artikel

Emoties bij overname Kwalitaria

Horeca

Het gonsde al enige tijd van de geruchten. Kwalitaria zou als zelfstandige cafetariaketen haar langste tijd hebben gehad. Tijdens een ledenbijeenkomst op 23 juni jongstleden in het Arnhemse Gelredome kwam de aap uit de mouw. Een van de eerste samenwerkingsverbanden van Nederland komt onder de paraplu van formulebeheerder Fast Food Concepts, dat met de ketens Vork, Smulwereld en Come Back al tot de marktleiders in de cafetariabranche behoorde.

Emoties bij overname Kwalitaria

Ondanks het geruchtencircuit blijkt de bekendmaking van het nieuws bij veel aanwezige ondernemers hard aan te komen. Direct na afloop van de vergadering kunnen sommige cafetariahouders hun emoties nauwelijks de baas. ‘Het heeft me overvallen’, zegt Roy Oude Engberink van Kwalitaria De Tukker in Hengelo . ‘We hebben in een klap een enorme bult informatie over ons heen gekregen. Het lijkt voor de leden nu slikken of stikken. Jazeker, er moet wat met Kwalitaria gebeuren. Maar of ik hierin meega weet ik nog niet. Ik wil alles eerst voor mezelf op een rijtje zetten.’

Waarop hij Kwalitaria-directeur Gijs Paauwe aanschiet in de hoop alvast wat nadere toelichting te krijgen. Die herhaalt dat alle ondernemers persoonlijk bezoek krijgen om hun toekomstpatroon uit te stippelen. Oude Engberink rest niets anders dan de belofte voor kennisgeving aan te nemen. Door twijfels overmand vangt hij de terugreis naar Twente aan.

Marianne van der Valk, samen met haar man Bertus al tien jaar eigenaar van Kwalitaria De Vier Wieken in Wateringen, is woedend. ‘Ik voel me genaaid’, zegt ze. ‘Aan ons is niets gevraagd. We zijn plotsklaps geconfronteerd met een voldongen feit.’ Naast de ‘Amerikaanse’, oftewel de overrompelende manier waarop het nieuws bekend is gemaakt, wekt ook de naam van FFC-directeur Antonio Stroes gemengde gevoelens bij het echtpaar. ‘In het verleden had Kwalitaria een inkoopovereenkomst met de groothandel van diens broer. De opdringerige verkooptactiek van de grossier wekte destijds veel irritatie op. Nadat het contract ten einde liep hebben wij nooit meer zaken met een Stroes willen doen.’

Niettemin zijn de Westlandse ondernemers bereid met hun nieuwe directeur in gesprek te treden. ‘Laat hij ons maar eens persoonlijk uitleggen wat zijn visie is. Want zo slecht hoeft de samenwerking op zich niet te zijn. Het biedt Kwalitaria, een fantastisch merk dat nooit verloren mag gaan, wellicht weer nieuwe kansen. En alleen kun je het toch niet.’

Latif Bakirhan nam twee jaar terug Kwalitaria Gasseling in het Gelderse Wehl over. Hij voelt zich ondernemer en wil dat graag zo houden. Nu vreest hij dat hem teveel verplichtingen worden opgelegd. ‘Er zijn best goede aspecten aan de overname. Een frisse wind heeft Kwalitaria hard nodig. Laat FFC het echter eerst nog maar eens bewijzen’, houdt Bakirhan een slag om de arm. Meer vertrouwen heeft Nancy Couwenberg van Kwalitaria De Frietkraam in Mill. Zij juicht de mogelijkheden tot vernieuwing van het samenwerkingsverband zonder slag of stoot toe. ‘Het nieuws was schrikken, maar het is hard nodig dat er iets gebeurt. We moeten de strakkere franchisekant op, zodat de neuzen dezelfde kant opwijzen. Alleen dan profileer je je als formule duidelijk. Juist bevordering van de uitstraling stond de laatste jaren op een veel te laag pitje. Je geeft als ondernemer nu misschien wat van je vrijheid weg , maar dat heb ik er graag voor over.’

De woorden van Nancy Couwenberg zijn Richard Strik uit het hart gegrepen. Hij is eigenaar van de gelijknamige Kwalitaria in Boxtel en als bestuurslid van het samenwerkingsverband medeverantwoordelijk voor de overgang. ‘De naam Kwalitaria verbleekte steeds meer’, zegt hij. ‘De bestaande organisatiestructuur liet niet toe daar verbetering in te brengen. We misten eenvoudigweg het geld, dus de mogelijkheden. De opzet van Kwalitaria is ook niet meer van deze tijd. Het is teveel vrijheid blijheid. Het bestuur heeft unaniem voor deze oplossing gekozen. Het gaat er nu om dat alle leden de voordelen gaan inzien. Ik ben ervan overtuigd dat Kwalitaria dan weer sterk op de kaart komt.’