artikel

Frites, snacks en ijs voor toeristen en dagjesmensen

Horeca

Zeeuws-Vlaanderen ligt ingeklemd tussen de Westerschelde en onze zuiderburen en het is nog geen vijf maanden geleden dat je de boot moest nemen om er te komen. Wilde je dat niet, dan moest je omrijden via Antwerpen. De nieuwe Westerscheldetunnel heeft daar sinds 15 maart verandering in gebracht. Zeeuws-Vlaanderen is veel beter bereikbaar geworden en hoort nu echt bij Zeeland. Snackkoerier toog via de tunnel naar het uiterste zuidwesten van ons land en ging na hoe het er met de fastfoodbranche is gesteld.

Frites, snacks en ijs voor toeristen en dagjesmensen

Desolaat
Het plein aan de Zeeuws-Vlaamse kant van het veer tussen Breskens en Vlissingen maakt een desolate indruk. Sinds de opening van de Westerscheldetunnel brengt de pont alleen nog maar fietsers en voetgangers naar de overkant. Dat heeft de horeca bij de aanlegsteiger gemerkt. Twee fritures hebben onlangs hun deuren definitief gesloten. Alleen cafetaria/restaurant Het Veerhuis probeert het hoofd nog boven water te houden.

Bedrijfsleider Johan van Heerewaarden en zijn vrouw Erna zien de toekomst somber in. ‘Auto- en vrachtverkeer komt hier niet meer. Alleen fietsrecreanten komen hier in afwachting van de boot nog wel eens snacken. Maar als het slecht weer is, kun je ook dat schudden. We mogen niet hopen dat het veer er op den duur helemaal uit gaat. Dat zou voor dit bedrijf de doodsteek betekenen.’

Amerikaanse stijl
Ko van Velzen is eigenaar van cafetaria Happy Days in het centrum van Breskens merkt naar eigen zeggen weinig van de teloorgang van de veerverbinding met Vlissingen. ‘Als het publiek in Breskens moet zijn, komt men toch wel. Vroeger had ik hier nog wel eens een verdwaalde vrachtwagenchauffeur die van de boot kwam over de vloer. Die mis ik nu. Maar verder heb ik voldoende klandizie van de “Bressiaanders” zelf en toeristen uit de omliggende bungalowparken. Ook als het regent.’

Van Velzen moet het met zijn in Amerikaanse stijl ingerichte zaak vooral hebben van het zomerseizoen. ‘Vanaf begin juni loopt Zeeuws-Vlaanderen helemaal vol met vakantiegangers. Dit jaar heb ik al twintig procent meer omzet gedraaid dan in 2002. Met de huidige recessie zijn restaurants voor veel mensen te duur. Bij mij kunnen ze voor veel minder geld ook een lekker schnitzeltje of scholfiletje eten.’

Fata Morgana
‘Open’ staat er met grote letters op de ruit. Zo lokt friture-eetcafé De Schorrehoek publiek dat zich tussen Breskens en Nieuwvliet-Bad langs strand en duin beweegt. Het bedrijf belooft pommes frites, snacks en ijs. Maar dat valt tegen. De zaak blijkt alleen van donderdag tot en met zondag geopend. En het is dinsdag… De Schorrehoek kan zich beter cafetaria Fata Morgana noemen.

Dorp
Vakantiepark De Pannenschuur in Nieuwvliet-Bad biedt tijdens het hoogseizoen plaats aan een kleine drieduizend verblijfsrecreanten. ‘Het is hier dan een dorp op zich’, zegt receptioniste Shelly Termont. Naast voorzieningen als een supermarkt en een wasserette heeft het park ook een cafetaria die in uitstraling nauwelijks onderdoet voor de grotere formulebedrijven op A-locaties in stadscentra. Het assortiment is uitgebreid en bevat een ruime variatie aan snacks, menu’s en ijs. De kaart is vooral Nederlands getint. Op het grote aantal gasten van Duitse komaf wordt slechts ingespeeld met bratwurst.

Boulevard
Op de boulevard van Cadzand-Bad, volgens de statistieken het zonnigste plekje van Nederland, zijn pal naast elkaar cafetaria Beach Burger en ijssalon La Spezia gevestigd. Volgens bedrijfsleider Pachu Brugge vormen toeristen en strandgangers de doelgroep. ‘Daarom zijn de zaken in de wintermaanden dicht’, vertelt hij. ‘Je kunt in het dorp dan een kanon afschieten.

