artikel

Foodservice Monitor Jaarrapport 2009

Horeca

Tijdens de Horecava presenteert FSIN de nieuwe FSIN Monitor met marktcijfers en toekomstverkenningen van buitenshuis-consumptie.

Foodservice Monitor Jaarrapport 2009

Het consumentenvertrouwen is van grote invloed op de groei in de buitenshuis-consumptie. Nederlandse consumenten gaan steeds vaker buiten de deur consumeren als alternatief voor het zelf thuis bereiden van de maaltijden. Er zijn drie grote factoren die deze groei positief of negatief beïnvloeden. De eerste factor is de conjunctuur (zie grafiek). Al sinds 1996 is er een direct verband tussen consumentenvertrouwen en de groei in foodservice. De tweede randvoorwaarde heeft te maken met de mate waarin Foodretail (supermarkten en speciaalzaken) inspelen op de behoefte van de consument om meer buiten de deur te eten. Tot slot speelt de prijsontwikkeling een belangrijke rol.

Het FSIN onderzoekt de impact van deze (en andere) factoren op de omzet van foodservice op de langere termijn. Op dinsdagmorgen 13 januari 2008 (tijdens de Horecava) maakt het FoodService Instituut Nederland duidelijk wat er in 2008 is gebeurd met de omzet in de verschillende segmenten van de buitenshuismarkt. Denk daarbij aan restaurants, cateringconcepten, gemakscounters, conveniencewinkels, cafés, fastserviceketens, maar ook aan supermarkten etc. En wat betekenen deze ontwikkelingen voor de jaren 2009 en 2010? Ook die vraag wordt beantwoord.

De directe relatie tussen de groei in Foodservice en het consumentenvertrouwen zoals het CBS dat meet, is duidelijk te zien. Het FSIN heeft samen met de EFMI Business School en de Rabobank onderzoek gedaan naar de groei- en krimpfactoren van Foodservice. Een update daarvan komt ook op 13 januari beschikbaar.