artikel

Duitse wijn uit het dal

Horeca

Toen ik zo’n drie decennia geleden begon met het bespreken van wijnkaarten, waren Duitse wijnen daarop alom aanwezig. Sindsdien zijn ze vrijwel geheel verdwenen. Gasten begonnen steeds drogere wijnen te drinken en het imago van Duitse wijn verloederde volstrekt. Dit vooral vanwege het goedkope ‘suikerwater’ dat de supermarkten verkochten. Maar de laatste jaren is er veel verbeterd: Duitse wijn komt uit het dal.

Duitse wijn uit het dal

Op de thuismarkt wordt al meer droge dan (half)zoete Duitse wijn gedronken, de kwaliteit stijgt geleidelijk en er werden enkele nieuwe, consumentvriendelijke concepten gelanceerd. Een daarvan is Classic. Dit staat voor min of meer droge wijnen die alleen mogen worden aangeprijsd met hun druivenras (dat voor de desbetreffende streek kenmerkend moet zijn), hun gebied en hun producent. Andere namen (als van een wijngaard) of termen moeten achterwege blijven.

Inmiddels werken al zo’n 1200 wijnproducenten met Classic, en begint dit ook succes te krijgen in Nederland. Groothandel Hanos bijvoorbeeld moest na korte tijd al nabestellen. Behalve witte vallen ook rode onder het – inmiddels wettelijk beschermde – Classic-concept, zoals de verleidelijk fruitige, sappige, vlezige Dornfelder Classic 2001 van het huis Lorch uit de Pfalz (€3,95). Hanos, tel. hoofdkantoor (055) 529 44 44, fax (055) 521 82 76.