artikel

FSIN Congres: Foodservice gaat meer richting retail

Horeca

De recessie in de buitenshuisconsumptie is nog niet voorbij. Consumenten bezuinigen nog steeds op de bestedingen buitenshuis, vooral in de horeca, maar ook in andere sectoren. De sectoren die juist groeien, zijn die concepten die kenmerken hebben van retail.

FSIN Congres: Foodservice gaat meer richting retail

De consument heeft de eerste helft van 2010 nog steeds bezuinigd op buitenshuis consumeren (minus 5%). Sinds het derde kwartaal is die trend gekeerd en is er geen sprake meer van nieuwe dalingen. Het is de verwachting dat aan het einde van 2010 alle buitenshuis consumptie sectoren samen (de optelsom van Horeca, Catering en Gemak) een daling van rond de 2,5% kennen. Binnen die sectoren zal ‘Gemak’ (en met name Foodservice bij retail) echter de witte raaf zijn. Daar is zelfs sprake van groei. De belangrijkste analyses achter deze verschuivingen zijn:

1. Consumenten kiezen vaker voor gezellige momenten thuis (dat is in het voordeel van de luxe assortimenten uit de supermarkt).

2. De consument ontdekt dat het buitenshuis ook goedkoper kan. Daardoor stijgt de omzet van outlets die in de ogen van consumenten een betere prijs-prestatie verhouding aanbieden.

Verder is het opvallend dat het ‘groene beleid’ in opkomst is. Het FSIN verwacht dat in de komende 5 jaar een geweldige ‘boost’ gaat plaatsvinden op gebied van duurzaamheid. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen wint terrein. In de hele foodsector neemt dat toe, maar in Foodretail zal dat iets sneller gaan dan in Foodservice.

FSIN Congres: Foodservice krijgt groene kansen

Het Brunchcongres van het FoodService Instituut Nederland (op dinsdagmorgen 11 januari vanaf 9.30 uur) in de RAI heeft als titel ‘Foodservice staat voor duurzame keuzes’. Het FSIN laat voorbeelden zien van een aantalbedrijven die juist met een sterk MVO beleid scoren en geeft een overzicht van de belangrijkste veranderingen in de totale foodmarkt. De presentatie bevat ook de consequenties voor de komende jaren (veranderingen in marktaandelen en segmenten).

Vier sprekers staan in kort bestek stil bij de belangrijke veranderingen die in de buitenshuisconsumptie zullen plaatsvinden en welke kansen groen beleid met zich meebrengen. Het FSIN-Horecava brunchcongres is besloten.

Het programma van het FSIN Brunchcongres ziet er als volgt uit:

  • Opening door Frederik Masselink, voorzitter FoodService Instituut Nederland
  • FOODSERVICE LAAT KANSEN LIGGEN, door Jan-Willem Grievink, directeur FSIN
  • INTERNATIONALE DUURZAAMHEIDSTRENDS, door Peter Visscher, directeur van Six Continents, een samenwerkingsverband van internationale cateraars. Hij geeft een schets van over buitenlandse trends die Nederland gaan beïnvloeden.
  • FASTFOODKETEN MAX SCOORT MET GROEN BELEID

    Pär Larshans is directeur MVO bij Max Hamburger Restaurants in Zweden die de concurrentie van de grote formules weet te pareren met een duurzame formule.
  • LA PLACE ONDERSCHEIDT ZICH MET REAL FOOD

    Walter Seip, de nieuwe CEO van La Place, geeft een kijkje achter de schermen van deze groeiende Foodservice keten. Lekker, authentiek en duurzaam zijn sleutelwoorden waarmee La Place zich meer en meer gaat onderscheiden.

    Wat is het FoodService Instituut Nederland?

    FoodService Instituut Nederland is het onafhankelijke Kennisontwikkelinginstituut voor de totale markt voor de buitenshuis consumptie. FSIN publiceert jaarlijks een groot aantal kennisdocumenten voor de directies van de leden met samenvattingen voor pers en publieke organisaties.