artikel

Failliet Magic Minds start door met horeca

Horeca

Terwijl Nederland vijf dinsdagavonden lang op Nederland 3 met stijgende verbazing keek naar de docu-soap van Magic Minds en directeur/visionair Eric Bartels (telkens een andere bril), probeert een nieuw ondernemersduo door te starten met het horecagedeelte van het failliete ‘multichannel experience marketingbedrijf’. ‘Met Bartels hebben we niks meer te maken.

Failliet Magic Minds start door met horeca

Wat vooraf gaat. Maart 2001 opent het het IT-bedrijf Magic Minds de deuren aan de Prins Hendrikade 20/21 te Amsterdam. Het multimedia-marketingbedrijf van de zelfuitgeroepen visionair Eric Bartels belooft investeerder Nesbic een reclamebureau-plus te worden, een bedrijf voor ‘participating brain experiences’. Bartels, die zich graag vergelijkt met God en Cruijff, denkt binnen afzienbare tijd wereldwijd een ‘dynamisch neuraal netwerk van Magic Mind-vestigingen met intelligente, zelfregulerende mensen’ te openen.

De bedrijfsfilosofie is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk. Werknemers mogen zelf uitmaken wanneer ze komen werken en aan welk project. Om al die jonge, creatieve, geesten te inspireren wordt aan het voormalige gebouw van Oibibio (het failliete ‘Centrum voor persoonlijke groei, bewustwording en spiritualiteit’ van neo-hippie Ronald-Jan Heijn) voor een slordige €4 miljoen verspijkerd.

Bartels wil alles ‘wit en vierkant’. Hij huurt Jan des Bouvrie in voor de verbouwing. Zelfs die vindt dat Bartels doordraaft met z’n voorkeur voor wit, en volbrengt de klus met tegenzin.Een flink deel van de verbouwingskosten gaat in de horeca zitten. Op de begane grond komt een restaurant en zaal, in de kelder een nachtclub. In de ogen van Bartels is de horeca één van de ‘marketingtools’. Het motto is ‘to eat, to create & to relax’. Wat daar de diepere betekenis dan ook van moge zijn. ‘Het is een manier van leven. Beleef ’t en participeer erin’, roepen Bartels c.s. de criticasters toe. Die manier van leven duurt maar kort. In november 2001 sluit Magic Minds de deuren. Het bedrijf is in een zelden vertoond tempo naar de kelder gegaan.

Eén van de oorzaken is de zwaar verliesgevende horeca. De nachtclub is nooit opengegaan omdat Bartels weigert een vergunning aan te vragen, het restaurant/zalengedeelte is met 40 man personeel zwaar overbemand. Om uit de kosten te komen moet de horeca €34.000,- per week (!) omzetten, een slordige €1,7 miljoen per jaar. Meestal blijft de weekomzet steken op €9.000,-. De supercreatieve werknemers van Magic Minds fuiven op gratis diners en drank of betalen maar de helft van de rekening, klanten van Magic Minds worden in het eigen restaurant feestelijk onthaald. Op 25 november 2001 krijgt magicMinds uitstel van betaling. Drie dagen later volgt de doorstart.

Wilt u ook een doorstart maken? Doe uw voordeel dan met de acht doorstartips van zibb.nl/horeca! Lees verder.

Naamsbekendheid
April 2002. Van de snelle reclamejongens met hippe brillen en dito bakkenbaarden die het pand aan de Prins Hendrikkade tot voor kort bevolkten, is op deze regenachtige middag in april geen spoor meer te ontdekken. In het restaurant zitten vier dames van middelbare leeftijd aan een kop koffie. Een jong stel drinkt een glas wijn. Het witte, strakke meubilair is verdwenen, net als de vierkante witte bar in het midden van de zaak.

Eric Ouwehand en Olaf Oldenburg, de twee nieuwe uitbaters, willen eigenlijk niet meer praten over het verleden. Dat is wat veel gevraagd, snappen ze ook zelf. De naam van hun bedrijf luidt immers The Magic Minds Society, en dat herinnert nog sterk aan de voorgaande periode.‘Met meneer Bartels hebben we niks meer te maken’, roepen ze in koor. Waarom dan toch de naam gehandhaafd? Dat was een lastige keuze, bekennen de twee. Vóór handhaving sprak de bekendheid van de naam Magic Minds – de vijf tv-uitzendingen van de RVU speelden bij de afweging ook een rol – tegen sprak de slechte naam bij sommige gedupeerde toeleveranciers. Uiteindelijk gaf de naamsbekendheid de doorslag.

Na het bankroet in november vorig jaar, koopt computerbedrijf Incoparts uit Hoofddorp via dochtermaatschappij Four Minstrals Entertainment de horeca en de naam Magic Minds uit de failliete boedel. Ondanks de missers van Heijn en Bartels ziet het bedrijf gouden kansen voor het kenmerkende pand uit 1883. Vooral de horeca biedt volgens Four Minstrals mogelijkheden zat voor een winstgevend bedrijf. De overige meters – in totaal meet het Mercurius-gebouw 4400 vierkante meter – zijn verhuurd aan derden, waaronder, jawel, een afgeslankt Magic Minds met aan het roer Eric Bartels. Verder komt er een sauna in en een fitness-studio.

De verantwoordelijkheid voor de horeca-exploitatie ligt bij chefkok Oldenburg en zijn vriend Eric Ouwehand, die Oldenburg nog kende van het Amsterdamse restaurant BeauBourg (zie kader ‘Oude Vrienden’). Ook zij hebben vertrouwen in de doorstart. En waarom ook niet. Ooit zat er in het pand een kroeg. Die hield het 25 jaar vol. Bovendien is de locatie geweldig, zo recht tegenover Amsterdam CS, en een grote parkeergarage aan de overzijde van de straat.Toen het bankroet van Magic Minds naderde, bleef Oldenburg om die reden zitten waar hij zat. ‘Ik wist dat er een doorstart zou worden gemaakt met een andere investeerder.’

Trendy
Met Four Minstrals zijn volgens de twee goede afspraken gemaakt. De huur, €1 miljoen voor het hele pand, wordt evenwichtig versleuteld over alle aanwezige bedrijven. Bovendien zijn de investeringen in het interieur beperkt gebleven. Stak Ronald Jan Heijn een slordige €7 miljoen in het pand en Bartels nog eens €4 miljoen, Oldenburg en Ouwehand hielden het op een sobere vier ton. Van dat geld huurden ze Jan des Bouvrie in, die nu eindelijk de vrije hand kreeg. ‘Jongens, ik maak het helemaal af voor jullie’, schijnt die te hebben gezegd. Het resultaat is een sfeervol restaurant met nog altijd witte muren, maar bovendien met donkerrode en goudgele velours stoelen en hoge banken, een donkere vloer van tropisch hardhout en een indrukwekkende kristallen kroonluchter. Gecombineerd met de originele ornamenten als zwart-wit portretfotografie en kleurrijke moderne kunst (Bartels kalkte de originele muurschilderingen domweg wit, doodzonde), levert dat wat je noemt een trendy bedrijf op waar de Amsterdamse jetset en wannabees zich graag laten zien.

Goed eten kun je er ook, want Olaf Oldenburg is een getalenteerd kok met veel ervaring. Hij begon op z’n 18e in Spanje met een eigen zaakje, werd genept door zijn compagnon, trok daarna langs verschillende restaurants in Spanje, liep in zijn vakantie stage bij twee- en driesterrenzaken, werkte anderhalf jaar bij Braakhekkes Le Garage en zette met succes BeauBourg op. Bij Magic Minds zat de SVH-Meesterkok zich op te vreten ‘aan al dat personeel zonder enig verstand van het restaurantwezen’. Nu grijpt hij z’n kans om samen met z’n oude maatje Ouwehand een restaurant neer te zetten dat binnen korte tijd in de Lekker Top 100 hoort te staan.

Het restaurant moet borg staan voor zo’n 40 à 50 procent van de omzet. Auditorium en nachtclub leveren volgens de plannen de rest van de verdiensten. De compleet witte zaal is vergeven van de multimedia-apparatuur en ligt goed in de markt bij het bedrijfsleven. Modehuizen als Armani en Tommy Hilfinger hielden er hun modeshows, KPN en Microsoft hun presentaties.Binnen een paar jaar verwachten Oldenburg en Ouwehand een omzet van ‘minimaal €2 miljoen’. Dat is voorzichtig; maar wat wil je, met zo’n verleden?