artikel

Eerste Nationale Catering Congres<BR>Thema: The Joy of Choice

Horeca

Eerste Nationale Catering CongresThema: The Joy of Choice ‘Bedrijven, directies, marketeers zitten nog steeds gevangen in het of/of-denken. Het is voor hen of het een of het ander: inclusie is een concept dat nog onvoldoende wordt omarmd. Dus worden de doelgroepen die een voorkeur hebben voor biologisch eten en passant de eigenschap toegedicht dat ze […]

Eerste Nationale Catering Congres
Thema: The Joy of Choice

‘Bedrijven, directies, marketeers zitten nog steeds gevangen in het of/of-denken. Het is voor hen of het een of het ander: inclusie is een concept dat nog onvoldoende wordt omarmd. Dus worden de doelgroepen die een voorkeur hebben voor biologisch eten en passant de eigenschap toegedicht dat ze zeven dagen per week gezonde salades verorberen. En kroketten daarom verafschuwen.

Of ze veronderstellen dat iemand die gezonde sappen drinkt en zich kenmerkt door een hoog individualistische menukeuze, niet op een feestavond traditioneel kan bieren met een aantal maatjes van het werk. Of dat iemand die van de Rolling Stones houdt, per definitie de bimbocultuur en muziek van de urban r & b-cultuur verafschuwt.

Hoe schetsmatig is die kijk op consumenten. Hoe groot de ontkenning dat diversiteit zich in één ademend mens kan verenigen.

De nieuwe consument is veel meer in staat diverse producten en lifestyles aaneen te smeden dan marketeers voor mogelijk houden. De verzuiling in doelgroepen zoals onderzoekers deze in hun rapporten optekenen, stroken al lang niet meer met het gedrag van consumenten.

De nieuwe consument viert de rijkdom van de keuze, omarmt de joy of choice. De nieuwe consument voelt geen onbehagen bij overvloed – integendeel – de calvinistisch geïnspireerde formules met beperkte keuze zijn hem en haar vreemd. Hij kiest datgene wat bij hem past zonder superieur smaakoordeel ten opzichte van andere voorkeuren. Hij of zij zoekt het positieve dat energie geeft, hij of zij viert het leven, ervaart authenticiteit in aangeboden keuzes zolang de producten en diensten niet bevoogdend zijn maar hem of haar empoweren het gestelde doel te bereiken – genot, gemak, goed gevoel.

De nieuwe consument omarmt de overvloedige en transparante marktplaats en componeert uit het brede aanbod van producten, diensten en sferen zijn eigen verhaal, in samenwerking – co-creatie – met de aanbieder. Het bedrijf dat die de rijkdom van de keuze respecteert en het hart van de consument weet te raken door authenticiteit te koppelen aan een eerlijke prijs, leidt de toekomst. ‘’

Een compact congresprogramma met de jongste onderzoekscijfers en trends in de wereld van contract- en partycatering. Een verfrissende kijk op mens en management. En een blik voor en achter de schermen op het Bedrijfsrestaurant van de Toekomst.

* Het Forum gebouw is een ontwerp is van Paul Wintermans van Quist Wintermans Architecten uit Rotterdam. Het gebouw staat op de nieuwe Wageningen Campus dat are Majesteit de Koningin op 4 september heeft geopend.

* Harold Janssen wordt wel chef productieve verhoudingen genoemd. Vooral geïnteresseerd hoe anderen nieuwe kennis produceren en niet bereid aan te nemen dat iemand in z’n eentje kan denken. Communicatiespecialist.

Harold Janssen (1954) studeerde chemische technologie, journalistiek en psychologie. Belangrijker dan dat vindt hij de vele duizenden interviews die hij had met mensen in hun werk. De eerste tien jaar van zijn loopbaan mocht hij zich bij Shell als redacteur vrijelijk door de diverse bestuurslagen en de gremia van vakmensen heen bewegen. Dat vestigde de overtuiging dat er vaak meer winst te behalen is met betere samenwerking dan met plannenmakerij. Hij was verder werkzaam als journalist, regisseur en directeur. In ’91 richtte hij een succesvol communicatieadviesbureau op. Omdat hij zich door het predikaat communicatie beperkt voelde in zijn slagkracht, trad hij in 2001 als partner toe bij Overmars Organisatie Adviseurs.

Groeien doet een organisatie in zijn visie niet door in kosten te snijden of door fusies en overnames, maar eerst en vooral door de samenwerking te verbeteren. Om te beginnen binnen de organisatie, maar ook daarbuiten. Harold doorziet snel de patronen en weet vaak met minimale ingrepen grote verbeteringen aan te brengen. Logisch dat hij daarbij graag samenwerkt met mensen uit de organisatie zelf. Eén op één of met z’n allen tegelijk, honderden desnoods, in één ruimte. Harold is meester in de kleine (emergente) strategie en spart graag met collegae van de ‘grand strategy’. Ook met mensen die de puntjes op de i weten te zetten, heeft hij doorgaans een zeer productieve relatie.

Harold is actief als coach, conferentieleider, schrijver, spreker, trainer, adviseur, bestuurder en interim-manager. Hij heeft daarbij een onwrikbaar geloof in een ieders eigen kunnen en de kracht van communicatie.