integendeel, ze deden iets doms: de marges gingen ze halen bij de horeca. Het gevolg: op dit moment gaapt een enorm prijsgat tussen supermarkt en horeca. De brouwers snijden zich daarmee tweemaal in de vingers: ze hebben marge ingeleverd in de supermarkt én leveren volume in de horeca in. Ofwel, ze geven hun liters goedkoop weg via de super of ze vragen de hoofdprijs in de horeca waardoor ze minder liters verkopen. Slimme jongens zitten daar, achter het blond schuimend bier.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Eerder verschenen columns: