artikel

Filterkoffie

Horeca

Ze staat naast me. Over welke trends schrijven jullie allemaal dan? Ik begin een kleine opsomming.
‘Het gaat over gezond en authentiek. Dat is wel een basale trend.’ ‘Hoezo een basale trend?

Filterkoffie

‘Mensen zijn zich bewust van wat ze eten. Of in ieder geval, ze willen dat zijn. Ze willen weten waar het vandaan komt. In de VS is al een hamburgerketen die alleen nog maar lokaal inkoopt. Weet je van welke koe van welke boer uit welke wei je hamburger komt? In Nederland fotograferen ze vissers en boeren. De foto’s hangen dan bij de visboer en in de groentezaak. Dan weet je wie je scholletje heeft gevangen of verantwoordelijk is voor je stronk andijvie. Dat maakt zo’n product eerlijk.’

‘En waar gaat het nog meer over?’ ‘et gaat over het ‘nieuwe connecten’ en ‘co-creation’.

‘et nieuwe connecten?’ ‘Ja, je vrienden zijn je familie geworden. Je doet met hen de oude familiedingen, zoals picknicken in het park. Gebonden, maar toch vrijblijvend, dat is het achterliggende idee. Niemand heeft nog een uitgebreide familie, maar die behoefte is er wel. Daarom is er het nieuwe connecten.’ ‘Waarom is dat nieuw?’ ‘Niemand wil meer lid zijn van een club of familieverplichtingen hebben, maar wel vrijblijvend dingen samen doen.’

‘Nog meer spannende dingen?’ ‘Dat je je thuis overal meeneemt. Er zijn hotels met kussens waar je je iPod op kunt aansluiten. Als je dan op één oor ligt, val je in slaap bij je eigen muziek. Net als thuis.’ ‘Thuis vallen we niet in slaap bij de eigen muziek. Wat is co-creation eigenlijk?’ ‘Dat je bijvoorbeeld zelf bepaalt hoeveel calorieën je glas cola heeft. En of hij net iets minder zoet is dan de standaardcola. Coca-Cola werkt al aan een automaat die op verzoek de cola of Fanta mixt in jouw smaak. Of dat je zeggenschap hebt over je koffie.’ ‘Zeggenschap over de koffie?’ ‘Ja, je bepaalt zelf welke boon, hoeveel melk, wel of niet met cafeïne. Noem maar op. Daarom staan die megagrote glimmende espressoapparaten tegenwoordig in elk café.’

‘En dat zijn de trends?’

‘Niet allemaal, maar dit zijn wel een paar grote onderliggende trends.’

‘Daar kan ik allemaal helemaal niks mee.’ Ze haalt haar schouders op en loopt weg. Schenkt me even later een ouderwetse filterkoffie in.

Eerder verschenen: