artikel

Eenheidsworst doodsteek voor hotelketens

Horeca

Slaapfabrieken gaan ten onder aan hun slaapverwekkendheid. De hotelgast van 2023 wil zich weer gast met hoofdletter G voelen. Bijeengefuseerde, en dus anonieme, karakterloze ketens verliezen de concurrentieslag met prijsvechters en kleinschalige, gezellige hotels waar personeel en management een warm gevoel uitstralen, voorspelt Henk Meyknecht.

Eenheidsworst doodsteek voor hotelketens

Niets is moeilijker dan filosoferen over de toekomst. Zo staan we sinds de laatste eeuwwisseling eerder aan het begin van grote veranderingen dan aan het einde. Het drama van 11 september, de laffe moord op Pim Fortuyn, een weinig heldhaftig militair conflict in Irak en de mysterieuze SARS-epidemie in Azië.

Het zijn slechts enkele voorbeelden die onze burgelijke beschaving op haar grondvesten doet schudden. Forecasts en budgetten worden waardeloos omdat zich plots totaal nieuwe ontwikkelingen voordoen. Zelfs de beste experts kunnen geen peil meer trekken op de trends van morgen.

De angst van de moderne samenleving uit zich dan ook met name in gevoelens van onveiligheid. En economische onzekerheid. Politieke leiders proberen wereldwijd controle te houden over een multiculturele samenleving. Steeds meer Europese landen zijn bereid hun soevereiniteit op te geven ten bate van Brussel.

Ook in andere delen van de wereld zien we de opkomst van dergelijke allianties. Er ontstaat zodoende een geheel nieuwe organisatievorm. Niet alleen onder ambtenaren, maar ook bij ondernemers en consumenten. Ook zij overschrijden steeds makkelijker de nationale grenzen, hetzij als toerist, medewerker of ondernemer. Zelfs virtueel via een draadloos internet.

Implosie
Mondiale hotelketens waaronder Meridien, Sol-Melia, Starwood, NH Hotels en Inter-Continental Hotels zullen over twintig jaar niet meer bestaan. Na een periode van onderlinge fusies en overnames zullen deze multinationals verstrikt raken in hun eigen autisme en tegenstrijdigheden. De winst per kamer zal razendsnel dalen door een overcapaciteit van kleurloze hotels. Er zal te laat een reactie komen op de concurrentie van prijsvechters. De beloofde synergie tussen aanvullende merken onderling zal uitblijven. De ketens zullen zichzelf opbreken.

Sommige beursgenoteerde hotelgroepen zullen de komende decennia geconfronteerd worden met een serie geruchtmakende fraudezaken. Het gevolg van steeds meer ongecontroleerde hebzucht en speculatieve overfinanciering. Topmanagers zullen ongestoord hun machtspositie verzilveren. De verwende consument zal zich gaan afkeren van het bravoure van Big Business. Deze gaat anno 2023 op zoek naar authentiek, integer en origineel.

Hoewel de meeste merknamen zoals Holiday Inn, Hilton en Sheraton waarschijnlijk wel overleven, zullen de ondersteunende organisaties imploderen. In de plaats daarvan komen kleinere, regionale bedrijven met meer aandacht voor een specifiek segment. De inmiddels kapotgefuseerde call-centers worden in 2023 weer heropend. Het onnozele experiment om te komen tot virtuele reserveringssystemen zal over twintig jaar erkend worden als een kapitale marketingfout.

De klant eist anno 2023 dienstverlening met een grote ‘D’. Dus echte mensen die echt interesse tonen met echte kennis van zaken. Er zal een spectaculaire groei zijn van het aantal horecabedrijven op franchisebasis. Steeds minder investeerders zullen overgaan tot exploitatie-contracten waarbij hotelketens hun eigen managers leveren.

Muitende hoteldirecties, zullen via spectaculaire management buy-outs weer gastheer worden in de hotels. Groepen jonge vakmensen zullen collectief gerenommeerde tophotels gaan pachten, terwijl het onroerend goed in handen blijft van institutionele beleggers. De stille vennoot krijgt het nog druk in 2023.

