artikel

Fritesverkoop mogelijk in hele out-of-homekanaal

Horeca

De toekomst voor de kleine horecaondernemer die frites niet als hoofdproduct heeft. Zo noemt Kees Kaarsemaker het Fritson Catering System, waarmee frites is te bereiden zonder gebruik van een bakoven. Volgens de Nederlandse concessiehouder kent het in Zwitserland ontwikkelde systeem volop voordelen. Alleen wil het met de afzet nog niet zo lukken. ‘Onbekend maakt onbemind.

Fritesverkoop mogelijk in hele out-of-homekanaal

Fritson werkt kortweg als volgt: Een geportioneerd zakje voorbereide diepvriesfrites wordt geleegd in een machine. Die verhit de frites zonder toevoeging van extra olie. Een elektronisch systeem in het apparaat controleert constant de warme luchtstroom. Na een minuut is de frites gereed voor consumptie. Nu kan de machine nog één portie tegelijk aan. Volgend jaar verschijnt een nieuwe versie die in één keer twee porties kan bereiden en bovendien geschikt is voor andere aardappelproducten.

Het concept is nu zo’n driekwart jaar op de Nederlandse markt. Kaarsemaker noemt de potentiële vraag aanzienlijk. ‘Fritson is geschikt voor het foodservicesegment waar geen traditionele friteuse staat vanwege bijvoorbeeld kosten, ruimte, geurverspreiding, hygiëne, onderhoud en veiligheid. Je kunt dan denken aan onder meer tankshops, broodjeszaken, schoolkantines en bedrijfscatering. Ook brasseriën en hotelbars kunnen zodoende hun traditionele faciliteiten uitbreiden. Zelfs als de keuken al gesloten is.’

Volgens Kaarsemaker, die over een rijk verleden in de horeca beschikt, doet de smaak van de frites niet onder voor die van de traditioneel bereide aardappelstaafjes. En kleven er legio voordelen aan het systeem. ‘De geleverde frites zijn diepgevroren en bovendien reeds geportioneerd, dus je hoeft niets meer weg te gooien. Ook bevat het eindproduct 35 procent minder vet. Filtering of verversing van frituurolie is niet nodig. De machine neemt weinig plaats in en vraagt geen specifieke gebruikersvaardigheden. Daarnaast kost het systeem de helft minder energie en geen hoge investering. De inkoopprijs per portie frites bedraagt €0,90, maar de machine wordt gratis in bruikleen gegeven.

Omdat Fritson een totaalconcept is, moet de ondernemer dan wel per dag minimaal vijftien porties omzetten. Overigens komt onze doelgroep daar vrijwel nooit bovenuit.’ Kaarsemaker geeft toe dat bij verkoop van meer dan 25 porties per dag de traditionele fritesbereiding goedkoper is. ‘Althans, als je het gebruiks- en onderhoudsgemak van ons systeem niet meerekent. Het is een andere wijze van kostencalculatie die Fritson voor de kleine horeca evenzeer interessant maakt.’

Light-frites’
Ondanks alle voordelen die Kaarsemaker opsomt, blijken horecaondernemers en andere spelers in het out-of-homekanaal tot dusver zeer terughoudend. ‘De acceptatiegrens ligt erg hoog. In Nederland zijn we niet gewend dat frites uit een machine komt. In Frankrijk en Italië is het concept inmiddels wel een succes. Maar daar heeft men geen snack- en cafetariacultuur zoals we die hier sinds jaar en dag kennen.

Verder is het systeem vooral bestemd voor locaties waar traditioneel geen vraag is naar frites. Maar vraag kun je kweken met aanbod. Men moet het product ook niet per se als een frietje aanbieden, maar in combinatie met een ander gerecht. Bovendien bevat dit product veel minder vet dan gewone patat. Het kan als ‘light-frites’ worden verkocht. Dat zullen we onze doelgroep eveneens proberen duidelijk te maken.’

‘We willen ondernemers het Fritsonsysteem absoluut niet opdringen’, verklaart Kaarsemaker. ‘We selecteren zelf bedrijven waar we mogelijkheden zien en gooien er geen gigantisch budget tegenaan. Je kunt wel in één keer op honderd plaatsen een apparaat neerzetten, maar als dan bij negenennegentig de vraag naar frites toch achterwege blijft, heeft dat geen enkele zin. We willen via de weg der geleidelijkheid en met een goed stuk communicatie een omslag bewerkstelligen. Uiteindelijk zal het concept zichzelf bewijzen. Daar ben ik van overtuigd. Waarom denk je dat ook andere bedrijven in Nederland bezig zijn met een alternatieve manier van fritesbereiding? Juist, omdat er nog niet voldoende locaties zijn waar frites mag of kan worden verkocht.’