artikel

Fotoreportage: Chinese Nike in Maastricht

Horeca

Het Chinese sportmerk Li-Ning gaat de slag aan met Adidas en Nike. Zibb.nl/retail was aanwezig op de eerste dag van opening en biedt een uitgebreide fotoreportage van deze grensdoorbrekende sportwinkel.

Fotoreportage: Chinese Nike in Maastricht

 
De eerste winkel van Li Ning in West-Europa is gevestigd in het nog nieuwe winkelcentrum Musea Forum in Maastricht. H&M zit recht tegenover de sportwinkel, terwijl lifestyleformule Sissy-Boy Homeland en modeketen s.Oliver de buren zijn van de prominent gelegen winkel. De gevel is vanaf de markt in Maastricht al van grote afstand te zien. Het logo moet de letters L en N voorstellen in de vorm van een Olympische vlam.
 
De winkel is tweehonderd vierkante meter groot en wordt gedomineerd door twee wanden met sportschoenen. Daartussen de collectie kleding, accessoires en sportartikelen. Het prijsniveau ligt ongeveer 10 procent onder dat van merken als Nike en Adidas, waar Li Ning de strijd mee aangaat. Het merk gaat de komende jaren flink investeren in opbouw van de naamsbekendheid. De bekendste sporter die het bedrijf onder contract heeft is de basketballer Shaquille O’Neal.
 
Bij binnenkomst vallen de drie televisieschermen achterin de winkel direct op. Hier is een modeshow op te zien van het merk Li-Ning. De collectie van het bedrijf wordt maandelijks vernieuwd. Het sportmerk, opgericht door een succesvolle Chinese turner, heeft ontwerp, productie en verkoop helemaal zelf in handen, zoals ook bijvoorbeeld modeketen Zara doet. Daarmee kan het snel inspelen op nieuwe trends. In eigen land heeft het merk daarmee al een positie opgebouwd die concurreert met die van Adidas en Nike. Nu is Europa aan de beurt.
 
Het merk wordt door Wai Ki Chiu naar Nederland gehaald. De Chinese-Nederlander kende Li-Ning uit China en zag kansen voor Nederland. Hij werkte hiervoor in het bankwezen, maar stapt met zijn licentie voor de Benelux voor een sportmerk in een hele nieuwe markt. De keten moet worden uitgebouwd via franchise, waarbij de company owned winkel in Maastricht als voorbeeld moet dienen. Later dit jaar moet nog een tweede winkel de deuren openen, terwijl op termijn ruimte is voor twintig winkels. Over twee jaar wil Chiu ook andere sportwinkels gaan beleveren met Li-Ning-kleding en –artikelen.
 
De belangrijkste uitdaging voor de ondernemer wordt het opbouwen van merkbekendheid voor Li-Ning. Het merk is in Nederland eigenlijk nog totaal onbekend. Chiu zet in Maastricht vooral in op regionale bekendheid. Zo wordt met enkele topsporters uit de regio gesproken over mogelijke sponsoring en zoekt de onderneming samenwerking met fitnesscentra in de omgeving. Het personeel kan worden uitgerust in de kleding van Li-Ning, waarna het fitnesscentrum een plek kan krijgen in de winkel om zichzelf te promoten. De merknaam of het logo staan in ieder geval op het grootste deel van de producten.
 
Basketbal is één van de speerpunten van Li-Ning. Het merk is onder meer sponsor van verschillende spelers in de NBA en van de Spaanse nationale ploeg. De sport is in China aan een enorme opmars bezig. Qua aantallen beoefenaars is het de grootste sport van het land, groter dan bijvoorbeeld voetbal. De gang van een Chinese speler naar de NBA was één van de motoren achter de basketbalrage in China.
 
De winkel is weliswaar op 1 april opengegaan, de eerste week betreft nadrukkelijk proefdraaien. Komende week komt Li-Ning met acties om de interesse van klanten in de omgeving te wekken. Zo zal er een turnteam door het centrum van de stad zwerven om stunts uit te voeren en folders uit te delen. Deze week worden ook de systemen getest. Li-Ning gaat in Nederland werken met een klantenkaart, die onder meer aan de klanten van fitnesscentra wordt uitgedeeld en die voordelen moet gaan bieden.
 
De ontwerpen van Li-Ning zien er modieus uit. Bij de collectie damesschoenen was echter wel sprake van een probleem. De grootste geleverde maat, is maat 39. Veel Nederlandse vrouwen hebben grotere voeten dan Chinese dames, waar bij de levering nog geen rekening mee was gehouden. Omdat het bedrijf zelf de productie controleert, wordt dit snel opgelost. Daarna wordt de collectie in containers naar Nederland verscheept. Voor spoedleveringen kan ook het vliegtuig worden ingeschakeld.
 
De collectie van de winkel is divers. Schoenen domineren de winkel, maar er is ook skatewear aanwezig, rugzakken, allerlei accessoires zoals zweetbandjes, tassen, voetballen, basketballen, tennisrackets en nog veel meer. Volgens Wai Ki Chiu is de kwaliteit gelijk aan dat van de goede merken in andere sportwinkels. ‘Het is voor Nederland misschien nieuw, maar alles is in de praktijk uitgebreid getest in China. Ik heb er vertrouwen in dat Nederland snel de kwaliteit van Li-Ning leert kennen.’

Tekst en foto’s: Joep Meijsen