artikel

Fritesfeiten

Horeca

Onderzoek- en adviesbureau Foodstep uit Wageningen verzamelde een aantal feiten over frites en aardappelproducten. De informatie is verkregen uit het cafetariaonderzoek 2000. Wereldse namen voor frites Feit 1 Ongeveer zeven van de tien cafetaria’s gebruiken (koel)verse frites. In de Randstad ligt dit iets lager. Feit 2 Het zelfsnijden van de frites gebeurt vooral door kleinere […]

Onderzoek- en adviesbureau Foodstep uit Wageningen verzamelde een aantal feiten over frites en aardappelproducten. De informatie is verkregen uit het cafetariaonderzoek 2000.

Wereldse namen voor frites


Feit 1

Ongeveer zeven van de tien cafetaria’s gebruiken (koel)verse frites. In de Randstad ligt dit iets lager.

Feit 2

Het zelfsnijden van de frites gebeurt vooral door kleinere en middelgrote cafetaria’s in het zuiden van het land. In het gebied tegen de Belgische grens biedt ongeveer eenderde van de cafetaria’s zelfgesneden frites aan.

Feit 3

Voor cafetaria’s die de frites zelf snijden is de frites een belangrijker product dan voor andere cafetaria’s. Het omzetaandeel van zelfgesneden frites ligt op 43 procent terwijl bij de gebruikers van fabrieksfrites dit procentuele aandeel op 32 procent ligt. Mogelijk is de zelfgesneden frites voor klanten een reden om de cafetaria te bezoeken.

Feit 4

Bijna 20 procent van de cafetaria’s gebruikt diepvriesfrites. Dit percentage ligt in de Randstad hoger, daar gebruikt bijna een op de vier cafetaria’s deze frites. In het zuiden gebruikt één op de zes cafetaria’s diepvriesfrites.

Feit 5

De meerderheid van de cafetaria’s biedt behalve de normale frites ook andere aardappelproducten aan. Het aanbieden van meerdere aardappelproducten hangt sterk samen met het type frites dat wordt gebruikt. Zelfsnijders bieden meestal geen ander aardappelproduct aan, diepvriesfrites gebruikers juist wel. De reden hiervoor is dat de aardappelproducten veelal ook diepvriesproducten zijn en nu in het bestaande logistieke traject meegenomen worden. Een andere mogelijke reden kan zijn dat de vertegenwoordiger van aardappelproducten vaker langskomt bij deze bedrijven.

Feit 6

Meest voorkomende aardappelproducten in de cafetaria zijn naast de normale frites, Ras frites, Vlaamse frites, aardappelschijfjes en aardappelkroketten. Het gebruik van aardappelproducten is sterk regionaal gebonden. Raspatat is vooral verkrijgbaar in de Randstad en in het Noordoosten van het land. Aardappelkroketten zijn daarentegen vaker in het zuiden verkrijgbaar en aardappelschijfjes in het Noordoosten van het land.

Feit 7

In de Randstad biedt een cafetaria vaker verschillende aardappelproducten aan dan elders in het land.

Feit 8

Het wel of niet aanbieden van andere aardappelproducten is sterk gerelateerd aan de bedrijfsgrootte en het al dan niet voeren van acties. Grotere cafetaria’s hebben een breder assortiment en bieden verschillende aardappelproducten aan. Cafetaria’s die regelmatig of continue acties hebben, bieden vaker meerdere aardappelproducten aan. Dit komt omdat veel acties zijn gekoppeld aan een menu. Uitzondering hierop is het aanbieden van Ras frites. Dit is vooral, zoals eerder genoemd, regionaal gebonden.