Individualisering
Succesvolle merknamen en bedrijfssystemen zullen tijdelijk worden gebruikt ter ondersteuning van de horecaonderneming. Lukt dat niet, dan zal een ondernemer snel zijn formule wijzigen. Hotels worden kleiner. Er worden nauwelijks nog nieuwe slaapfabrieken gebouwd met 400 identieke kamers.

De zelfbewuste hotelgast wilt verrast worden. De klant eist een verschil tussen een Marriott in New York of Peking. Er zal nog meer gebouwd worden met milieuvriendelijke materialen. Dus veel glas, licht, groen en ruimte die toch energie besparend werken. De vergrijzing van de consument eist fysieke verandering. Dus grotere liften, minder drempels, bredere gangen en ruimere badkamers.

Oudere consumenten hebben speciale culinaire wensen. Tegelijkertijd krijgt de jonge hotelgast langere bedden, hogere badkamers, grotere wc’s. De fitnesscentra worden nog moderner. Hotels worden veiliger, met geavanceerde brandpreventieve materialen en meldsystemen. De individualisering van de consument zal anno 2023 een toppunt bereiken. De klant zal nog meer koning zijn dan nu.

De mobiele wereldbewoner heeft nog meer vrije tijd en kan kiezen uit meerdere vakanties per jaar. Een lang-weekend Peking zal net zo gewoon zijn als een mid-week op de Veluwe. Ondanks de verdere technologische groei van internet, inclusief videovergaderingen, zullen intieme menselijke ontmoetingen in het bedrijfsleven weer doorslaggevend worden.

Zakenmensen zullen hierdoor vaker maar ook korter in hotels verblijven. Kleinere vliegtuigen en treinen gaan sneller en meer frequent. Hierbij zal de klant nog meer concurrerende distributiekanalen gebruiken om de voordeligste vliegtickets en hotelkamers te boeken.

De revenuemanager wordt belangrijker dan de financial controller. De yieldmanager neemt het over van de salesmanager. Wireless communicatie staat centraal in het marketingplan van 2023. Fraudegevoelige creditcards verdwijnen. Een enkele vingerafdruk of oogopslag volstaat voor een betrouwbare financiele transactie.

Nieuw conservatisme
De arbeidsmarkt is anno 2023 ook ingrijpend veranderd. Er zal nog meer uitbesteed worden. Mobiele zelfstandige medewerkers zullen nog sneller van werkplek veranderen. Of zelfs voor meerdere werkgevers tegelijk werken. Specialisatie en deeltijdfuncties staan hierbij centraal. Werk wordt efficienter maar ook duurder. Beleidsmedewerkers komen in het Melkert Museum terecht.

De gemiddelde leeftijd in de horeca zal stijgen naar aanleiding van de vergrijzing. Daartegenover staat wel dat tijdens het werkzame leven er meer vrije tijd zal komen. Inclusief een sabbatical jaar en regelmatig betaald studieverlof. Het aantal allochtone medewerkers zal fors groeien. Ook in directiefuncties.

Ruim de helft van alle reguliere hotelmanagementopleidingen zal in 2023 gesloten worden. De roep om vakscholen komt weer terug. Inclusief praktijktraining. Vakgerichte opleidingen zullen het winnen van algemene managementstudies. Deskundige trainers en externe adviseurs worden essentieel in de nieuwe arbeidsorganisatie.

Organisaties worden platter en minder bureaucratisch, doch niet minder formeel. De huidige Endemol-generatie van ‘hoi’ en ‘doei’ zal in 2023 een afstraffing krijgen van een garde nieuwe en jonge vakmensen. Want na jaren van ongekende, massale en langdurige welvaart zal er een hunkering komen naar een nieuw soort conservatisme. Een vorm van ontdemocratisering zowel in de politiek, vakbond, bedrijven als op de werkplek zelf. Transparant bestuur zal blijven maar wel met duidelijke regels.

Er komt definitief een einde aan het quasi-intellectuele gedoog op de werkvloer. Concrete beslissingen worden weer genomen door individuele vakmensen. En niet door anonieme bestuurders die zich achter allerlei protocollen en wetgeving verschuilen. Steeds vaker zullen startende collega’s uitgenodigd worden om mede-aandeelhouder te worden van een hotel.

Inspraak zal niet langer ten koste gaan van de verdere ontplooiing van het bedrijf. Want steeds meer medewerkers zullen grote belangen hebben in het financiele success van hun eigen werkplek.