artikel

Eden Zutphen is geen probleemhotel

Horeca

Het Best Western Museumhotel Zutphen maakte na een faillissement een doorstart als Best Western Eden Hotel Zutphen. Met de bouwkundige gebreken, zoals voorgespiegeld door de vorige eigenaar, schijn het mee te vallen. De nieuwe eigenaar, de Eden Hotelgroup, heeft een adviseur aangesteld om de exploitatie te verbeteren.

Eden Zutphen is geen probleemhotel

Algemeen directeur Sjoerd Dijkstra van de Eden Hotelgroup vindt niet dat hij met het voormalige Museumhotel Zutphen een probleempand onder handen heeft. Dat hij hotel uit een faillissement kocht en dat onenigheid tussen de voormalige eigenaar en de gemeente Zutphen maandenlang de kolommen van de regionale dagbladen beheerste, waren geen redenen voor twijfel toen medio juli de koop werd gesloten. Daar was ook geen tijd voor. Tussen het moment dat de Eden Hotelgroup (hoofdkantoor in Amsterdam) geïnteresseerd raakte en de feitelijke aankoop zaten maar vier dagen.

Aarzeling had sluiting van het hotel betekend en een doorstart bemoeilijkt of onmogelijk gemaakt. De curator was al bezig met het opzeggen van contracten met touroperators.Het faillissement van het hotel was onvermijdelijk nadat de vorige eigenaar, Museumhotels Holding, in conflict was geraakt met de gemeente Zutphen over gebreken die het pand vertoonde. De holding kocht destijds het pand van de gemeente. De gemeente trad ook als financier en verstrekte een hypotheek. De nieuwe eigenaar wilde pas aflossen als de gemeente de gebreken verhielp.

De gemeente Zutphen wees de aansprakelijkheid van de hand en vroeg het faillissement aan. Met de sluiting van het bedrijf in zicht (de curator stond toe dat het in afwachting van een nieuwe exploitant nog enkele weken zou doordraaien) kocht de gemeente het hotel terug voor 4.1 miljoen euro en verkocht het door aan de Eden Hotelgroup.

Exploitanten
De hotelketen nam de exploitatie onmiddellijk over. De 18 medewerkers inclusief general manager Gerrit de Vries, kregen een nieuw arbeidscontract voor bepaalde tijd. Hoewel hij geen bedrag noemt, is volgens director of operations Ron Kuijt van de hotelgroep met de gemeente Zutphen een aantrekkelijke deal gesloten. Algemeen directeur Sjoerd Dijkstra: ‘We hebben het hotel gekocht als exploitanten en niet als speculanten.’

In de verkoopprijs werd de onderhoudsachterstand meegenomen. Het bouwkundig bureau van de hotelgroep heeft pand geïnspecteerd en een prioriteitenlijst opgesteld van te verhelpen gebreken. Volgens Kuijt zijn er geen onoverkomelijke zaken geconstateerd en hij verwacht niet dat er nog lijken uit de kast komen. Water in de kelder is lastig en het was handig geweest dat aan het nieuwbouwgedeelte een architect te pas was gekomen met hotelschool, want de routing kan stukken beter. Maar nee, een bouwval is het pand, zeker niet, stellen zowel Kuijt als Dijkstra vast.

Of de voormalige eigenaar de gebreken heeft overdreven, zeggen beide heren niet te kunnen beoordelen. Dijkstra: ‘Misschien zijn we gewoon te optimistisch’In elk geval moet de gevel van het pand medio oktober strak in de verf staan, zegt Kuijt. Verder werkt de hotelgroep aan een exploitatieplan voor de nieuwe aanwinst (het zesde hotel van de groep) die wat de marktbewerking betreft een wat andere aanpak vereist dan de drie hoofdstedelijke Edenhotels.

Adviseur
Dijkstra en Kuijt hebben de bekende oud-hotelier Pieter Bonnema voor twee dagen per week als adviseur ingeschakeld. Hij bekijkt samen met general manager De Vries hoe de exploitatie beter kan. Er zijn plannen voor een brasserie/orangerie in de rechtervleugel van het pand. Op dit moment zitten daar kantoren. Dijkstra wil via een brasserieconcept zijn bedrijf aantrekkelijker maken voor het Zutphense publiek dat last heeft van drempelvrees. Verder krijgt het pleintje vóór het hotel een nieuwe inrichting, want ’s avonds ziet het er nogal doods uit. Dijkstra stelt vast dat het hotel weer bij nul is begonnen. Afgelopen weekend was de bezetting 50 procent en hij moet naar 70 procent.

De algemeen directeur hoopt ook dat de huwelijksmarkt wat aantrekt. Afgelopen voorjaar waren paren niet happig om het hotel te boeken gezien het naderende faillissement. Dijkstra: ‘Die gingen geen deposit voor hun feest betalen.’ De maandenlange negatieve berichtgeving over het hotel heeft de continuïteit geen goed gedaan. ‘Maar nu de Eden Hotelgroup zijn naam aan het hotel heeft verbonden, pakt iedereen het weer op, óók de touroperators’, aldus Dijkstra.