Maar tijdens het seizoen is het hier altijd druk. Vooral het door mede-eigenaar Rudie Lempereur ambachtelijk bereide ijs, met dagelijks twintig smaken in voorraad, vindt gretig aftrek.’ Beach Burger en La Spezia lijken de ‘place-to-be’ in het toeristendorp. Zelfs wanneer het pijpenstelen giet is het overdekte terras prima bezet. ‘Want wat moet je hier anders met slecht weer’, lacht Brugge.

Zelfgesneden
Samen met haar man combineert Inge Tiessens in het stijf tegen de Belgische grens aangedrukte Retranchement de exploitatie van een hotel, fietsenverhuurbedrijf en snackbar. Friture De Brug ligt langs een populaire fietsroute. ‘Bij mooi weer loopt het hier storm’, zegt ze. ‘Vooral van vijf tot negen.’ Naast Duitsers behoren ook veel Belgen tot de cliëntèle. ‘Zij huren hier een fiets, omdat dit goedkoper is dan over de grens.’

Met het snackassortiment houdt Inge ten dele rekening met de buitenlandse klanten. ‘We snijden zelf de frites. Dat is veel werk, maar voorbewerkte patat pikken de Belgen niet. Voor Duitse toeristen hebben we niets speciaals. Daarvoor is in de friture letterlijk geen plaats. Trouwens, onze oosterburen eten alles.’

Schuifelen
Sluis telt amper drieduizend inwoners. Jaarlijks trekt het oude vestingstadje echter zo’n vier tot vijf miljoen toeristen. Vooral Belgen zien een bezoek aan Sluis als een welkome afwisseling van de dagelijkse sleur. In de Oude Kerkstraat kunnen ze voor een ijskoude verfrissing terecht bij Australian Home Made Ice Cream. Het is de enige vestiging in Nederland die is aangesloten bij de Belgische tak van Australian.

Dat is aan de uitstraling dan ook te zien. Eigenaresse Dian de Rijcke voelt zich er thuis bij. ‘De Belgische formule heeft een gemoedelijker sfeer’, vindt ze. Tijdens de zomermaanden draaien zij en haar echtgenoot met de loketverkoop topomzetten. ‘Op drukke dagen schuifelt het publiek hier voetje aan voetje voorbij. Wij kunnen ons geen betere locatie wensen’, aldus de Zeeuws-Vlaamse.

Tevreden
Aan de Kaai in Sluis exploiteert Rudi van Kerschaver al 27 jaar Friture Van Kerschaver. In zijn assortiment houdt de ondernemer terdege rekening met de Belgische klandizie. Zelfgesneden frites met een keuze uit een dozijn sauzen, garnalen- en kaaskroketjes, lookworsten en stoofvlees gaan er vanuit een loket grif van de hand. Hij weet waarom Sluis voor onze zuiderburen zo’n populaire bestemming is. ‘Het is een leuk stadje en mensen komen waar mensen zijn. Het heeft van mij in ieder geval een tevreden mens gemaakt. Ik zit hier het hele jaar door werkelijk op een AA-locatie.’

Smakelijk
Het dorpje Schoondijke ligt niet ver van de drukbezochte kust en het veer naar Vlissingen. Toen de autopont eerder dit jaar werd opgeheven, vreesde eigenaar Nico Verherbrugge van Snackbar Snoopy het ergste. ‘Vrachtwagenchauffeurs op weg naar Breskens hielden hier vaak halt voor een frietje of een snack. Gelukkig blijken zij Schoondijke vanuit de nieuwe tunnel nog steeds te vinden. Richting de haven van Zeebrugge steken ze af en komen dan hier langs.’

Snoopy (‘een smakelijke naam die lekker bekt’) ligt op een plek die samen met het bijbehorende terras in het oog springt. Dit lokt ook veel toeristen die er vanaf de kust een dagje met de fiets op uit trekken. ‘Op 15 maart verviel de autopont; op 17 maart werd het mooi weer’, lacht Verherbrugge veelbetekenend. ‘Ik heb dit seizoen tot dusver dan ook niets te klagen. Maar ik ben toch wel benieuwd wat de winter gaat brengen…’